• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 6 مهر 1400
کد مطلب : 141686
+
-

رشد تجارت خارجی ادامه دارد

بازخوانی کارنامه مبادلات تجاری ایران در شش‌ماهه1400 از جهش 61درصدی ارزش صادرات و رشد 37درصدی واردات نسبت به سال قبل حکایت دارد

تجارت
رشد تجارت خارجی ادامه دارد

سال1400 به نیمه رسیده و آنگونه که آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد در نیمه اول سال، ارزش تجارت خارجی ایران نسبت به سال قبل 47درصد افزایش پیدا کرده است. بررسی آمارها نشان می‌دهد که به مدد تسریع در ترخیص کالاهای وارداتی در شهریور ماه، تجارت خارجی ایران توانسته است ضمن جبران ریزش 3سال اخیر، خود را بالاتر از ارزش ۴۴میلیاردو۱۳۹میلیون دلاری تجارت در نیمه‌سال96 یعنی دوره قبل از کرونا و تحریم‌های جدید، تثبیت کند. به‌گزارش همشهری، اطلاعات ارائه‌شده از رئیس‌کل گمرک ایران نشان می‌دهد که در شش‌ماهه امسال، مجموع صادرات ایران با 61درصد رشد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به 21.8میلیارد دلار رسیده و در مقابل ارزش واردات کشورمان نیز با افزایش 37درصدی در این دوره زمانی، 23.1میلیارد دلار ثبت شده است. از نکات قابل‌توجه کارنامه تجارت خارجی ایران در شش‌ماهه امسال، رشد دوبرابری وزن و ارزش کالاهای وارداتی در شهریورماه است که به‌خاطر تسریع گمرک در ترخیص کالاها محقق شده و البته به منفی‌شدن 1.3میلیارد دلاری تراز تجاری هم  منجر شده است.
 
حفظ روند صعودی صادرات
اطلاعات ارائه‌شده از رئیس‌کل گمرک ایران حاکی از آن است که تجارت خارجی ایران در شش‌ماهه 1400با حفظ روند رو به‌رشد صادرات به ۴۵ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۷ درصد رشد نشان می‌دهد. البته طبق اظهارات مهدی میراشرفی، در شهریورماه به‌واسطه تندترشدن آهنگ ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک اعم از کالاهای اساسی، ماشین‌آلات خط تولید و اقلام واسطه‌ای، تراز تجاری کشور به نفع واردات تغییر کرده است. درمجموع در شش‌ماهه 1400، حدود ۶۰‌میلیون تن کالا به‌ارزش ۲۱‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از ایران صادر شده که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۳۰درصد و از نظر ارزش ۶۱درصد افزایش نشان می‌دهد. در این بازه زمانی، مهم‌ترین کشورهای مقصد صادرات ایران به‌ترتیب چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان بوده است. چین با خرید ۱۴میلیون‌و۸۰۰هزار تن کالا به‌ارزش ۶میلیاردو۵۰۰ میلیون دلار از ایران در رتبه نخست مقاصد صادراتی کشورمان قرار گرفته و عراق با خرید ۱۳میلیون‌و۹۰۰هزار تن به‌ارزش ۳میلیاردو۸۰۰میلیون دلار از کشورمان رتبه دوم این فهرست را از آن خود کرده است. در ادامه ترکیه با ۷میلیون‌و۲۰۰هزار تن به‌ارزش ۲میلیاردو۳۰۰میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۵‌میلیون‌و۸۰۰هزار تن به‌ارزش ۲میلیارد‌و۲۰۰میلیون دلار و افغانستان با ۲میلیون‌و۵۰۰هزار تن به‌ارزش یک‌میلیارد دلار، در رتبه‌های سوم تا پنجم فهرست مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران قرار گرفته‌اند. طبق گفته میراشرفی، گاز طبیعی مایع‌شده، متانول، پلی‌اتیلن، محصولات نیمه‌تمام آهنی، شمش آهن، پروپان، اوره، بنزین، میله‌های آهنی و کاتد از مهم‌ترین اقلام صادراتی کشور در 6‌ماه امسال بوده است.

پرش شهریورماهی واردات
رئیس‌کل گمرک ایران درخصوص آمار کالاهای وارداتی در 6‌ماه امسال می‌گوید: در این مدت ۱۹میلیون‌و100هزار تن به‌ارزش ۲۳میلیاردو100میلیون دلار از نقاط مختلف جهان وارد کشورمان شده که در مقایسه با مدت مشابه سال۹۹، از حیث وزن ۱۵درصد و از لحاظ ارزش ۳۷درصد رشد داشته است. در این دوره زمانی، امارات متحده عربی با فروش ۵میلیون‌و۹۰۰هزار تن کالا به‌ارزش ۷میلیارد و۳۰۰میلیون دلار به ایران، بزرگ‌ترین واردکننده به کشورمان بوده و در صدر فهرست عمده‌ترین مبادی وارداتی ایران قرار گرفته است. در ادامه چین با یک‌میلیون‌و۵۰۰هزار تن به‌ارزش ۵میلیارد دلار در رتبه دوم و ترکیه با ۲میلیون‌و100هزار تن به‌ارزش ۲میلیاردو۴۰۰میلیون دلار در رتبه‌های دوم و سوم مبادی وارداتی کشورمان قرار دارند. همچنین سوئیس با فروش یک‌میلیون تن کالا به‌ارزش ۹۰۰هزار دلار به ایران به‌عنوان تنها کشور اروپایی موجود در فهرست مبادی وارداتی ایران، رتبه چهارم این فهرست را از آن خود کرده است. طبق گفته میراشرفی، در شش‌ماهه امسال، 10قلم اول کالاهای وارداتی ایران ازنظر ارزش، شامل تلفن همراه، ذرت، سویا، روغن دانه آفتابگردان، کنجاله سویا، گندم، جو، شکر، روغن پالم و روغن خام بوده است.

ترکیب وزنی واردات ایران
رئیس‌کل گمرک ایران با اشاره به تمهیدات اندیشیده‌شده در تجارت خارجی می‌گوید: در 6‌ماه امسال، از مجموع ۱۹میلیون‌و100هزار تن کالای وارداتی به کشور، ۱۴میلیون‌و۳۰۰هزار تن مربوط به ۲۵قلم کالای اساسی به‌ارزش ۸میلیاردو۹۰۰میلیون دلار بوده است که ۷۵درصد کل کالاها را تشکیل می‌دهد. همچنین کالاهایی که ارز ترجیحی به آنها تعلق گرفته 12.4میلیون تن به‌ارزش ۷میلیارد دلار بود که به‌لحاظ وزنی ۶۵درصد کل کالاهای ترخیص‌شده را شامل می‌شود. میراشرفی اظهار می‌کند: سرعت بالای ترخیص کالاهای ضروری، ماشین‌آلات و اقلام واسطه‌ای تولید در شهریورماه به‌نحوی بوده که میانگین وزنی واردات که در 5 ماهه ماهانه ۲میلیون‌و۷۰۰ هزار تن بود در شهریورماه تقریبا دو برابر شده و به ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرده است. همچنین به لحاظ ارزش میانگین کالاهای ترخیص‌شده که در 5‌ماه امسال ۳میلیاردو۳۰۰میلیون دلار بوده در شهریورماه به ۶میلیاردو۵۰۰میلیون دلار رسیده است که یک رکورد تازه در ترخیص کالا از گمرک محسوب می‌شود و دلیل منفی‌شدن تراز تجاری در شهریورماه نیز همین امر است. به‌گفته میراشرفی، مجموع ترانزیت کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در نیمه‌نخست امسال را نیز ۵میلیون‌و۸۵۶هزار تن اعلام کرده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۸۸درصد رشد نشان می‌دهد. به گزارش همشهری، بررسی کارنامه تجارت خارجی در 6‌ماه1400 از منفی‌شدن تراز تجاری به میزان 1.3میلیارد دلار حکایت دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید