• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 26 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130712
+
-

غزه یک هفته زیر آتش

در جریان حملات جنگنده‌های اسرائیل به غزه بیش از 500واحد مسکونی تخریب شده و دست‌کم 140نفر به شهادت رسیده‌اند که در میان آنها 39 کودک و 20 زن دیده می‌شود

گزارش
غزه یک هفته زیر آتش

 همزمان با ظهور نخستین نشانه‌ها از برقراری تماس‌های دیپلماتیک و تلاش برای آتش‌بس، درگیری‌های ارتش اسرائیل با گروه‌های مقاومت فلسطینی با گذشت 6روز همچنان ادامه دارد. ظهر روز گذشته گردان‌های عزالدین قسام در پاسخ به جنایت جنگنده‌های اسرائیلی در غرب غزه، بار دیگر حملات موشکی خود به عمق سرزمین‌های اشغالی را از سر گرفتند.
در اثر بمبارن شبانه جنگنده‌های اسرائیلی در بامداد روز شنبه، یک ساختمان در اردوگاه آوارگان مخیم شاطی در غرب غزه به کلی ویران شده و تمام ساکنین آن، از جمله 8 کودک به شهادت رسیدند. مقام‌های فلسطینی می‌گویند در این حمله 14 نفر کشته شده‌اند که 10 نفرشان اعضای یک خانواده بوده‌اند. تنها بازمانده از این حمله، یک کودک دو ماهه فلسطینی است که با تلاش نیروهای امدادی از زیر آوار نجات یافت. به این ترتیب مجموع شهدا در نوار غزه در جریان درگیری‌های اخیر به دست‌کم 140 نفر و تعداد و مجروحان به حدود 1000 نفر رسیده است. پاسخ حماس به این جنایت، شلیک 30موشک به‌سوی تل‌آویو و مناطق حاشیه‌ای آن بود. براساس گزارش‌های خبری در رسانه‌های اسرائیلی، دست‌کم 3عدد از موشک‌های شلیک شده با عبور از سد سیستم دفاع موشکی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین، در مناطق مرکزی تل‌آویو فرود آمده‌اند. این در حالی است که حملات موشکی و راکتی مقاومت به سایر نقاط و شهرک‌های رژیم صهیونیستی، ازجمله عسقلان و اسدود، در مقیاس گسترده ادامه دارد.
شبکه الجزیره در این‌باره گزارش داده است که تمرکز حملات موشکی مقاومت به شرق تل‌آویو باعث شده مراکز استراتژیکی همچون فرودگاه بن‌گوریون طی روزهای گذشته تعطیل باقی بمانند. روزنامه جروزالم پست پیش‌بینی کرده در نتیجه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، درگیری‌های نظامی فعلی تا چند روز آینده خاتمه یابد.

زیرساخت‌های غزه زیر بمباران
در نتیجه 6روز بمباران بی‌امان باریکه غزه، 39کودک و 20زن نیز به شهادت رسیده‌اند. گزارش خبرنگار الجزیره از غزه نشان می‌دهد که بمباران مناطق مسکونی باعث شده دست‌کم 10هزار نفر خانه‌های خود را ترک کنند و به مدارس پناه ببرند.
براساس اطلاعاتی که حماس منتشر کرده، ظرف کمتر از یک هفته گذشته 500واحد مسکونی و 62پایگاه دولتی در اثر حملات هوایی و توپخانه‌ای اسرائیل علیه غزه ویران شده است. ارزش خسارت‌های یادشده تا این لحظه 73میلیون دلار ارزیابی می‌شود. البته جنگنده‌های اسرائیلی همچون گذشته صرفا به حملات کور اکتفا نکرده و نقاط حساس برای اقتصاد و معیشت شهروندان غزه را نیز مورد هدف قرار می‌دهند؛ از نیروگاه برق گرفته تا شبکه تصفیه آب، بانک، مراکز تجاری و البته بیمارستان‌ها.
حملات مکرر به زیرساخت‌های خدماتی و معیشتی در غزه باعث شده بیش از 10هزار واحد مسکونی دسترسی خود به شبکه آب تصفیه شده را از دست بدهند. نمایندگان سازمان ملل در غزه، روز گذشته با تأیید این خبر اعلام کردند که در جریان حملات هوایی روز جمعه، بخشی از شبکه اصلی خطوط آبرسانی در این منطقه به‌طور جدی آسیب دیده است. همچنین 2 نیروگاه با ظرفیت تولید بیش از 500مگاوات برق نیز در شمال غزه مورد هجوم جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند. تمام اینها در حالی است که با وجود درخواست‌های مکرر سازمان‌های حقوق بشری نظیر هلال احمر و دیده‌بان حقوق بشر، رهبران اسرائیل بر تداوم حملات هوایی به نقاط مختلف غزه اصرار دارند.

مقاومت مدنی در قدس ادامه دارد
به موازات مقاومت نظامی غزه علیه رژیم صهیونیستی، اعتراضات مدنی شهروندان فلسطینی در سایر نقاط فلسطین ازجمله قدس و کرانه غربی نیز روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود. براساس اعلام وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان، درگیری‌های خیابانی در قدس و کرانه غربی تا‌کنون 28شهید و بیش از 500مجروح به جا گذاشته است.
به نوشته روزنامه العربی الجدید، هم‌اکنون بخش عمده درگیری‌ها در مناطق الخلیل، اریحا، رام‌الله، نابلس، جنین و البته شهر قدس جریان دارد. به‌رغم جو امنیتی گسترده‌ای که در تمام این مناطق ایجاد شده، شهروندان فلسطینی از هر فرصتی برای اعلام همراهی خود با مقاومت غزه و تجمع علیه رژیم صهیونیستی استفاده می‌کنند. در مقابل، از عصر روز جمعه مجموعه‌ای از شهرک‌نشینان مسلح در پوشش حمایت نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به مناطقی از فسلطین، نظیر الخلیل یورش بردند. به گزارش شبکه الجزیره، این شهرک‌نشینان با حمله به شهروندان عرب و شلیک مکرر تیر هوایی به‌دنبال ایجاد رعب و وحشت در مناطق عرب و مسلمان‌نشین فلسطین هستند.
روزنامه هاآرتص این وضعیت را با عبارت «جنگ داخلی» توصیف می‌کند و می‌نویسد: سیاست‌های جنون‌آمیز نتانیاهو، بسیاری از مناطقی را که طی دهه‌های گذشته در آرامش بوده‌اند وارد دایره درگیری‌های خونین نژادی و هویتی کرده است.

تظاهرات در حمایت از فلسطینیان در چند کشور
دیروز در برخی کشورها مردم به طرفداری از فلسطینیان دست به تظاهرات زدند. در اردن صدها تظاهرات‌کننده در نزدیکی مرز اسرائیل تجمع کردند.
در جنوب لبنان که تظاهرات‌کنندگان در پشت مرزهای سرزمین های اشغالی تجمع کرده بودند، با شلیک نیروهای اسرائیلی یک نفر شهید و یک نفر دیگر زخمی شد.
همچنین در برلین صدها نفر در تظاهراتی به طرفداری از فلسطینیان شرکت کردند و شعارهایی علیه اسرائیل دادند. در روزهای اخیر در چندین شهر آلمان، افراد ناشناس به چند کنیسه‌ حمله کرده‌اند.
در لندن نیز دیروز معترضان به حملات اسرائیل در هایدپارک تجمع کردند و خواستار محکوم کردن اقدامات این رژیم از سوی دولت انگلیس شدند.

   نتایج انتفاضه سوم

یاسر ابوهلاله؛ مدیر سابق شبکه الجزیره
از هم‌اکنون روشن است که حماس و مقاومت فلسطین پس از پایان این درگیری‌ها قوی‌تر از قبل خواهند بود. انتفاضه سوم مردم فلسطین در درجه اول، مسیر این کشور را از درگیری‌ها و رقابت‌های داخلی به اتحاد علیه دشمن اشغالگر تبدیل کرده است. دیگر مسئله مردم فلسطین نه رقابت‌های فتح و حماس بر سر انتخابات بلکه حملات موشکی غزه برای حمایت از قدس است. این تغییر مسیر معجزه‌آسا درحالی‌که کشورهای عربی برای عادی‌سازی‌ روابط خود با رژیم صهیونیستی صف کشیده بودند، دستاوردی استراتژیک به شمار می‌رود. اکنون بار دیگر افکار عمومی جهان، از احزاب سیاسی گرفته تا شخصیت‌های مشهور و برجسته علیه رفتارهای وحشیانه اسرائیل موضع‌گیری می‌کنند؛ امری که نشان می‌دهد تلاش‌های این رژیم برای عادی جلوه دادن خود از طریق تنظیم توافق‌های سیاسی با برخی کشورهای عربی به کلی بر باد رفته است. در مقابل، قدرت میدانی و موشکی حماس همه را غافلگیر کرده و بار دیگر، میزان آسیب‌پذیری اسرائیل مقابل کنش مقاومت را برای افکار عمومی نمایان کرده است.

   نمایش یکپارچگی سرزمینی

سعید الحاج
؛تحلیلگر فلسطینی
از جمله مهم‌ترین نتایج تحولات اخیر، شکستن مرز اجباری‌ای است که رژیم صهیونیستی بر پاره‌های مختلف سرزمین تاریخی فلسطین تحمیل کرده بود. اسرائیل طی سال‌ها تلاش کرده هویت‌ها و سرنوشت‌های مختلفی را بر قدس، غزه، کرانه غربی و سرزمین‌های سبز (مناطق اشغال شده در 1948) تعریف کند. اما با ورود غزه به میدان برای حمایت از قدس این طرح در هم شکست. اکنون مقاومت فسلطین ثابت کرده که سلاح آنان نه فقط برای دفاع از غزه، بلکه برای دفاع از تمامی سرزمین فلسطین بزرگ به‌کار می‌رود. همزمان با این تحولات، ورود گسترده مردم در کرانه غربی برای حمایت از غزه و ظهور برخی عملیات‌های فدایی این فرضیه را تقویت می‌کند. اتحاد و یکپارچگی فلسطینی‌ها تا‌کنون 2 نتیجه مهم به‌دنبال داشته است: عقب‌نشینی نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی از مسجدالاقصی و به تعویق افتادن صدور حکم دادگاه اسرائیل برای تخلیه خانه‌های واقع در منطقه شیخ جراح. بر این اساس می‌توان پیش‌بینی کرد تداوم اتحاد فلسطین و اجتناب از چندپارگی‌های داخلی، امتیازات گسترده‌ای را در آینده برای مردم این کشور تامین خواهد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید