• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 13 خرداد 1400
کد مطلب : 132346
+
-

آتش‌سوزی در ناو نیروی دریایی ارتش هرچند باعث غرق شدن آن شد اما تلفاتی به‌دنبال نداشت

ناو خارک در دریا آرام گرفت

داخلی
ناو خارک در دریا آرام گرفت


 20ساعت تلاش برای مهار آتش‌سوزی در ناو خارک در حوالی بندر جاسک بی‌نتیجه ماند تا این ناو استراتژیک کشورمان بعد از 4دهه خدمت در نیروی دریایی، در قعر دریا آرام بگیرد.
ناو پشتیبانی خارک، متعلق به نیروی دریایی ارتش بعد از بازگشت از ماموریت دریانوردی در حوالی بندر جاسک دچار حریق شد و به‌رغم همه تلاش‌ها برای اطفای حریق، ناو خارک غرق شد. آنطور که روابط‌عمومی منطقه دوم دریایی ارتش در اطلاعیه رسمی خود گفته است، سرنشینان این ناو که دانشجویان نداجا نیز جزو آنها بودند قبل از غرق‌شدن خارک از آن خارج شده و همگی در سلامت هستند و این حادثه بدون تلاف جانی بوده است.
از سوی دیگر مسئول روابط‌عمومی منطقه دوم نداجا به تسنیم گفت که 20نفر از کارکنان ناو دچار سوختگی جزئی شده‌اند. با وجود این، هنوز هیچ منبع رسمی علت اصلی بروز حادثه را عنوان نکرده‌ است اما برخی منابع دلیل وقوع حادثه را آتش‌سوزی در برخی سامانه‌های داخلی ناو خارک عنوان کرده‌اند.
ناو تدارکاتی و بالگردبر خارک به سفارش نیروی دریایی ارتش در سال1356 در انگلیس ساخته شد و 7سال بعد و در اثنای دفاع‌مقدس به نیروی دریایی ارتش تحویل شد. البته نداجا دوفروند از این ناو را به انگلیس سفارش داده بود که کشور سازنده به‌دلیل تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از تحویل دومین فروند این ناو به نیروی دریایی خودداری کرد. تا پیش از رونمایی از ناو بندر مکران، ناو خارک با 33هزار تن وزن بزرگ‌ترین ناو تدارکی غرب آسیا و تنها ناو ایرانی با سیستم پیشران دیگ بخار بود. این ناو مجهز به آشیانه حمل بالگرد ضد‌زیردریایی SH3-D هم بود. ناو خارک با طول 207متر و عرض 26.5متر می‌توانست با سرعت 39.8کیلومتر بر ساعت حرکت کند.
ناوهای تدارکاتی وظیفه پشتیبانی از ناوگروه‌های رزمی را به‌عهده دارند و همراه خود سوخت، مواد غذایی و مهمات و دیگر ملزومات ناوهای رزمی را حمل می‌کنند. سال1397 ناو خارک بعد از 5سال تعمیر اساسی در قالب ناوگروه54 عازم آب‌های خلیج عدن شد. فرمانده نیروی دریایی ارتش در این‌باره گفته بود که مهم‌ترین بخش تعمیرشده در ناو خارک سیستم دیگ بخار این ناو بوده که فناوری پیچیده‌ای هم داشته که تنها در اختیار کشور سازنده آن بوده است. ناو خارک بارها در آب‌های آزاد و بین‌المللی حضور یافته بود اما شاید بتوان مهم‌ترین ماموریت این ناو را عبور از کانال‌ سوئز دانست. بهمن‌ماه سال89 ناو گروه نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوهای سهند و خارک با عبور از کانال‌سوئز در بندر لاذقیه سوریه پهلوگیری کرد و در هنگام بازگشت به سؤالات نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی برای معرفی خود پاسخ نداده بود.
ناو خارک به سیستم‌های اطفای حریق هم مجهز بوده اما هنوز مشخص نیست که آیا این سیستم توانسته به‌درستی عمل کند یا نه و بررسی‌ها برای مشخص‌شدن علت دقیق بروز سانحه ادامه دارد.



حادثه در شناور کنارک
این نخستین حادثه برای شناورهای کشورمان نیست و پیش از این نیز چند شناور مهم کشورمان دچار حادثه شده‌اند. یکی از این شناورها، شناور پشتیبان کنارک بود که به‌دلیل برخورد موشک شلیک‌شده از ناوشکن جماران دچار حادثه شد. این اتفاق ۲۱اردیبهشت۱۳۹۹ در نزدیکی بندر جاسک اتفاق افتاد و در جریان آن ۱۹نفر به شهادت رسیدند و ۱۵نفر نیز مجروح شدند. همچنین ناوچه کنارک آسیب کلی دید. اما علت این حادثه چه بود؟ هرچند ابتدا علت اصلی این حادثه اعلام نشد اما در ادامه عنوان شد که شلیک اشتباهی موشک کروز از ناو جماران هنگام انجام مانور و اصابت آن به شناور کنارک علت این حادثه بوده است.
شناور کنارک ازجمله شناورهای پشتیبانی کلاس هندیجان و ساخت کشور هلند بود که پیش از انقلاب خریداری شد و پس از چندسال خدمت در دهه۶۰، نوسازی شد و بار دیگر از مهر۹۷ به نیروی دریایی پیوست تا اینکه این حادثه آن را از ناوگان نیروی دریایی خارج کرد.

حادثه برای ناوشکن دماوند
یکی دیگر از حوادث مهمی که برای ناوگان دریایی کشورمان اتفاق افتاد، به حادثه برای ناوشکن دماوند مربوط می‌شود. دماوند که دومین کشتی جنگی کلاس موج بود ۱۸اسفند۹۳ به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش پیوست. این ناوشکن در بخش صنایع دریایی شهیدتمجیدی ساخته شده بود و از ‌لحاظ مشخصات، مشابه ناوشکن جماران بود اما ۲۰دی96 در حال ورود به بندرانزلی به موج‌شکن شرقی این بندر برخورد کرد و دچار سانحه شد. هرچند علت دقیق وقوع این سانحه اعلام نشد اما روابط‌عمومی نیروی دریایی ارتش افزایش سرعت باد و توفان شدید را دلیل حادثه عنوان کرد. همچنین بررسی‌ها نشان داد که میزان خسارت و آسیب واردشده جدی بوده و ناوشکن نیاز به تعمیر و بازسازی اساسی دارد.
در جریان این حادثه 6نفر به دریا پرتاب شدند که 4نفر از آنها نجات پیدا کردند اما 2نفر دیگر به شهادت رسیدند و چند روز بعد پیکرهایشان در دریای خزر کشف شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید