• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13519
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/GMyQ
+
-

حشره یا گوشت مصنوعی؛طرح‌ جدید دانشمندان برای حل بحران جهانی غذا

از چندی پیش در 3شهر آمریکا عرضه گوشت مصنوعی آغاز شده‌است

عکس‌های پوست‌های چسبیده به استخوان، کودکان گرسنه و جنگ برای لقمه‌ای غذا همیشه قاب‌های تلخ جهان بوده‌اند. اما علاوه بر مناطق جنگ‌زده و ناآرام حالا دنیا با افزایش بی‌وقفه جمعیت کشورها خودش را برای مقابله با یک بحران تمام‌عیار آماده می‌کند. بحران جهانی غذا یک شوخی نیست و به همین‌خاطر دیگر برای کسی راه‌حل‌های جایگزین دانشمندان مثل خوردن حشرات لبخند به همراه ندارد. به گزارش همشهری، پیش‌بینی سازمان ملل این است که در سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان حداقل به ۹.۷ میلیارد نفر می‌رسد که به‌معنای نیاز به افزایش ۷۰ درصدی تولید مواد غذایی و سالانه تولید ۲۰۰ میلیون تن گوشت بیشتر است. همین حالا هم این مشکل شاید تبدیل به بحران نشده اما در نقاط مختلف جهان وجود دارد. گزارش سال ۲۰۱۸ برنامه جهانی غذا که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد ۱۲۴ میلیون نفر از مردم جهان در ۵۱ کشور با بحران ‌نبود امنیت غذایی مواجه هستند. در این میان دانشمندان نقش مهمی بر عهده گرفته‌اند تا راهی برای افزایش تولید مواد غذایی پیدا کنند؛ از روش‌های کارآمدتر کشاورزی تا ساخت گوشت در آزمایشگاه.



راه‌حل جدی جایگزینی حشرات




تنها در آمریکا سالانه ۹ میلیارد حیوان برای تامین گوشت غذایی مردم کشته می‌شوند. با مشکلات تولید گوشت گروه‌ها و سازمان‌های مختلف ازجمله سازمان ملل اعلام کرده‌اند که بشر باید برای تامین خود به خوردن حشرات روی بیاورد. یعنی به جای پرورش دام‌های سنتی برای تولید گوشت، حشرات را پرورش داده و از آنها تغذیه کند. هر ۱۰۰ گرم برخی حشرات حاوی ۱۲.۹ گرم پروتئین است. این رقم برای ۱۰۰ گرم گوشت گاو ۲۵ گرم است.  کریستف تومن، رئیس سپایزپلن- یکی از شرکت‌های مشهور در تولید غذا از حشرات- در این رابطه می‌گوید: برای بسیاری از مردم خوردن حشرات برای بار اول خنده‌دار است، اما ما می‌خواهیم به آنها نشان دهیم که این تنها یک امر سرگرم‌کننده نیست. ما معتقدیم که خوردن حشرات طی سال‌های آینده به امری عادی تبدیل خواهد شد. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) هم در گزارشی به بیش از ۲ میلیارد انسان درسرتاسر جهان اشاره کرده که درحال حاضر از حشرات به‌عنوان غذای خود استفاده می‌کنند و پیشنهاد کرده تا رستوران‌ها برای تغییر ذائقه مردم به‌تدریج حشرات را در منوی خود قرار دهند. مقام‌های سازمان ملل می‌گویند حشرات همه‌جا حضور دارند و به سرعت تولید مثل می‌کنند، رشد و انطباق‌پذیری بالایی دارند و میزان آلودگی‌ای که برای محیط‌زیست ایجاد می‌کنند نامحسوس است. اما مسئله مهم‌تر قیمت پایین تولید حشرات است.‌ برای مثال جیرجیرک‌ها نسبت به گاو برای تولید میزان یکسانی پروتئین به 12برابر غذای کمتری نیاز دارند.




گوشت مصنوعی




اگر برای نجات از گرسنگی هنوز گوشت گاو را به حشره ترجیح می‌دهید، احتمالا در آینده نزدیک باید گوشت مصنوعی بخورید؛ یعنی گوشتی که در آزمایشگاه تولید شده نه در مزرعه. استفاده از گوشت مصنوعی به جای تامین گوشت از حیوانات می‌تواند ۸۲ تا ۹۶ درصد مصرف آب را کاهش دهد و باعث کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای به میزان ۷۸ تا ۹۶ درصد شود.

استارتاپ‌های مختلفی در زمینه گوشت مصنوعی فعالیت می‌کنند. استارتاپ «Impossible Foods» یکی از آنهاست. «Impossible Burger» یا برگر غیرممکن یکی از محصولات این شرکت است که همین حالا در برخی از رستوران‌های نیویورک، لس‌آنجلس و سان‌‌فرانسیسکو به فروش می‌رسد. این شرکت نوعی گوشت قرمز مصنوعی بر پایه ترکیبات گیاهی تولید می‌کند که تجربه طعم مطبوع را بدون خون و خونریزی میسر می‌سازد.

هم‌اکنون دو فناوری عملی برای ساخت گوشت مصنوعی وجود دارد؛ یکی توسعه و استفاده از ترکیبات گیاهی جایگزین و دیگری کشت بافت حیوانی با استفاده از سلول‌های بنیادی. دانشمندان سعی کرده‌اند که گوشت آزمایشگاهی تولید شده طعم و مزه‌اش تفاوت کمی با گوشت طبیعی داشته باشد.




غذا با پرینتر سه بعدی




پرینترهای سه بعدی حالا نام‌شان در همه حوزه‌ها شنیده می‌شود. دانشمندان امیدوارند استفاده گسترده از پرینترهای سه بعدی در تولید غذا بتواند به‌شدت هزینه غذایی جهان را کاهش دهد. فناوری این مسئله همین حالا هم در جهان وجود دارد. انواع مختلفی از این پرینترها ساخته شده اما چاپگرهای پیشرفته می‌توانند کارهای متنوع‌تری را انجام دهند. برای نمونه Foodini، با استفاده از مواد تازه قرار گرفته در کپسول‌های فولادی ضد‌زنگ، مواد غذایی همچون پیتزا، ماکارونی و کیک‌های شکلاتی را آماده می‌کند. فروشگاه‌ها می‌توانند کپسول‌ها یا کارتریج‌های مواد غذایی این پرینترها را برای مدت طولانی نگهداری کنند. قیمت پرینترها هم هر روز کمتر می‌شود. برای مثال، کاربران می‌توانند از میان دستورهای غذایی موجود در یک سایت، غذای مورد نظرشان را انتخاب کنند، کارتریجی که حاوی مواداولیه لازم برای غذای مورد نظر است را در پرینتر سه بعدی خانه‌شان قرار دهند و پرینتر، غذا را برایشان حاضر خواهد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید