• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 شهریور 1400
کد مطلب : 140887
+
-

کم‌برخوردارهای چسبیده به حاشیه شهر

اهالی محله‌های نزدیک به بزرگراه آزادگان در منطقه 19 از ‍ پروژه‌های نیمه‌تمام، تردد بسیار زیاد خودروهای سنگین و سرانه پایین فضای سبز و تفریحی گلایه دارند

گزارش
کم‌برخوردارهای چسبیده به حاشیه شهر

تعدادی از محله‌های چسبیده به بزرگراه آزادگان تهران، وضعیت مناسبی از نظر خدماتی و برخورداری از سرانه‌های 7گانه شهری ازجمله فضای سبز، فرهنگی، درمانی، ورزشی، آموزشی، گردشگری و تفریحی ندارند. آنها همسایه‌های شهرهای حاشیه‌‌ای صنعتی و کشاورزی‌اند و خودروهای سنگین در اغلب ساعت شبانه‌روز، مهمان خیابان‌ها و معابرشان هستند؛ درست مثل محله‌های دولتخواه جنوبی، خانی‌آباد جنوبی و بهمنیار. آنهایی که بعضا معابرشان هم به‌خاطر بی‌توجهی مراکز خرد صنعتی، مملو از زباله می‌شود و حتی در پی دفع نامناسب و بدون تصفیه فاضلاب واحدهای کوچک‌مقیاس ریخته‌گری، ذوب مواد و آبکاری، سفره‌های آبی و لایه‌های خاکی زیرزمینی‌شان حسابی آلوده شده است. از این بابت، به این محله‌ها، صفت کم‌برخوردار‌ چسبیده و تنها گناه‌شان چسبیده‌شدن به رینگ بزرگراهی و حاشیه شهر است.
به گزارش همشهری، 3محله دولتخواه، خانی‌آباد و بهمنیار در منطقه‌19 واقع شده‌اند؛ منطقه‌ای که پس از منطقه20، جنوبی‌ترین منطقه تهران به‌حساب می‌آید. این منطقه از شمال به اتوبان جوانه(شهید چراغی)، از جنوب به اتوبان آزادگان، از شرق به اتوبان نواب، خیابان بهمنیار و از غرب به اتوبان آیت‌الله سعیدی محدود می‌شود و وسعتی 89.19کیلومترمربعی دارد. بافت‌های فرسوده و ناپایدار، تراکم جمعیتی زیاد در برخی ‌محدوده‌ها و ریزدانگی از شاخصه‌های این محله‌های کم‌برخوردار است. جدا از این ترددهای بالای انواع خودروهای سبک و سنگین، آسایش را از شهروندانش گرفته است. همه اینها باعث شده تا یکی از اعضای شورای ششم شهر تهران، همراه شهردار منطقه‌19، معتمدان محلات و تعدادی از مدیران منطقه، بیش از 6ساعت وقت برای بازدید از این محله‌ها صرف کنند و در نهایت از نیمه‌کاره‌ماندن تعدادی از پروژه‌ها و رفت و روب نامناسب گلایه کنند. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در حاشیه این بازدید گفت: «یکی از مثال‌های ترددهای آزاددهنده در بخش جنوبی منطقه‌19، بوستان ۲۲‌بهمن است؛ بوستانی که با حضور مقبره شهدا متبرک شده اما حضور پرسرو‌صدا و آزاردهنده موتورسواران در آن، باعث گلایه شهروندان شده است. بر همین اساس قرار شد برای آرامش مردم از سوی شهرداری منطقه با دقت پیگیری شود و اقدامات لازم صورت گیرد.»

انتقاد از حذف اعتبار کمک به مساجد از سوی شورای پنجم
یکی از محل‌های بازدید مدیران شهری از منطقه‌19، شهرک وصال بود که اهالی آن مدت‌هاست درخواست تکمیل هرچه زودتر بوستانی را دارند که در حال ساخت است. سرانه برخورداری ساکنان این شهر از فضای سبز و فضاهای تفریحی بسیار ناچیز است و در همین زمینه، امانی گفت: «البته شهرداری منطقه در حال احداث بوستانی ۳هزار مترمربعی جنب خیابان ۲۰متری جدیدالاحداث این شهرک، همجوار با دانشگاه فنی و حرفه‌ای دختران شهید شریعتی است. بنابراین باید عملیات اجرای ساخت این بوستان سرعت بیشتری بگیرد. از طرف دیگر فضای سبز دانشگاه شهید شریعتی اوضاع مناسبی ندارد. به همین منظور شهرداری منطقه باید برای ایجاد دید بصری مطلوب و حفاظت از درختان موجود، عملیات بهسازی با هماهنگی شهرداری‌ مرکز را آغاز کند.»
این عضو شورای ششم شهر تهران همچنین به حذف اعتبار کمک به مساجد از سوی شورای پنجم هم انتقاد کرد و گفت: «در منطقه۱۹، 3مسجد ازجمله مسجد اثنی‌عشر و صاحب‌الزمان هرچند با سرمایه شخصی پیمانکار و هیأت امنا پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای داشتند اما حذف اعتبار کمک به مساجد از سوی شورای پنجمی‌ها سبب شده تا این مساجد مدتی ناتمام و نیمه‌کاره بمانند. این موضوع نارضایتی اهالی منطقه را در پی داشته و بنا شده با مساعدت شورا و شهرداری تهران این مشکل حل و فصل شود.»

اتمام پروژه‌ تصفیه‌خانه میدان میوه‌و‌تره‌بار ضروری است
شرایط احداث پروژه بوستان ۱۸۰هکتاری ایرانیان، باغ‌موزه آجر و تصفیه‌خانه میدان میوه و تره‌بار مرکزی از دیگر نقاطی بود که در منطقه‌گردی عضو شورا مورد بررسی قرار گرفتند. این در حالی است که علی‌محمد مختاری، رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد که61 هکتار از این محدوده در قالب «فاز اول بوستان ایرانیان» پیش از رسیدن فصل زمستان به بهره‌برداری می‌رسد. این بوستان از شمال به بلوار شقایق، از جنوب به بزرگراه آزادگان، از شرق به خیابان سهیل جنوبی و خلازیر و از غرب هم به بزرگراه آزادگان منتهی می‌شود.
در نزدیکی آن، تصفیه‌خانه میدان میوه و تره‌بار که بیش از ۲۷سال بلااستفاده بوده نیز قرار است به‌زودی تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد. امانی در این رابطه گفت: «تصفیه‌خانه میدان تره‌بار را شهرداری تهران تملک کرده و تاکنون نزدیک به ۸۰‌درصد عملیات اجرایی احداث آن انجام شده است. بنابراین مدیریت شهری تلاش می‌کند تا 20درصد کار باقیمانده نیز هرچه سریع‌تر به اتمام برسد؛ چراکه با بهره‌برداری از آن روزانه ۲هزار و ۸۰۰مترمکعب فاضلاب تصفیه خواهد شد. اگرچه در محل احداث بوستان ایرانیان و باغ موزه آجر مشکلی درخصوص لوله‌های فاضلاب وجود دارد؛ به این معنی که لوله‌های فاضلاب نصب‌شده اما تصفیه‌خانه احداث نشده است.
تعدادی از شهروندان لوله فاضلاب خود را به این لوله‌ها متصل کرده‌اند که خطر شکستگی یا از مدار خارج‌شدن آن به‌دلیل اینکه مسیر سرریز مشخصی ندار‌د، وجود دارد؛ موضوعی که بنا شد با تدارک جلسه‌ای مشترک با مسئولان آبفا و شهرداری تهران، حل و فصل شود.»
او در ادامه به بازدیدش از محله نعمت‌آباد اشاره کرد و گفت: «جوی آب مرزی میان منطقه18و19 وضعیت وخیمی دارد و زباله‌های انباشته‌شده در آن ظاهر کثیف و زشتی را در ورودی محله نعمت‌آباد ایجاد کرده است. بنا شد این موضوع با همکاری میان 2شهرداری منطقه به سرعت حل و فصل شود.»

اقدامات مثبت ترافیکی

یکی از اقدامات مثبت انجام‌شده در منطقه‌19بازگشایی گره ترافیکی معابر بخش جنوبی بوستان ولایت است. آنگونه که در پی بازگشایی مسیر خیابان شهامت، تردد خودروها راحت‌تر از گذشته صورت می‌گیرد. تخریب دیوار و خروج خیابان شهامت از بن‌بست با توجه به گره ترافیکی شدید در تقاطع خیابان‌های لطیفی و میثاق شمالی از سوی شهرداری منطقه سبب شده تا این معبر به رینگ بوستان ولایت متصل شود و تردد خودروها تسهیل شده و ترافیک خیابان‌های اطراف کاهش پیدا کند. برای اجرای این پروژه محدوده‌ای به مساحت تقریبی ۴هزار و ۲۰۰مترمربع تملک و در نهایت نیز پس از یک سال رایزنی با ارتش دیوار انتهایی خیابان شهامت تخریب و دسترسی خیابان لطیفی به خیابان برادران شهید عبدی و اتصال به بوستان ولایت پس از چند دهه میسر شد. البته همزمان با بازدید مدیران شهری از این نقطه، برخی ‌شهروندان درخواست کردند که سرعت‌گیرهای بیشتری در خیابان برای جلوگیری از سرعت بالای خودروها و بروز تصادف نصب شود. ناصر امانی اما اقدام دیگری که در این محدوده باعث بهبود وضعیت ترافیکی می‌شود را تکمیل دسترسی جدید از تقاطع شکوفه به بزرگراه شهید کاظمی عنوان کرد و درباره آن گفت: «این پروژه‌ ضمن تسهیل تردد خودروها از تقاطع شکوفه به بزرگراه شهید کاظمی، اهمیت زیادی در کاهش ترافیک و ایمنی عبور و مرور محدوده محله شهید کاظمی دارد. تکمیل تقاطع غیرهمسطح سه‌راه باقر‌شهر هم برای اهالی این منطقه اهمیت فراوانی دارد. با اتمام این پروژه، علاوه بر یک پل روگذر جنوب به غرب، یک زیرگذر رفت و برگشت (شرق به غرب و غرب به شرق) و ۲دوربرگردان جنوب به جنوب و شمال به شمال ایجاد می‌شود و دسترسی‌ها را در جاده قدیم قم (سه‌راه باقرشهر) تسهیل می‌کنند.» به گزارش همشهری، عملیات اجرایی دوربرگردان شمال به شمال تقاطع غیرهمسطح بلوار علامه عسگری با جاده قدیم قم (پروژه سه‌راه باقرشهر)، ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به‌گفته صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری، به‌احتمال فراوان تا پایان پاییز امسال در اختیار شهروندان قرار گیرد. به‌گفته او دوربرگردان شمال به شمال تقاطع سه‌‌راه باقرشهر در مرحله اجرای مراحل نهایی عملیات عمرانی قرار دارد. پیش از این و در اسفندماه سال‌۱۳۹۷ در قالب فاز نخست پروژه، پل روگذر جنوب به غرب و پل کندروی شمال به جنوب تقاطع(سقف زیرگذر) به بهره‌برداری رسیده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید