• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 9 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129481
+
-

گزارش یک جشن

همشهری از ادامه فیلمبرداری سریال‌های تلویزیونی در شرایط ا ‌وج کرونا گزارش می‌دهد

گزارش
گزارش یک جشن

یاور یگانه- روزنامه‌نگار

کرونا همچنان می‌تازد و بوی بهبود از اوضاع نمی‌شنویم. چشم‌اندازی که از لطمات و صدمات کرونا دیده می‌شود، امید به ترمیم خرابی‌ها را بال و پر نمی‌دهد؛ خصوصا در حوزه فرهنگ و هنر که به‌نظر می‌رسد حتی اگر ماجرای کرونا را هم تمام‌شده فرض کنیم، امید زیادی به بهبود اوضاع در این حیطه وجود ندارد. دست‌اندرکاران سینما از اینکه عادت سینمارفتن از سر همان قشر محدود سینمارو افتاده نگرانند و کشاندن دوباره مردم به سینماها را کاری سخت می‌دانند. البته همه تقصیرها بر گردن کرونا نیست؛ اضمحلال عادت سینما رفتن با افزایش قیمت بلیت سینما تشدید شده و در کل تزاید مشکلات اقتصادی به انحلال این عادت کمک کرده است. سایر حوزه‌های فرهنگ و هنر مثل تئاتر، موسیقی، تجسمی، نشر و کتاب هم از تعطیلی‌ها و محدودیت‌های کرونایی و مشکلات اقتصادی حسابی متضرر شده‌اند و مخاطبان‌شان را از دست‌رفته می‌بینند. در این میان،‌سریال‌های شبکه نمایش خانگی یا تلویزیون ـ که مشکل تامین بودجه ندارندـ همچنان بر مدار تولید حرکت می‌کنند و حتی در روزهای اوج کرونا هم خیال پا پس کشیدن ندارند و نمی‌خواهند از کار دست بکشند. همین 2روز پیش بود که حسن نجاریان، تهیه‌کننده سریال «جشن سربرون» از تولیدات «سیمافیلم» اعلام کرد، گروه مشغول فیلمبرداری در اطراف شهر خاوران در جنوب‌شرقی تهران هستند؛ این در حالی است که آبان سال گذشته، کرم اکبری‌مبارکه، بازیگر این سریال به‌دلیل ابتلا به کرونا درگذشت. همچنین لاله اسکندری، دیگر بازیگر این سریال هم به کرونا مبتلا شد. با چنین وضعی، چرا گروه تولید این سریال همچنان در این روزهای پرخطر به‌کار ادامه می‌دهد؟

چند روایت از جشن سربرون
«جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی، سریال «الف فاخر» سیماست که تصویربرداری آن از مهر 1398شروع شد و هنوز این پروژه خیلی پیش نرفته بود که کرونا به ایران رسید. این مجموعه تلویزیونی به داستانی در دوران مشروطه می‌پردازد و قرار است در 35یا 36قسمت داستانش را روایت کند. آبان سال گذشته، کریم اکبری‌مبارکه و لاله اسکندری، از بازیگران این سریال به کرونا مبتلا شدند که متأسفانه اکبری‌مبارکه بر اثر کرونا درگذشت. در آن زمان، حسن نجاریان، تهیه‌کننده این سریال گفت: «نمی‌شود به‌طور حتم گفت خانم اسکندری و مرحوم مبارکه دقیقا بر سر این کار دچار کرونا شده‌اند.» این گفته نجاریان با واکنش اسکندری همراه شد که در متنی در صفحه شخصی‌اش نوشت: «اثبات این موضوع که هر کدام از عوامل پروژه دقیقا کجا به این بیماری مبتلا شده‌اند، کار آسانی نیست، ولی وقتی چندین نفر از اعضای یک گروه به فاصله چند روز دچار بیماری می‌شوند، می‌توان حدس زد که منشأ کجاست. مشکل این نیست که از کجا بیمار شدیم، مشکل آنجاست که چرا با داشتن علائم بیماری، اصرار به ادامه کار داشتید و به این راحتی از خودتان سلب مسئولیت می‌کنید.» نوید، پسر مرحوم کریم اکبری‌مبارکه نیز به صحبت‌های نجاریان معترض شد و حتی ادعا کرد نادر فلاح، بازیگر این سریال، 2بار به کرونا مبتلا و در خانه قرنطینه شده و طراح لباس، 2گریمور و یک دستیار صحنه سریال هم کرونا گرفته‌اند. به‌گفته وی، تهیه‎کننده این سریال حتی نتوانسته بود الکل برای ضدعفونی تهیه کند و پروتکلی برای حفظ سلامت افراد گروه در کار نبوده است. نجاریان نیز در جواب این ادعاها به مهر گفت: «از ابتدای شروع کرونا سعی کردیم پروتکل‌ها را رعایت کنیم و پزشک یا بهیار داشته باشیم. ما از عوامل صحنه تست گرفتیم؛ گریموری که خانم اسکندری را گریم می‌کرد و گریمور آقا هر دو تست‌هایشان منفی بود. کریم اکبری هم سر صحنه بود که پزشک با تب‌سنجی متوجه شد او حالش خوب نیست و بلافاصله از سر صحنه او را به منزل فرستادیم. ما مجبوریم و تلاشمان هم این بوده که پروتکل‌ها را رعایت کنیم. تمام هزینه‌ها را هم پذیرفته‌ایم. استفاده از ماسک، الکل، دستکش و… ممکن است در برخی پروژه‌ها نباشد، ولی ما رعایت کردیم. ضدعفونی وسایل، لوکیشن‌ها و… به‌صورت روزانه انجام می‌شود.»

چرا این‌همه اصرار؟
این‌همه اصرار گروه «جشن سربرون» به ادامه کار در شرایط کرونا به چه دلیل بوده است؟ گویا این سریال قرار است در نیمه دوم سال 1400 روی آنتن برود و حتی مراحل پس‌تولید آن شامل تدوین، صداگذاری و موسیقی نیز همزمان با فیلمبرداری در حال انجام است. بماند که حضور نداشتن خود کارگردان در این مراحل در سیستم تولید استودیویی امری جاافتاده است، اما گاه به نزول کیفیت کار هم می‌انجامد.
اینطور که نجاریان به پایگاه اطلاع‌رسانی سیما گفته، گروه مشغول فیلمبرداری در اطراف خاوران در جنوب‌شرقی تهران هستند. طبیعی است که کارگردان نمی‌تواند هم سرصحنه حاضر باشد و هم به‌طور مداوم بر مراحل پس‌ ازتولید نظارت کند.
تهیه‌کننده سریال «جشن سربرون» تأکید کرده: «تلاش خود را معطوف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کردیم و امیدواریم با رعایت کامل شیوه‌نامه‌ها بتوانیم روزهای باقیمانده از فیلمبرداری را بدون مشکل پشت سر بگذاریم؛ ضمن اینکه در فضای باز کار می‌کنیم که امکان تجمع و انتقال ویروس به‌مراتب کمتر از فضاهای بسته است.»
 اما در روزهایی که میزان قربانیان کرونا به بالاترین حد خود رسیده، می‌شود صرفا با امیدواری به اینکه مشکلی پیش نیاید، افراد پرشمار یک گروه بزرگ فیلمبرداری را دور هم جمع کرد؟! آیا همه کسانی که سر کار حاضر می‌شوند از این وضع رضایت دارند و نگران سلامتی‌شان نیستند؟
مدیران سیما چقدر ادامه پروژه‌های‌شان را در این شرایط منطقی می‌دانند و ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت در این‌باره چه نظری دارند؟
تعویق کار تا زمان فروکش کردن کرونا حداقل کاری است که به‌نظر می‌رسد می‌توان در این شرایط انجام داد.

70درصد «در کنار پروانه‌ها» در شمال ‌

«جشن سربرون» تنها سریال سیما نیست که این روزها افراد زیادی برای تولید آن در تکاپو هستند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، عوامل سریال تلویزیونی «در کنار پروانه‌ها» که برای محرم سال 1400آماده می‌شود، این روزها در شمال مشغول تصویربرداری‌ هستند. پیش‌تر بازیگران در گاراژی در خیابان ری تهران و حتی در شهریار جلوی دوربین رفتند. بهروز مفید، تهیه‌کننده این سریال گفته در تلاشیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار را 15شهریورماه به آنتن شبکه 2سیما برسانیم. نکته جالب درباره این سریال این است که 70درصد این سریال 30قسمتی در شمال تصویربرداری می‌شود. این‌درحالی است که در روزهای اخیر خبر ابتلای تعدادی از سینماگرانی که سر پروژه‌های فیلمبرداری هستند منتشر شده است. مصطفی جلالی‌فخر، پزشک و منتقد سینما در صفحه شخصی‌اش نوشته که به اعتقاد برخی‌ها موج چهارم کرونا در کشور را باید «پیک هنرمندان» نامید؛ چراکه تولیدات متعدد سینمایی ـ تلویزیونی، بدون توجه به پروتکل‌ها، بستر پرخطری را برای ابتلای افراد به کرونا ایجاد کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید