• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 18 خرداد 1400
کد مطلب : 132538
+
-

اورژانس به مترو رسید

اورژانس به مترو رسید

مرسانا عزیزی-    خبر‌نگار

مسافران از پله‌ها پایین می‌روند و روی سکو در انتظار رسیدن قطار می‌ایستند. دقایقی بعد با توقف قطار مسافران یکی پس از دیگری وارد واگن‌ها می‌شوند. حجم مسافر به حدی زیاد است که با فشار مأمور ایستگاه درب‌های واگن بسته می‌شود. به محض ورود قطار به تونل صدای جیغ و داد بلند می‌شود و تنها چیزی که شنیده می‌شود این است که «دور و برش را خلوت کنید و اجازه بدید نفس بکشه.» یکی از مسافران با راهبر ارتباط برقرار می‌کند و گزارش می‌دهد که یکی از مسافران حالش بد شده و نیاز به کمک دارد. قطار در ایستگاه بعدی توقف می‌کند و مسافر روی سکو هدایت می‌شود و مسئولان ایستگاه مترو با مأموران اورژانس تماس می‌گیرند و پس از حدود 10 دقیقه مأموران با تجهیزات می‌رسند و اقدامات امدادرسانی را انجام می‌دهند. چنین اتفاقاتی به وفور در ایستگاه‌های مترو رخ می‌دهد و شاید همین موارد زمینه‌ساز استقرار دائمی اورژانس شده است. تصمیمی که به‌گفته محسن محمدیان، مدیر روابط‌عمومی شرکت بهره‌برداری مترو با توافق مسئولان این شرکت و اورژانس تهران عملیاتی شده است و در گام نخست آمبولانس‌های اورژانس به‌طور دائمی در ایستگاه‌های صادقیه و امام خمینی(ره) مستقر شده‌اند و به‌دلیل تقاطعی بودن این ایستگاه‌ها و تردد زیاد مسافران اتاق استراحت و تریاژ و محل مناسب برای پارک خودروهای اورژانس هم فراهم شده است. همچنین تکنسین‌های اورژانس در 2 ایستگاه میدان امام خمینی(ره) و فلکه صادقیه به‌صورت آمبولانسی و موتورلانسی مستقر هستند.

ایستگاه‌هایی با امکانات اورژانس
طرح استقرار دائمی اورژانس دی‌ماه سال گذشته به‌صورت پایلوت در 2 ایستگاه صادقیه و امام خمینی(ره) اجرایی شد و با توجه به استقبال شهروندان و بازخوردهای مثبتی که صورت گرفت، در ایستگاه‌های میدان آزادی، میدان صنعت، ارم سبز و علی‌آباد نیز با توجه به تردد و حجم مسافر و فراهم بودن شرایط لازم فضاهای مناسبی جهت استقرار موتور آمبولانس در اختیار اورژانس تهران قرار داده شده است. بازدیدهای مشترک برای جانمایی اورژانس از سایر ایستگاه‌های متروی تهران ادامه دارد و درصورت فراهم بودن شرایط لازم فضاهای مناسب دیگری نیز از ایستگاه‌های مترو در اختیار اورژانس شهر تهران قرار خواهد گرفت.
چندی پیش با بررسی‌هایی که صورت گرفت موقعیت مکانی در 5 ایستگاه ازجمله ایستگاه آزادی، ایستگاه ارم سبز، میدان صنعت و میدان شهدا در اختیار اورژانس تهران قرار گرفت تا موتورلانس‌ها در محل مستقر شوند. همچنین اختصاص فضای مناسبی برای استقرار نیروها در ایستگاه متروی علی‌آباد در دست اقدام است. امکاناتی مانند برانکارد، کمد دارویی، داروهای اورژانس و... در موقعیت‌های درنظر گرفته شده قرار می‌گیرند و در هر ایستگاه 2 موتورلانس به‌صورت شیفتی فعال هستند.

کرونا و اورژانس
با توجه به اینکه شیوع کرونا همچنان نگران‌کننده است، استقرار اورژانس در ایستگاه‌های متروی تهران یک اتفاق بزرگ محسوب می‌شود. اتفاقی که با همکاری شرکت متروی تهران و مرکز اورژانس تهران رخ داده است و همچنان این همکاری ادامه دارد. سیدرضا معتمدی، معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس کشور درباره ضرورت استقرار اورژانس در ایستگاه‌های مترو گفته است: «مترو یک شهر زیر زمینی است و استقرار اورژانس در مترو موجب آسودگی خاطر شهروندان می‌شود، اگر مشکلی برای شهروندان پیش بیاید می‌توانند به نیروهای مستقر مراجعه کنند. علاوه بر این، محل‌هایی که قرار شده تا استقرار داشته باشیم ازجمله محدوده و مناطقی هستند که نقاط کور هستند، پس می‌شود به شهروندانی که در آن محدوده‌ها مستقر هستند هم خدمات ارائه کرد.» بدین‌ترتیب، نیروهای اورژانس از صبح تا زمان تعطیل شدن مترو که حوالی 11شب است در محل مستقر خواهند بود.

ایستگاه‌های جدید مناسبِ استقرار اورژانس
در سال‌های اخیر ایستگاه‌های بسیاری به خطوط مترو اضافه شده و همچنان تلاش برای بهره‌برداری از ایستگاه‌های جدید ادامه دارد. جالب اینکه ایستگاه‌های جدید نسبت به ایستگاه‌هایی که در دوره‌های گذشته احداث شده، تفاوت‌هایی دارد. ازجمله آن می‌توان به فضای این ایستگاه‌ها اشاره کرد و اینکه بتواند رضایت اورژانس تهران را به‌دست بیاورد. معتمدی درباره این موضوع گفته است:‌ «درخصوص بحث ایجاد پایگاه‌های اورژانس مترو جلساتی داشتیم که قرار است در ایستگاه‌های جدیدی که احداث می‌شود به جانمایی محلی برای ایجاد پایگاه‌های اورژانس و استانداردسازی آسانسور برای حمل مصدوم توجه شود، این در حالی‌ است که متأسفانه در ایستگاه‌هایی که از قبل ساخته شده فضای مناسبی برای پایگاه‌ها دیده نشده است.» معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس کشور معتقد است: «نیروها در قسمتی از مترو مستقر می‌شوند که هم به داخل و هم به خارج از مترو مسلط باشند و مکان استقرار آنها در محلی خواهد بود که مردم هم بتوانند آنها را رویت کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید