• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 23 خرداد 1400
کد مطلب : 132993
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/n59yW
+
-

تکرار مُسکن اجاره‌ای

چهره
تکرار مُسکن اجاره‌ای


یک‌سال پیش به‌واسطه تبعات اقتصادی کرونا و اجرای محدودیت‌های اجتماعی، مصوب شد تا ضمن تمدید اجباری و خودکار قراردادهای اجاره با نرخ مشخص، مبالغی نیز تحت عنوان تسهیلات مرابحه کمک‌ودیعه مسکن به مستأجران پرداخت شود. 
این دو سیاست که البته منتقدان بسیاری داشت، با توجه به آسیب‌پذیر‌بودن جمعیت اجاره‌نشینان و شرایط نامساعد اقتصاد کشور قابل توجیه بود و انتظار می‌رفت تا فرصتی مهیا شود که برنامه‌های متولیان حوزه مسکن برای ساماندهی بازار اجاره در سایه تورم 100درصدی بازار مسکن اجرایی شود. 
آن دوره با همه حرف و حدیث‌هایش گذشت و با وجود مساعدت حداکثری نظام بانکی با متقاضیان وام ودیعه مسکن، کمتر از یک‌چهارم متقاضیان موفق به احراز شرایط و دریافت تسهیلات شدند. حالا اما، در شرایطی که یک‌سال از آن روزگار گذشته، همچنان هیچ تغییری در هیچ‌یک از برنامه‌های کاغذی وزارت راه و شهرسازی جهت ساماندهی بازار اجاره رخ نداده است و محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه ستاد مقابله با کرونا، باز هم خبر تمدید دوباره قراردادهای اجاره به‌صورت خودکار و امکان دریافت وام ودیعه مسکن از سوی جاماندگان این تسهیلات را از رو می‌خواند.
این در حالی است که حداقل انتظار می‌رفت در یک‌سال منتهی به امروز، کار راه‌اندازی شرکت‌های اجاره‌داری حرفه‌ای به نتیجه برسد تا دولت مجبور نباشد برای تأمین حق حیات بخشی از جامعه، از دارایی بخش دیگری از جامعه هزینه کند و از مالکان واحدهای استیجاری بخواهد بنا به مصلحت روزگار کرونایی از افزایش اجاره‌بها چشم‌پوشی کنند. کاش یکی از آن 5برنامه‌ای که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در بهار97 مدعی بود با اجرای آن بازار اجاره را به سامان خواهد کرد، در 3سال گذشته اجرایی می‌شد و امروز، موجر و مستأجر مجبور نبودند در غیاب یک سیاست‌گذار و متولی قدرتمند در بازار اجاره، بر سر تورمی که جیب هر دوی آنها را خالی کرده بحث‌وجدل کنند و از همه هزینه‌های خود بزنند تا مگر سقفی بالای سرشان بماند.
القصه، آن‌گونه که وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: مصوبه‌ سال قبل ستاد مقابله با کرونا در مورد قراردادهای اجاره، با همان شرایط قبلی برای یک‌سال دیگر تمدید شده و قراردادهای اجاره به‌صورت خودکار تا یک‌سال دیگر دارای اعتبار خواهد بود. همچنین بنا به گفته اسلامی، بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا، مستأجرانی که تا تاکنون وام ودیعه مسکن دریافت نکرده‌اند، تا پایان شهریورماه فرصت دارند که در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام کنند. سقف این وام در تهران 70میلیون، در کلان‌شهرها 40میلیون و در سایر نقاط شهری 25میلیون تومان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید