• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 10 آبان 1400
کد مطلب : 144290
+
-

مرکز سیار واکسیناسیون «شهر سالم» در محله استاد معین مستقر شده است

واکسیناسیون اتوبوسی

واکسیناسیون اتوبوسی

سحر جعفریان

یک هفته‌ای از استقرار اتوبوس واکسیناسیون منطقه ۹ در میدان استادمعین می‌گذرد. محل واکسیناسیون تجمیعی سیار این روزها حسابی شلوغ از جمعیت زیر ۴۰ ساله‌هایی است که به هر دلیل تزریق واکسن‌شان به تأخیر افتاده و حالا آمده‌اند تا خودشان را در مقابل در هر نوبت، نیم سی‌سی واکسن کووید ۱۹ تزریق کنند. سری به محل استقرار این اتوبوس می‌زنیم تا در گفت‌وگو با مسئولان و شهروندان از کمیت و کیفیت واکسیناسیون در این اتوبوس‌ها بیشتر بدانیم. طبق آمار معاون ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه ۹، از ۹ خرداد ماه تا ۳ آبان ماه، صد و ۴۴ هزار و ۹۹۵ نفر در منطقه ۹ در واحدهای سیار و غیرسیار واکسینه شده‌اند که به نسبت جمعیت تقریبی صد و ۶۰ هزار نفری منطقه آمار مطلوبی است. به گفته مسئولان تقریباً ۸۰‌درصد جامعه هدف واکسیناسیون منطقه ۹ در مقابل کرونا واکسینه شدند.


محسن بیات/ واکسیناتور آقایان

 کارشان را هر روز از ساعت ۸ صبح شروع می‌کنند. ابتدا ویال‌های واکسن با خودرو مخصوص از شرق پایتخت آورده می‌شوند. بعد درون یخچال قرار می‌گیرند تا به نوبت تزریق شوند. هر ویال برای ۵ نفر تزریق می‌شود. این یعنی برچسب‌های بارکد روی هر ویال باید توسط «ثبّات» یا «دیتالاگر» (ثبت‌کننده)، مقابل نام، نام خانوادگی و کد ملی ۵ نفری که از همان ویال، واکسن تزریق کرده‌اند، جاگذاری شود. بسته سرنگ‌ها، پدهای الکلی و اسپری الکل، روی میزی کوچک در قسمتی از اتوبوس شهر سالم قرار گرفته‌اند. این یکی از ۲۲ اتوبوسی است که شهرداری تهران در قالب اجرای مرحله دوم «تهران دوباره جان می‌گیرد» در ضلع شرقی میدان استادمعین مستقر کرده است. ۲ بهیار، ۲ ثبت‌کننده و یک نفر مسئول امور فنی و اجرای طرح در اتوبوس مسقر هستند. عقربه‌های ساعت از ۹ که می‌گذرد، شهروندان، یک به یک، پیدایشان می‌شوند. بعضی‌ها فقط به نگاهی کوتاه بسنده می‌کنند و می‌روند. بعضی اما مکثی می‌کنند و جلو می‌آیند. چند سؤال از نام و نشان برند واکسن و ساعت‌کاری اتوبوس واکسیناسیون می‌پرسند و دوباره به راهشان ادامه می‌دهند. تعدادی هم کارت ملی به دست دارند و می‌خواهند که‌دوز اول یا دوم واکسن خود را تزریق کنند. در بین آنها بیشتر افرادی از گروه سنی ۱۵ تا ۳۰ سال به چشم می‌خورد. کابین تزریق واکسن ویژه بانوان با پرده‌ای سفید رنگ از قسمت آقایان جدا شده است. چند صندلی و ظرف بزرگ برای جمع‌آوری پوکه‌های واکسن هم در اتوبوس دیده می‌شود. بهیاران یا همان واکسیناتورها، حسابی سرشان شلوغ است. یا به مراجعه‌کنندگان واکسن تزریق می‌کنند یا به نوجوانانی که کمی ترس و استرس دارند، مشاوره‌های بهداشتی و پزشکی ارائه می‌دهند. ثبّات‌ها هم سرگرم ثبت‌نام و صدور برگه‌های واکسن شهروندان هستند. ساعت از ۱۰ که می‌گذرد، صفی کوچک مقابل اتوبوس شکل می‌گیرد. صفی که گاهی با مسائلی مانند گم شدن کارت واکسن، ثبت نشدن مشخصات فرد در سامانه سلامت و فراموش کردن تاریخ تزریق‌دوز نخست واکسن، طولانی‌تر هم می‌شود. این روند تا حوالی ساعت ۱۸ ادامه می‌یابد.


زهره حصیم خانی/ واکسیناتور ویژه بانوان

ترس و امید در برابر واکسن
«اینجا، ترس و امید با هم دیده می‌شود.» این را «محسن بیات»، واکسیناتور آقایان می‌گوید و ادامه می‌دهد: «بعضی از والدین، با نگرانی فرزندشان را می‌آورند که واکسن تزریق کنند. ما هم سعی می‌کنیم با مشاوره‌هایی که می‌دهیم این نگرانی را به حداقل برسانیم. بعضی‌ها نیز از کنارمان با اعتراض عبور می‌کنند که باید اجازه دهیم آزمایش و تحقیقات بیشتری روی واکسن‌ها صورت گیرد بعد تزریق عمومی را شروع کنیم. ولی در کل، تعداد افرادی که با امید می‌آیند تا کرونا شکست دهند، بیشتر است.» «زهره حصیم خانی» واکسیناتور ویژه بانوان است. او می‌گوید: «شهروندان از استقرار این اتوبوس در منطقه احساس رضایت دارند. البته درخواست‌هایی هم دارند مبنی بر اینکه سبد واکسن اتوبوس را تنوع ببخشیم و فقط سینوفارم تزریق نکنیم.»

عطیه مخبر/ ساکن محله دکتر هوشیار

استقبال شهروندان و حضور نیروهای داوطلب
«سمیه رجبی» ساکن محله شهید دستغیب یکی از نیروهای دوام و ایمنی منطقه است که این روزها برای کمک به سرعت‌بخشیدن به واکسیناسیون محلی، داوطلب شده است. رجبی می‌گوید: «علاقه‌ام به امور جهادی و داوطلبانه باعث شد تا در طرح تهران دوباره جان می‌گیرد، شرکت کنم. دلم می‌خواهد با دلگرمی به هم‌محله‌ای‌هایم در تزریق واکسن، شر این ویروس را از زندگی‌هایمان کم کنم. دیروز دختر بچه‌ای با مادرش آمده بود که ۱۱ سال و ۹ ماهش بود. دلش می‌خواست واکسن بزند. خیلی زمان برد تا توجیحش کنیم باید ۱۲ سال تمام داشته باشد. وقتی دید نمی‌تواند واکسن بزند، کمی گریه کرد و قول گرفت که چند ماه دیگر که به سن معین برسد، ما همین‌جا باشیم! این اعتماد به علم خیلی خوب است و کاش همه داشته باشند.» «عطیه مخبر» ساکن محله دکتر هوشیار، او نیز از نیروهای داوطلب محلی است که از ۲۷ مهر ماه در اتوبوس واکسیناسیون، فعالیتش را آغاز کرده است. او می‌گوید: «استقبال شهروندان از سیار و دردسترس بودن این واحد واکسیناسیون، رعایت بهداشت و خلوت بودن آن، بسیار گسترده است. بعضی‌ها شرایط کاریشان به گونه‌ای است که برای تزریق واکسن محدودیت‌های زمانی داشتند اما این اتوبوس سر راهشان بوده و خیلی راحت، تزریق را انجام داده‌اند.»

افزایش پایگاه‌های واکسیناسیون با هدف ترغیب
«بشیر» یکی از اتباع افغانستانی است که برای تزریق واکسن به اتوبوس شهر سالم مراجعه کرده است. ۲ سال می‌شود که در ایران کسب و‌کاری راه انداخته. او می‌گوید: «اوایل برای تزریق واکسن کرونا به اتباع به خاطر مدارک، دشواری‌هایی بود اما الان بهتر شده است. با وجود این اتوبوس‌ها هم که دیگر خیلی راحت شده. فقط کاش واقعا، سیار بودند و هر چند روز یکبار در منطقه می‌چرخیدند.» «صادق بهرو» از دیگر شهروندان است که به‌رغم اعلام رده سنی‌اش در دو ماه گذشته، تازه اقدام به تزریق واکسن در این واحد کرده است. این شهروند می‌گوید: «افزایش تعداد محل‌های تزریق واکسن به ترغیب شهروندان کمک می‌کند. راستش آن اوایل آنقدر شلوغ بود که مایل نبودم بروم چون فکر می‌کردم بدتر به کرونا مبتلا می‌شوم. پسرم ۱۳ سالش است که او را هم امروز با خود آورده‌ام تا واکسن تزریق کند. کمی می‌ترسید اما بالاخره متقاعد شد».


«عباس موحدی»، معاون ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه ۹
خدمات‌دهی متناسب با تقاضای منطقه
اتوبوس واکسیناسیون «تهران دوباره جان می‌گیرد» منطقه ۹ در کنار خدمات‌دهی ۳ مرکز ثابت، تا ۳۰ آبان به کار خود ادامه می‌دهد. «عباس موحدی»، معاون ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه ۹ در این‌باره می‌گوید: «واحدهای ثابت در منطقه ۹ شامل پایگاه مدیریت بحران سوله فتح، درمانگاه شمس بهداشت غرب تهران و مجموعه پهنا وزارت دفاع در بلوار معراج است که در کنار این واحد سیار اتوبوس تاکنون توانسته‌اند به خوبی به تقاضا و استقبال اهالی (با توجه به جمعیت منطقه) پاسخ دهند. البته اتوبوسی هم در میدان آزادی مستقر شده که چون امور اجرایی آن با منطقه ۵ است در آمار منطقه ما قرار نمی‌گیرد. روزانه تزریق واکسن در این واحد سیار به‌طور میانگین ۱۰۰ تا ۱۵۰‌دوز واکسن است که طبق آمار از ۹ خرداد ماه تا ۳ آبان ماه جاری، صد و ۴۴ هزار و ۹۹۵ نفر در مجموع واحدهای سیار و غیرسیار واکسینه شده‌اند که به نسبت جمعیت تقریبی صد و ۶۰ هزار نفری منطقه آمار مطلوبی است.» موحدی در پاسخ به این سؤال که چرا اتوبوس واکسیناسیون در معابر پر‌ تردد منطقه در گردش نیست، می‌گوید: «در جانمایی مراکز واکسیناسیون منطقه (ثابت و سیار) به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که دسترسی اهالی به آنها با سهولت همراه باشد. اتوبوس را هم در میدان استادمعین استقرار داده‌ایم چراکه با توجه به بررسی‌های ترافیکی و شهری، هم پر‌‌ تردد و هم به محورهای اصلی و فرعی بسیاری، راه دارد.» او همچنین خاطر نشان می‌کند تماس با سامانه ۱۳۷، ویژه افرادی است که به هر دلیل امکان مراجعه به پایگاه‌های واکسیناسیون را ندارند. موحدی می‌افزاید: «با ارتباط با این سامانه، تیم واکسیناسیون در قالب اجرای طرح خدمات در بالین (افراد کم‌توان و سالمند) به منزل فرد مراجعه می‌کنند. تاکنون ۲۵ مورد واکسیناسیون در منزل در منطقه انجام شده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید