• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 11 خرداد 1400
کد مطلب : 132118
+
-

خوزستان در انتظار اعتبار نفتی

سیده زهرا عباسی- خبر‌نگار

سال‌هاست بروز هر بحرانی در خوزستان، همه نگاه‌ها را به سمت واحدهای صنعتی و تولیدی و بیش از همه شرکت نفت می‌برد؛ شرکتی که از سال93قرار شد حق آلایندگی به استان پرداخت کند تا صرف رفع محرومیت‌ها و توسعه شود. براساس تبصره1ماده38قانون مالیات بر ارزش افزوده، واحدهای تولیدی که آلاینده محیط‌زیست هستند و استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط‌زیست را رعایت نمی‌کنند، مشمول این قانون می‌شوند. این واحدها بنابر تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست علاوه بر عوارض متعلقه مشمول پرداخت یک در صد از قیمت فروش به‌عنوان عوارض آلایندگی می‌شوند. با این همه از دیدگاه شهروندان، مسئولان و نمایندگان خوزستان، نه‌تنها شرکت نفت که هیچ‌یک از واحدهای صنعتی حق آلایندگی یا مسئولیت اجتماعی خود را در همه سال‌های گذشته پرداخت نکرده‌اند.
این نگاه در شرایطی در خوزستان وجود دارد که چند وقت پیش «قاسم سلیمانی دشتکی»‌ استاندار از موافقت وزیر نفت با پرداخت ۲میلیارد یورو اعتبار برای حل برخی مشکلات استان در مدت ۱۰سال موافقت کرد. به‌گفته وی، این اعتبار قرار است از محل مازاد درآمدهای نفتی در قالب ارائه لایحه در مجلس یا از صندوق توسعه ملی برای حل مشکلات آبرسانی و فاضلاب و جمع‌آوری آب‌های سطحی استان پرداخت و هزینه شود؛ با این حال نگرانی‌هایی درباره شیوه پرداخت و هزینه این اعتبار وجود دارد. مدیریت اشتباه و هدررفت اعتبار اختصاص یافته به آب و فاضلاب خوزستان طی سال‌های گذشته این نگرانی‌ را تشدید کرده است.
با وجود این رئیس مجمع نمایندگان خوزستان به همشهری می‌گوید: «سال‌های سال با بروز مشکلات همه می‌گفتند نفت زیر پای مردم است و سودش کجاست؟ نفت، فاضلاب و آب مهم‌ترین چالش‌های استان بوده و حالا که قرار است با موافقت وزیر نفت اعتبار خوبی به استان پرداخت شود، نماینده‌ها و مسئولان استانی باید پیگیر اختصاص و شیوه هزینه آن باشند.» ‌سیدکریم حسینی‌ با بیان اینکه قبلا پیگیری لازم برای چگونگی مصرف اعتبار اختصاص یافته به استان وجود نداشت، می‌افزاید: «ما پیگیر تصویب و تخصیص این اعتبار هستیم و امیدواریم به نتیجه برسد. اگر درصدی از سهم نفت به پروژه‌های در دست اجرای استان اختصاص یابد و برای مصرف درست آن هم نظارت لازم وجود داشته باشد، بخشی از مشکلات خوزستان حل خواهد شد.» به‌گفته وی، اعتبارهای درنظر گرفته شده از صندوق توسعه ملی به فاضلاب خوزستان و همچنین اعتبار نفتی که استاندار درباره آن صحبت کرده است، واقعی‌اند و وعده نیستند؛ به همین دلیل نگرانی خاصی درباره آن وجود ندارد. پیش از این ممکن بود وعده اعتباری داده شود و به نتیجه نرسد یا اعتبار بیاید، اما درست هزینه نشود، اما اعتبار نفتی کاملا مشخص و قابل پیگیری است. حسینی با اشاره به پیگیری‌ها از وزارت نفت اظهار امیدواری می‌کند که تکلیف این اعتبار در نیمه اول سال مشخص شود. به‌گفته او، پیگیری تصویب این اعتبار در وزارت نفت در حال انجام است.

این خبر را به اشتراک بگذارید