• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 6 مهر 1400
کد مطلب : 141637
+
-

زیان 67 درصدی صنایع بورس در نیمه اول سال

آمار‌ها نشان می‌دهد با وجود رشد 6.5درصدی شاخص کل بورس تهران، 67درصد صنایع بورس در این مدت با زیان مواجه شده‌اند

مار‌ها نشان می‌دهد با وجود رشد 3ماهه شاخص بورس، بخش زیادی از سهامداران از رشد بازار سهام سودی نبرده‌اند. طبق اطلاعات موجود در نیمه نخست امسال با وجود رشد 6.5درصدی شاخص کل، ارزش سهام 67.5درصد صنایع بورس با افت مواجه شده است.
به‌گزارش همشهری، خرداد‌ماه امسال بعد از 10‌ماه نزول، شاخص کل بورس تهران شروع به رشد کرد و این رشد تا هفته نخست شهریور ادامه یافت. در این مدت شاخص کل بورس تهران 45درصد رشد کرد. با آغاز این رشد، امیدواری‌ها برای آغاز یک دور صعود دوباره در بورس بیشتر شد و بسیاری از سهامداران امیدوار بودند نزول‌های سنگین سال گذشته را جبران کنند. اما حالا آمار‌ها نشان می‌دهد سهامداران نه‌تنها نتوانسته‌اند زیان‌های سال قبل را جبران کنند، بلکه با زیان‌های بیشتری هم مواجه شده‌اند.
به‌نظر می‌رسد علت اصلی این موضوع به تفاوت فاحش نماگر‌های بورس با عملکرد کل بازار بازمی‌گردد. اغلب فعالان و کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که شاخص کل بورس تهران نمی‌تواند به‌خوبی نوسان‌های قیمت سهام شرکت‌ها را نمایش دهد و ملاک خوبی برای محاسبه بازده کل بازار سهام نیست. به‌زعم تحلیلگران بالا بودن وزن و اثر شرکت‌های بزرگ بورس بر شاخص کل، فقط یکی از مشکلات این شاخص است و موجب شده شاخص کل نماینده خوبی برای بازار سرمایه نباشد.
علیرضا شاهکویی، تحلیلگر بازار‌های مالی با تشریح 10ایراد درباره شاخص کل بورس می‌گوید: مهم‌ترین موردی که موجب اعتراض فعالان بازار شده، رفتار متناقض شاخص کل با کلیت سهام بازار سرمایه است. بارها اتفاق افتاده که 80درصد سهام موجود در بازار با نزول مواجه شده‌ و با فشار فروش بالایی روبه‌رو بوده‌، اما نماگر شاخص کل مثبت و بازده بالا را به نمایش گذاشته است .با این استدلال، طیف زیادی از سهامداران و کارشناسان اعتقاد دارند شاخص کل بورس تهران باید به‌گونه‌ای تغییر کند که نوسان قیمت سهام شرکت‌ها را با شکل دقیق‌تری نمایش دهد. شاخص کل بورس تهران تا اواخر دهه 80صرفا شاخص قیمت بود و سهامداران نسبت به محاسبه آن اعتراض نداشتند، اما از زمستان 87فرمول محاسبه شاخص تغییر کرد و از آن زمان تاکنون اعتراض‌ها ادامه دارد. برخی تحلیلگران بر این باورند که با توجه به آنکه بازده فرابورس و سایر بازارهای در شاخص کل محاسبه نمی‌شود، بهتر است شاخصی محاسبه شود که نمایانگر وضع کل سهام موجود در بازار سرمایه باشد و ضرورت محاسبه شاخصی با چنین معیاری به‌شدت در بازار سرمایه احساس می‌شود. حالا آمارهای مربوط به میزان بازده بازار سهام در نیمه نخست سال‌جاری ادعای تحلیلگران بازار سرمایه را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد با وجود رشد شاخص‌های بورس در نیمه نخست سال ارزش سهام تعداد زیادی از شرکت‌های بورس با افت مواجه شده‌ است.

افت بازده صنایع
آمار‌ها نشان می‌دهد در نیمه نخست سال‌جاری ارزش سهام دست‌کم 67.5درصد از صنایع بورس با افت مواجه شده است. در بین این سهامداران 23.5درصد از صنایع بورس با زیان بیش از 20درصدی مواجه شده‌اند. این محاسبات که با استفاده از میانگین بازده شرکت‌های حاضر در 40صنعت بورس انجام شده نشان می‌دهد ارزش سهام گروه محصولات چوبی در نیمه نخست سال نصف شده و 52درصد افت داشته است. همچنین در نیمه نخست سال، سهامداران گروه محصولات کاغذی، قندوشکر و حمل‌ونقل هم به‌طور میانگین 28درصد از دارایی‌هایشان را از دست داده‌اند.
گزارش‌های موجود نشان می‌دهد، بسیاری از صنایع مهم بورس مانند انبوه‌سازی‌، سیمان، کاشی و سرامیک، خودرو‌سازی‌، تولید لاستیک، بانکداری، کانی‌های غیرفلزی و رایانه با افت ارزش سهامشان مواجه شده‌اند.
این آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد ارزش سهام شرکت‌های تولید‌کننده سیمان با وجود آنکه قیمت فروش محصولاتشان از خرداد‌ماه مطابق مصوبات دولت به‌دلیل عرضه در بورس کالا مشمول قیمت‌گذاری نیست با افت 15درصدی مواجه شده است. سهامداران صنایع خودرو‌سازی‌ و بانکداری هم نیمه نخست سال را به‌ترتیب با افت 23 و 10درصدی به پایان رسانده‌اند. این دو صنعت در دسته پرجمعیت‌ترین گروه‌های بورس هستند و تعداد سهامداران آنها بیش از صد‌ها هزار نفر است.

پربازده‌ترین گروه‌ها
با وجود افت ارزش سهام 27صنعت در بورس، ارزش سهام 13صنعت در نیمه نخست سال با رشد مواجه شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد گروه وسایل ارتباطی با 72درصد رشد در صدر همه صنایع قرار دارد و سهامداران این گروه خوش‌شانس‌ترین سرمایه‌گذاران بورس در نیمه نخست سال بوده‌اند. بعد از این گروه صنعت چرم‌سازی‌ و تامین آب و برق و گاز به‌ترتیب با 43 و 37درصد رشد در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. سهامداران گروه محصولات شیمیایی هم که ازجمله مهم‌ترین صنایع بورس است در نیمه نخست سال 27درصد سود کرده‌اند. 2گروه فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی در نیمه نخست سال با رشد 10درصدی مواجه شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید