• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 6 آبان 1400
کد مطلب : 144055
+
-

مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوای تهران، طرح ساماندهی پهنه‌های صنعت پاک را در کمیسیون ماده5 تصویب کرد

پاک‌شدن آسمان شهر با جایگزینی صنایع پاک

گزارش2
پاک‌شدن آسمان شهر با جایگزینی صنایع پاک

زینب  زینال‌زاده- خبر‌نگار
طرح ساماندهی پهنه‌های صنعت پاک با فناوری بالا در کمیسیون ماده‌5 شهرداری تهران تصویب شد. مدیران شهری با این اقدام نشان دادند که آلودگی هوا دغدغه‌شان است و تلاش برای پاک‌شدن آسمان شهر برایشان اولویت دارد. براساس اعلام سازمان کنترل کیفیت هوای شهر تهران عوامل مختلفی در آلودگی هوا نقش دارند که منابع متحرک ازجمله خودروها و موتورسیکلت‌ها با سهم 60درصدی در این میان رکورددار هستند و صنایع هم سهم 17درصدی دارند. مدیریت شهری سعی می‌کند برابر قانون هوای پاک در راستای ساماندهی وضعیت هر دو منبع آلاینده به وظایفش درست عمل کند. نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اقدامی است که در راستای کاهش آلاینده‌های متحرک باید انجام شود و تصویب طرح ساماندهی پهنه‌های صنعت پاک نشان داد که مدیریت شهری به موضوع صنایع آلاینده هم توجه دارد.
رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده 5شهر تهران در جریان تصویب این طرح گفت: «جایگزینی تدریجی صنایع کوچک و متوسط پاک با فناوری بالا به جای صنایع آلاینده در راهبردهای سند اصلی طرح جامع شهر تهران مورد توجه قرار گرفته است که پس از بررسی‌ها این طرح تصویب شد.» به‌گفته علی اشراقی در طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران، محدوده جنوب شرقی منطقه4به وسعت 190هکتار به پهنه پاک اختصاص داده شده است. او گفت: «با تصویب این طرح صنایعی که با 3رویکرد نوین (بستر فرایند، ماشین آلات و تجهیزات) از میزان فناوری بالایی برخوردار هستند و محصولات آنها هم تجهیزات و خدمات فناوری پاک است می‌توانند در این پهنه فعال شوند.» به‌گفته اشراقی صنایع الکترونیک، تولید مواد نو، بیوفناوری، صنایع مرتبط با فناوری اطلاعات، صنایع هوا فضا و... ازجمله صنایع پاک با فناوری برتر محسوب می‌شوند.

نظارت بر صنایع وجود ندارد
نظارت دقیق روی فعالیت صنایع آلاینده وجود ندارد. رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری با بیان این جمله به همشهری گفت: «بخشی از آلودگی‌ها قطعا مربوط به صنایع است و برخی از این صنایع، صنایع وابسته به مجموعه‌های دولتی هستند و نظارت کاملی در این زمینه وجود ندارد؛ یکی از ضعف‌های مهم در کاهش آلودگی هوا همین بخش است که باید با تدابیر خاص مدیریت شود.» مهدی پیرهادی تأکید کرد: «غفلت از منابع آلاینده و حتی صنایع با نزدیک شدن به فصول سرد سال ممکن است پایتخت را دچار بحران آلودگی هوا کند.»

ساماندهی نباید منجر به توقف تولید شود
فعالیت صنایع آلاینده علاوه بر تهدید سلامتی شهروندان سبب بروز مشکلات زیست‌محیطی می‌شوند و از این‌رو باید ساماندهی شوند. در قانون هوای پاک وظایف 21نهاد و دستگاه‌ متولی در راستای ساماندهی این صنایع تعیین شده است که به‌گفته دادستان عمومی و انقلاب تهران، اگر به این وظایف و تکالیف درست عمل می‌شد، امروز تهران با معضل آلودگی هوا مواجه نبود. علی القاصی دلیل بحران آلودگی هوای تهران را نبود هماهنگی کامل بین دستگاه‌ها دانست و گفت: «هماهنگی و هم افزایی دستگاه‌های مسئول برای اجرایی کردن این قانون ضروری است تا بتوان به مطالبات عمومی پاسخ داد.» او مشخصا به آلایندگی صنایع و واحدهای تولیدی اشاره و درباره نحوه ساماندهی آنها تأکید کرد: «اقدامات پیشگیرانه و مقابله با صنایع و واحدهای آلاینده ممکن است منجر به تعطیلی و توقف در فعالیت آنها و امر تولید شود؛ بنابراین باید به‌نحوی برخورد شود که مقوله تولید دچار آسیب نشود و این کار مستلزم بررسی و تحقیق است که توسط کارگروهی انجام خواهد شد.»

اعمال ماده 234توسط مجلس
سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس: آلودگی هوای تهران معضل جدید تهران نیست و بیش از 50سال است که پایتخت‌نشینان با آن دست به گریبان هستند و مسئولان نهادهای مختلف هر سال قول بهبود کیفیت هوا را می‌دهند، اما عمل‌نکردن به قانون هوای پاک امروز تهران را با چنین بحرانی مواجه کرده است؛ از این‌رو مجلس به موضوع آلودگی هوا و بحث قانون هوای پاک ورود کرده و پیگیر وظایف و تکالیف تعیین شده دستگاه‌ها و اعمال ماده 234است. براساس این ماده هرگاه حداقل 10نفر از نمایندگان یا هر کدام از کمیسیون‌ها، عدم‌رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون را اعلام کنند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت‌رئیسه برای رسیدگی به کمیسیون ذیربط ارجاع می‌شود. کمیسیون هم به‌مدت 10روز باید به موضوع رسیدگی کند و به هیأت‌رئیسه گزارش دهد. مسئله آلودگی هوا قابل حل است و نیاز به مدیریت دارد که امیدواریم دستگاه‌های متولی با عمل به تکالیفشان گامی در راستای کاهش آلودگی پایتخت بردارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید