• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 27 شهریور 1400
کد مطلب : 140738
+
-

گشتی در موزه دفاع‌مقدس که با هدف‌‌ ترویج فرهنگ مقاومت برپا شده است

بماند به یادگار

بماند به یادگار

شهره کیانوش راد

باغ موزه دفاع‌مقدس سال ۱۳۸۹ در بزرگراه شهید حقانی، روبه‌روی بوستان طالقانی با نام موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس راه‌اندازی شد. هدف اصلی راه‌اندازی این موزه نمایش عکس‌ها و تصاویر به یادگار مانده از دوران ۸ سال دفاع‌مقدس و معرفی به جوانان و نسل‌های آینده است تا با فرهنگ و ارزش‌های دفاع‌مقدس آشنا شوند. موزه اگرچه با نام دفاع‌مقدس شناخته می‌شود اما بخش‌هایی از آن روایتگر تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. تالارهای هشتگانه، موزه‌های تخصصی جدید شامل موزه‌های انقلاب اسلامی، مقاومت، نقش تهران در دفاع مقدس، نقش زنان در دفاع‌مقدس و بخش کودکان و نوجوانان است. برخی از این بخش‌ها راه‌اندازی شده و بخشی دیگر در حال تکمیل است. در این گزارش به بخش‌های متنوع موزه سر می‌زنیم.  

رتبه برتر
طبق نظرسنجی انجام شده موزه دفاع‌مقدس با کسب نمره ۸۵ در جایگاه اول از میان ۲۲ معاونت، سازمان و مدیریت مستقل و مجموعه‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس قرار گرفته است. نتایج نظرسنجی در بازه زمانی ۵ ساله حاکی از آن است که از منظر مخاطبان موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس در جایگاه خیلی خوب و رو به عالی قرار دارد. موزه در ایام کرونا و طبق دستور ستاد ملی کرونا تعطیل شده است و فضای موزه برای انجام واکسیناسیون در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد.


باغ‌راه
موزه در فضایی بالغ بر 220 هزار‌مترمربع راه‌اندازی شده است. گردشگران با مراجعه به این موزه علاوه بر بازدید از تالارهای هشتگانه و بخش‌های متنوع موزه می‌توانند در مسیری سبز با نام”‌باغ‌راه» پیاده‌روی کنند. درختانی سرسبز و 400‌گونه گیاه همیشه سبز، باغ‌راه موزه را به مکانی زیبا و کم‌نظیر تبدیل کرده است. بخشی از باغ‌راه را نخلستان تشکیل می‌دهد. 72 نخل کاشته شده یادآور سلحشوری حضرت اباعبدالله(ع) و 72 تن از شهدای کربلاست.


جایی برای پژوهش دانشجویان
موزه دفاع‌مقدس بخش ویژه‌ای برای دانشجویان و پژوهشگران فراهم کرده است. دانشجویان، دانش‌آموختگان، پیشکسوتان و علاقه‌مندان به حوزه دفاع‌مقدس در این بخش با نام پژوهشکده مجازی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس می‌توانند با استفاده از منابع موجود از خدمات پژوهشکده بهره‌مند شوند. فراهم کردن زمینه‌های همکاری و تعامل میان متخصصان، پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس با استفاده از بسترهای فضای مجازی یکی از برنامه‌های موزه برای دسترسی بیشتر علاقه‌مندان در سراسر کشور است.


موزه‌های تخصصی
نقش استان تهران در دفاع مقدس، نمای مقاومت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، موزه ملی زنان انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس و موزه ملی کودکان و نوجوان انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس از بخش‌های متنوع موزه دفاع‌مقدس است. نشانی موزه میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، روبه‌روی بوستان طالقانی، موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس و شماره تماس 88657026 و شماره داخلی بلیت‌فروشی تالارها داخلی 810، بلیت‌فروشی سراسرنما داخلی 811 است.

تازه‌های کتاب
رونمایی از کتاب‌هایی حوزه دفاع‌مقدس با حضور نویسندگان و ناشران و علاقه‌مندان به کتابخوانی از برنامه‌های پرمخاطب موزه دفاع‌مقدس است.



تالار پروانه‌‌ها
 «تالار پروانه‌‌ها»، قسمتی از این باغ‌موزه است که به نمایش آثار موزه‌ای می‌پردازد. در باغ‌موزه دفاع‌مقدس مشخصات تمامی فرماندهان شهید و زنده 8سال دفاع‌مقدس به همراه تصاویر و اشیاء باقی مانده از آنها به‌صورت تصاویر سه‌بعدی و عکس در تالار پروانه‌ها به نمایش درمی‌آید. در طراحی باغ، این امکان در نظر گرفته شده تا بازدید‌کنندگان امکان خروج از تالارها را پس از هر مرحله داشته و با وقت بیشتری به مرور خاطرات جنگ تحمیلی بپردازند. بازدیدکنندگان بعد از خروج از تالارها بزرگ‌ترین برج پرچم کشور را پیش چشمان خود می‌‌بینند.


نمایشگاه کتاب
برپایی نمایشگاه در مناطق مختلف تهران یکی از برنامه‌های موزه دفاع‌مقدس است. امسال نمایشگاه کتاب هفته دفاع‌مقدس از 31 شهریور تا 7 مهر ماه در 200 نقطه تهران برگزار می‌شود که از این تعداد، مدیریت 10غرفه برعهده موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس است. در این نمایشگاه بیش از 600 عنوان کتاب برگزیده از ناشران مختلف عرضه می‌شود که بیش از 30 عنوان متعلق به موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس است. نمایشگاه کتاب هفته دفاع‌مقدس با همکاری موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس و انجمن ناشران دفاع‌مقدس برپا می‌شود.




 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید