• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13421
+
-

نبض کند سلامت در خلخال

رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال: در سال 97 با افزایش اعتبار شاهد افزایش خدمات و رضایت بیشتر مراجعان خواهیم بود

سلامت
نبض کند سلامت در خلخال




لیلا ساریخانی |  اردبیل- خبرنگار:
  
شهرستان خلخال در جنوب اردبیل به اذعان مسئولان ارشد جزو محروم‌ترین مناطق استان محسوب می‌شود و این محرومیت شامل ابعاد مختلف است. به دلیل این محرومیت و به تبع مشکلات اقتصادی مردم، ارائه خدمات درمانی و بهداشتی در این شهرستان اهمیت زیادی برای اهالی جنوب استان دارد. در حالی که در این زمینه نیز شاهد برخی محرومیت‌ها هستیم و هرچند در طرح تحول سلامت تلاش برای رفع این محرومیت‌ها شده است، اما همچنان کاستی‌هایی وجود دارد.


مراجعه بیماران به اردبیل و رشت

«محمدعلی کریمی» از اهالی خلخال در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: بیمارستان خلخال به حد کافی نیروی انسانی ندارد و این کمبود باعث نارضایتی مراجعان می‌شود.
وی اضافه می‌کند: نبود دستگاه «ام. آر. آی» نیز معضلی برای اهالی شده است، چرا که برای انجام این آزمایش باید به رشت یا اردبیل مراجعه کنند.
کریمی ادامه می‌دهد: در حوزه مراقبت‌های ویژه هم امکانات کافی در خلخال وجود ندارد و بیماران باید راهی اردبیل یا رشت شوند.

«سمانه محمدی» یکی دیگر از اهالی خلخال اظهار می‌کند: در زمینه بیماری‌های زنان برخی کمبودها وجود دارد که نبود دستگاه ماموگرافی یکی از آنهاست.
وی اضافه می‌کند: شهر خلخال با مرکز استان فاصله زیادی دارد و مراجعه به اردبیل برای درمان بیماری یا انجام آزمایش‌های نه چندان پیچیده باعث تحمیل هزینه به مردم می‌شود.
این شهروند یادآوری می‌کند: در مورد خدماتی که در این شهرستان وجود دارد، رضایت اهالی جلب شده است و هزینه‌ها در بیمارستان کاهش یافته است.


اقدامات طرح تحول سلامت

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال می‌گوید: با اجرای طرح تحول سلامت ضمن کاهش هزینه‌های درمان و بستری بیماران و افزایش ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی، مراجعه مردم به درمانگاه‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی این شهرستان نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
علی‌اکبر شکارچی در مورد تجهیز بیمارستان این شهرستان عنوان می‌کند: امکانات جدید لاپاراسکوپی برای انجام عمل‌های جراحی بدون شکاف در بدن در روزهای پایانی سال گذشته در خلخال مهیا شد.

وی می‌افزاید: با خرید و راه‌اندازی این تجهیزات پس از این نیازی به باز کردن شکم بیماران نیازمند به اعمال جراحی داخلی نیست و ضمن کاهش هزینه‌های اعمال جراحی، از مراجعه بیماران به مرکز استان و سایر شهرهای دیگر کشور جلوگیری می‌شود. شکارچی همچنین از خرید تجهیزات و امکانات مربوط به انجام عمل‌های جراحی ترمیم پارگی شبکیه چشم برای بیمارستان خلخال خبر می‌دهد. وی می‌گوید: این کار کمک بزرگی به رفع مشکل بیماران دیابتی است که اغلب به بیماری پارگی شبکیه چشم دچار شده و به علت ناتوانی مالی برای انجام این گونه اعمال جراحی بینایی خود را از دست می‌دهند.

شکارچی می‌گوید: سال گذشته با خرید یک دستگاه اکو جدید رنگی برای درمانگاه تخصصی پزشکان دولتی خلخال با صرف اعتباری بالغ بر 4 میلیارد و500 میلیون ریال، تعداد دستگاه‌های اکو به 2 دستگاه افزایش یافت.
وی با بیان اینکه برای خرید و راه‌اندازی تجهیزات جدید بیمارستان و درمانگاه تخصصی خلخال بیش از 10 میلیارد ریال هزینه شده است، اضافه می‌کند: ساختمان کلینیک تخصصی پزشکان دولتی خلخال با صرف اعتباری بالغ بر 22 میلیارد ریال تکمیل شد تا مورد بهره‌برداری اهالی قرار گیرد.
شکارچی همچنین با بیان اینکه ارائه خدمات دندان‌پزشکی برای نخستین بار در دستور کار این درمانگاه قرار دارد و تجهیزات لازم خریداری و در این محل راه‌اندازی شده است، می‌افزاید: با راه‌اندازی سیستم ثبت نام اینترنتی در این کلینیک 50 درصد از ظرفیت پذیرش روزانه به صورت اینترنتی و 50 درصد نیز برای ثبت نام حضوری انجام خواهد شد.


افزایش اعتبار در سال 97

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال می‌گوید: با استقلال این دانشکده از دانشگاه علوم پزشکی استان و گشایش ردیف اعتباری مستقل در مرکز کشور برای این دانشکده اعتبارات آن با 40 درصد افزایش نسبت به سال جاری در بودجه سال 97 پیش‌بینی شده. با این افزایش اعتبار، امسال شاهد تحولات مهم در بخش بهداشت و درمان خواهیم بود.


مشکل نیروی انسانی

اما جذب نیرو در بیمارستان‌های خلخال در سال‌های گذشته بحث‌های فراوانی به دنبال داشته است. علی‌اکبر شکارچی، رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال به جذب 7 نیروی انسانی جدید برای بیمارستان خلخال اشاره می‌کند و می‌افزاید: با قول مساعد از سوی مسئولان وزارت بهداشت و درمان، به‌زودی مشکل 61 پست اشغال شده این بیمارستان در سایر مراکز بهداشت و درمان استان برطرف می‌شود.
وی اظهار کرد: با استخدام 61 نفر در پست‌های آزاد شده، مشکل کمبود نیروی انسانی به‌ویژه در بخش مراقبت‌های پرستاری بیمارستان خلخال حل خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :