• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 26 آذر 1396
کد مطلب : 1295
+
-

4هزار نفر درحال تجهیز خط 7 مترو

مجری خط 7در گفت‌وگو با همشهری: امکانات پیشین خط 7که شهردار تهران دستور توقف کار آن را داد، موقتی بودند

خط 7 مترو
4هزار نفر درحال تجهیز خط 7 مترو

سیدمحمد فخار/ خبرنگار:

 خط 7 متروی تهران که 142 روز بهره برداری نمایشی از آن صورت گرفته بود، در تاریخ 10 آبان امسال به روی شهروندان بسته شد تا خطراتی که جان تهرانی‌ها را تهدید می‌کرد،

رفع شوند. این خطرات مواردی چون نبود سامانه علامت‌دهی، نبود سامانه کنترل حفاظت خودکار،  نصب نشدن حتی یک هواکش در تونل‌ها و راه‌اندازی نشدن سیستم کنترلی برق در تونل بودند.  این در حالی است که مدتی پس از تعطیلی، عملیات بهسازی این خط شروع شد.

این روزها عملیات نصب تجهیزات سیگنالینگ و هواکش‌های خط 7 در حال انجام است و براساس یافته‌های همشهری حدود 4هزار نفر کار تجهیز خط نیمه‌کاره 7را به‌عهده دارند. مهدی امینی، مجری خط 7متروی تهران در گفت‌وگو با همشهری با ارائه گزارشی از روند تجهیز خط نیمه‌کاره 7 ‌تصریح کرد: در روزهای اخیر و پیش رو درحال نصب کابل‌های سیگنالینگ در خط‌7هستیم.

در بخش هواکش‌ها نیز عملیات ساختمانی در برخی نقاط این خط درحال انجام است. پرسشی که پس از توقف فعالیت خط 7نزد افکار عمومی پایتخت باقی‌مانده اینکه چگونه خط 7با وجود تمام نواقص فعالیت می‌کرد و ایمنی در این خط تا چه اندازه رعایت شده بود؟ امینی در این‌باره گفت: تجهیزات خط 7به‌صورت موقت نصب شده بود. این نصب موقت مورد انتقاد بهره‌بردار خط قرار گرفت و به‌دستور شهردار تهران عملیات بهره‌برداری چندماهی متوقف شد تا تجهیزات به‌صورت دائم نصب شود.

تلاش برای باز راه‌اندازی هر چه ایمن‌تر خط 7 در شرایطی صورت می‌گیرد که از ۳۰مهرماه سال‌جاری، جلسات متعددی در ۲بخش تجهیزات و سیویل برگزار شده و متعاقب تصمیمات اخذ شده، طبق برنامه زمانبندی اقدامات مهمی صورت پذیرفته است.  به گفته شهردار تهران در برنامه هفته قبل تهران بیست امید است با تلاشی که در حال انجام است، خط 7 متروی تهران تا پایان امسال ایمن‌سازی شود.

 

 

آغاز تجهیز خط با سرعت لازم

عملیات نصب تجهیزات سیگنالینگ برای فاز بهره‌برداری و کابل‌کشی‌های مرتبط با آن ظرف یک‌ماه اخیر آغاز شد و در ادامه، بحث تأمین زمین موردنیاز برای احداث ۲ هواکش میان تونلی دیگر در خط۷ صورت گرفت.

از سویی براساس گزارش‌های پیشرفت خط، عملیات اجرایی ساخت ۴ هواکش میان تونلی به‌طور میانگین از مرز ۸۰‌درصد فراتر رفته و با تلاش‌های صورت‌گرفته، زمین لازم برای احداث ۲ هواکش مورد نیاز دیگر تملک شد که در این میان باید از همکاری شهرداری منطقه۲ و همچنین سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران تقدیر کرد.

امینی از تلاش برای نصب هواساز‌های لازم در تمام ایستگاه‌های خط۷ تا پایان سال‌جاری خبر داد و گفت: در دوره جدید مدیریت مترو، تلاش‌های فراوانی صورت گرفته تا خط۷ متروی تهران در اسرع وقت و با لحاظ تمام الزامات ایمنی فاز بهره‌برداری، مجددا در اختیار شهروندان قرار گیرد.

امینی همچنین به همشهری، گفت: به‌دنبال برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ۲۲ کیلومتر از مسیر این خط که شامل ۱۹ ایستگاه از بلوار بسیج تا میدان صنعت می‌شود، با تکمیل سیستم تهویه و همچنین نصب تجهیزات سیگنالینگ مورد نیاز، در موعد مقرر به چرخه سرویس‌دهی باز خواهد گشت تا با تأمین واگن‌های لازم بتوان حداکثر جابه‌جایی مسافران را در این خط محقق ساخت.

 

کار تجهیز ادامه دارد

همچنین حمیدرضا خلیلی، جانشین پروژه سپاسد و رئیس‌کل ایستگاه‌های خط 7به همشهری، گفت: هم‌اکنون 4هزار نفر مشغول به‌کار و تجهیز خط 7هستند. به گفته خلیلی، خطوط مترو پیش از پایان کار، ‌همواره در حال تجهیز هستند و پیش از این 7 ایستگاه این خط افتتاح شده بود؛ درحالی‌که این خط 22 ایستگاه دارد.

پس از توقف روند فعالیت این خط، تعدادی نیرو نیز برای تسریع کارهای به زمین مانده به خط اضافه شده‌اند. زمانی شهردار سابق گفت که این خط 4هزار میلیارد تومان هزینه دارد که 2هزار میلیارد آن هزینه شده پس اجازه دهید مردم از این خط استفاده کنند تا 2هزار میلیارد بقیه نیز برسد. 

22کیلومتر از خط 7مترو پس از آن برای افتتاح آماده شد درحالی‌که خط 27کیلومتر طول دارد. درعین حال ایستگاه‌های عبوری زیادی داشتیم و 5کیلومتر در اول و آخر نیز درحال ساخت بودند. حالا این 4هزار نفر، مسئول کار در کل خط برای ساخت و تجهیز هستند.

 

 تونل و ایستگاه داریم، زمین نداریم!

خط 7درشرایطی امسال پیش از موعد افتتاح شد که هنوز زمینی برای افتتاح ایستگاه تختی در منتهی‌الیه شرقی شهر خریداری نشده است. هم‌اکنون حتی برخی هواکش‌ها نیز مشکل تملک زمین دارند و برخی ورودی‌ها نیز هنوز زمین ندارند. بدین‌ترتیب برای ساخت پایانه خط 7باید وزارت ورزش کمک لازم را برای اختصاص زمین از محل ورزشگاه تختی به  مترو داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید