• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 6 تیر 1400
کد مطلب : 134261
+
-

جدیدترین نقشه کرونا

نقشه جدید کرونا در کشور؛ 17 استان روند افزایشی کرونا را طی می‌کنند و 32 شهر قرمز شده اند

گزارش
جدیدترین نقشه کرونا


حمیده پازوکی ـ خبرنگار

 تعداد شهرهای قرمز کرونایی کشور تا هفته گذشته 22مورد بود، اما به‌دلیل وخامت اوضاع در روزهای قبل این عدد به 32شهر رسیده است. یزد، فارس، تهران و ایلام مانند هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و بوشهر قرمز شده‌اند و وضعیت در اصفهان، خراسان‌جنوبی، خوزستان، لرستان، خراسان‌شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، مازندران و مرکزی افزایشی است. شرایط شکننده است و انتقال بیماری از نوار جنوبی به مرکز و بخش‌های شمالی‎تر، کار را وخیم کرده است. هریک از این استان‌ها ممکن است به‌راحتی وارد شرایط قرمز شوند و فاجعه افزایش آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا دوباره دامن‎گیر مردم شود. زنگ موج پنجم به صدا درآمده و پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری از ورود کشور به این پیک خبر داده است.

شهرستان‌های قرمز کرونایی

بررسی‌های انجام شده از تعداد مبتلایان جدید نشان می‌دهد شهرستان‌های مهران(ایلام)، تنگستان، دشتستان، دشتی، دیر، عسلویه و کنگان(بوشهر)، دماوند و فیروزکوه(تهران)، ایرانشهر، خاش، زابل و زاهدان(سیستان و بلوچستان)، گراش، لارستان و لامرد(فارس)، بم، رودبار جنوب، قلعه گنج، کرمان و منوجان(کرمان)، بستک، بندرلنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، حاجی‌آباد، خمیر، رودان، قشم و میناب(هرمزگان) و شهرستان یزد(یزد) در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته‌اند.

روند صعودی بستری در تهران

فرمانده عملیات مقابله با کرونای تهران وضعیت کرونایی این استان را شکننده می‌داند و می‌گوید: متأسفانه شاهد توقف روند نزولی شیوع ویروس کرونا در استان تهران هستیم. همچنین 2شهرستان دماوند و فیروزکوه در شمال‌شرق استان تهران که پیش از این وضعیت زرد قرار داشتند، قرمز شده‌اند.
علیرضا زالی روند بستری در شهر تهران را هم صعودی قلمداد می‌کند و می‌افزاید: درصورت تداوم این روند احتمال قرمز شدن تهران نیز وجود دارد.

بستری بیماران همسایه در یزد

وضعیت کرونا در یزد پس از مدت‌ها کاهشی بودن دوباره وخیم شده است و شهرستان یزد در وضعیت قرمز قرار گرفته. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد درباره این موضوع به همشهری می‌گوید: سیر بیماری کرونا و حرکت آن از جنوب به شمال یکی از عوامل اصلی افزایش کرونا در یزد است.
ابراهیم سلمانی، می‌افزاید: مردم یزد با استان‌های جنوبی مراوده‌های زیادی دارند و از سوی دیگر حدود 40درصد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان از مردم استان‌های جنوبی و شرقی هستند و همین موضوع موجب شده است بیماری دوباره به استان ما راه یابد.
وی با بیان اینکه مردم استان هم دچار ساده‎انگاری شده‌اند و پروتکل‌‎های بهداشتی را کمتر رعایت می‎کنند، می‌گوید: مراوده‌ها و رفت‌وآمدهای خانوادگی هم در هفته‌های اخیر افزایش یافته و همین موضوع به گسترش دوباره کرونا در استان کمک کرده است.

شکنندگی اوضاع در بوشهر

بوشهر از استان‌های جنوبی است که کرونا در آن مدام کاهشی یا افزایشی می‌شود. هم‌اکنون 6شهر این استان قرمز و 4شهر نارنجی هستند ولی این وضعیت به نفع هر دو رنگ می‌تواند تغییر کند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره این وضعیت به همشهری می‌گوید: مشکل اصلی بوشهر شرایط اقلیمی است. گرمای هوا موجب می‌شود مردم از وسایل سرمایشی استفاده کنند و ویروس با این وسایل به راحتی منتقل می‌شود.
سعید کشمیری، با بیان اینکه در هفته گذشته روند افزایشی کمی ثابت شده است و اعمال محدودیت‎ها در این زمینه مؤثر بوده، می‌افزاید: با این حال شهرهای نارنجی به‌راحتی ممکن است قرمز شوند. از سوی دیگر ما نگران نتیجه تجمعات انتخاباتی هم هستیم زیرا ممکن است افراد حاضر در تجمع‌ها به بیماری مبتلا شده باشند.

آغاز موج پنجم در فارس

در استان فارس 3شهر لامرد، لارستان و گراش وضعیت قرمز دارند. به‌گفته مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز آمارهای ابتلا و تعداد بیماران بستری در فارس اوج گرفته و شاهد آغاز موج پنجم این بیماری در شهرهای جنوبی این استان هستیم.
سخنگوی دانشکده علوم پزشکی لارستان درباره وضعیت فعلی کرونا در فارس به همشهری می‌گوید: قرمزشدن شهرهای فارس به‌دلیل مراده‌ها و رفت‎و‌آمد مردم با هرمزگان است. بسیاری از مردم لارستان و شهرهای اطراف در بندرعباس و قشم کار می‌کنند و مدام بین 2استان جابه‌جا می‌شوند. همین موضوع یکی از عوامل مهم قرمزشدن شهرهای استان و همینطور ورود کرونای آفریقایی به فارس شد.
محدعلی اسروش با بیان اینکه 6مورد کرونای آفریقایی در لارستان و یک مورد در گراش شناسایی شده است، می‌افزاید: در لارستان افراد اهل روستای بریز قرنطینه شدند و رفت‌وآمد روستا کاهش یافته تا بیماری به دیگر نقاط استان منتقل نشود.
وی با بیان اینکه برگزاری مراسم عروسی و عزا یکی دیگر از عومل جدید افزایش کرونا در شهرهای فارس است، می‌گوید: مردم در این مراسم‌بدون رعایت پروتکل‌ها بیماری را به هم منتقل می‎کنند. باید زمینه‌ای فراهم شود که با این افراد برخورد جدی صورت گیرد. از سوی دیگر ما نیاز داریم رفت‌وآمد بین استانی هم کنترل شود تا شرایط در استان بیش از این وخیم نشود.

تبعات تعطیلات خرداد در استان‌های شمالی

مازندران و گیلان به‌عنوان استان‌های توریستی همیشه شاهد جمعیت زیادی در تفرجگاه‌ها و سواحل هستند، مسافرانی که بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی و با عادی‌انگاری در حال سیر و سیاحتند. هربار پس از شلوغی و تعطیلات مبتلایان به کرونا در این استان‌ها افزایش می‌یابد.
سیدعباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره آخرین وضعیت این بیماری در استان می‌گوید: طی 24ساعت گذشته 72بیمار مشکوک به کرونا براساس تشخیص بالینی در بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در استان بستری شدند.
همچنین به‌گفته آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان شمار بستری‌های مبتلا به کرونا در شهرستان‌های گردشگری استان رو به افزایش و منحنی بستری‌ها در شهرستان‌های مهمانپذیر استان گیلان شامل ماسال، آستارا، شفت و املش صعودی است.

هرمزگان؛ کانون اصلی کرونا 

در جنوب کشور وضعیت هرمزگان همچنان بحرانی است و همه آمارهای رسمی نشان می‌دهد هرمزگان کانون اصلی ویروس کرونا در کشور است. هم‌اکنون به جز شهرستان‌های ابوموسی و بشاگرد همه 11شهرستان دیگر در وضعیت قرمز کرونایی هستند و این خود یک زنگ خطر بزرگ برای استان است که می‌تواند جان شمار زیادی از افراد را تا مهار بیماری بگیرد و خانواده‌های زیادی را داغدار کند.
به‌گفته فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان روند بستری بیماران در این استان کاملا صعودی است و هم‌اکنون 698بیمار در بیمارستان‌ها بستری هستند که خود یک رکورد در این زمینه است. از این تعداد 94بیمار کرونایی در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت 12بیمار نیز وخیم گزارش شده است.

افزایش بستری در کهگیلویه و بویراحمد

کرونا در کهگیلویه و بویراحمد نیز دوباره افزایشی شده است. به‌گفته پرویز یزدان‌پناه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد 162بیمار در بیمارستان‌های معین کرونای استان بستری‌ و از این تعداد 59نفر مبتلای قطعی و 4نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند. او دورهمی‌ها و تجمعات را عامل مهم در انتقال کرونا می‌داند و معتقد است رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و واکسیناسیون افراد واجد شرایط می‌تواند به کنترل این بیماری کمک کند.

وضعیت بحرانی آران و بیدگل

وضعیت در استان اصفهان هم شکننده و افزایشی است. به‌گفته آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در روزهای گذشته تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان 1842نفر بودند که 530بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند. به‌گفته سیدعلیرضا مروجی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان در شبانه‌روز گذشته، ۶بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شدند اما هیچ آمار فوتی در این شهرستان ثبت نشده است.

سرایت کرونا به کرمان

در کرمان هم بیش از 500بیمار کرونایی جدید در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. 3شهرستان جنوبی رودبار، کهنوج و منوجان در وضعیت قرمز قرار دارند و شرایط باقی شهرهای استان هر لحظه می‌تواند وخیم شود.
مهدی شفیعی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان همجواری و رفت‌و‌آمد مردم کرمان به هرمزگان و سیستان و بلوچستان را از دلایل مهم وضعیت نارنجی، قرمز و فوق‌قرمز شهرهای
استان می‌داند.

افزایش بیماری در استان مواصلاتی مرکزی

کرونا در مرکزی هم همچنان می‌‎تازد. هم‌اکنون نیمی از شهرهای این استان نارنجی و نیمی زرد هستند و این شرایط می‌تواند به راحتی وخیم شود. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اراک به همشهری می‌گوید: متأسفانه مردم به راحتی اجرای پروتکل‌ها را کنار گذاشته‌اند و شرایط را عادی تصور می‎کنند. استان ما یک استان مواصلاتی است و جنوب را به شمال و پایتخت متصل می‌کند. این موضوع موجب شده است تردد در جاده‌های استان هیچ‌گاه کاهش نیابد و این موضوع به افزایش کرونا منجر می‌شود.
یاسر قربانی ادامه می‎دهد: متأسفانه می‎بینیم به راحتی ماشین‎های عروس در شهرها تردد می‎کنند، اینها قطعا مراسمی دارند و موجب افزایش کرونا خواهند شد. با توجه به شرایط گسترش بیماری و آمدن ویروس‌های جدید اگر مردم رعایت نکنند اوضاع در استان می‌تواند باز هم بحرانی شود. وی ادامه می‌دهد: واکسیناسیون سالمندان هم در استان مرکزی فقط برای افراد بالای 70سال انجام شده است و باید تلاش کنیم گروه‌های سنی دیگر را هم واکسینه کنیم تا سالمندان استان دچار خطر نشوند.

  
چه این آمار و ارقام و رنگ‌ها را به‌عنوان آغاز موج پنجم بیماری بپذیریم چه نپذیریم، موج پنجم هم خواهد آمد. برای برون‌رفت از این اوضاع وخیم فقط 2راه وجود دارد؛ واکسیناسیون همگانی به‌عنوان خواسته عمومی و در کنار آن جدی گرفتن خطر از سوی خود مردم.


 مکث
موج پنجم آغاز شد 


رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه موج پنجم کرونا در کشور شروع شده است، گفت: ویروس جدیدی که در حال چرخش است ویروس هندی دلتاست. سرایت‌پذیری این ویروس بسیار شدید است و هر شخص بیمار می‌تواند ۸تا۱۲ نفر را درگیر کند.
پیام طبرسی، افزود: فیروزکوه و دماوند در همسایگی تهران قرمز هستند و تهران هم نمی‌تواند وضعیت عادی داشته باشد. در یک تا 2هفته آینده با موج جدیدی از بیماری در تهران مواجه خواهیم شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید