• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 11 اسفند 1399
کد مطلب : 125632
+
-

چند واحد درسی عذرخواهی

چند واحد درسی عذرخواهی

ژاپنی‌ها به اصولگرایی مشهورند؛ آن هم در وادی عمل، نه حرف! مدیری که اشتباهی می‌کند اگر خودکشی نکند حتما تا کمر تا شده و در ملاعام از همه عذرخواهی می‌کند و بعد هم استعفا می‌دهد. خلبانان هواپیماهای نظامی‌شان هم بدون ضربه زدن به دشمن به فرودگاه بازنمی‌گردند؛ در جنگ‌جهانی دوم با یک شیرجه ناگهانی روی ناو‌های آمریکایی (حرکتی مشهور به کامی‌کازه)خود و هواپیمای‌شان را به آنها می‌کوبیدند. سال 2017میلادی هم یکی دیگر از نمونه‌های اصولگرایی ژاپنی‌ حسابی خبرساز شد. مقامات یک شرکت راه‌آهن در این کشور به‌خاطر 20 ثانیه حرکت پیش از موعد یکی از قطار‌ها جلوی دوربین رسانه‌ها حاضر شدند و باز هم تا کمر خم شدند و عذرخواهی کردند. اکنون اما خبر رسیده دانشجویان این کشور باید 25واحد درسی با موضوع عذرخواهی مطالعه کنند و در عمل نشان دهند از پس این واحد درسی برآمده‌اند. این واحد‌های درسی به دانشجویان فوق‌لیسانس رشته علوم سیاسی این کشور اختصاص یافته است؛ دانشجویانی که ممکن است در آینده‌ای دور یا نزدیک از میان آنها چندین سیاستمدار‌ راهی دستگاه‌های اجرایی آن کشور شوند.
با شنیدن چنین خبر‌هایی نباید دچار خودباختگی فرهنگی و سیاه‌نمایی وضعیت خود شویم. اگر تورقی به کتاب‌های روانشناسی زده باشیم متوجه می‌شویم ما هم در وادی عذرخواهی ید طولایی داریم. برای نمونه روانشناس‌ها توصیه می‌کنند به جای عباراتی مانند اشتباه کردیم و ببخشید و... بگوییم از صبوری شما سپاسگزاریم، شما بسیار قوی بودید که توانستید مشکل پیش آمده را تحمل کنید، از اینکه در این راه ناهموار همراهمان بودید سپاسگزاریم، تاب‌آوری شما قابل تقدیر است.
از این بخش ید طولا و عمل صددرصدی به این توصیه روانشناس‌ها که بگذریم اندکی چاشنی ژاپنی برای برخی آش‌هایی که می‌پزیم و یک من روغن روی آن است می‌تواند مفید باشد و راه دوری نرود. زیرا یکی دیگر از توصیه‌های روانشناس‌ها که زیر پونس برگه دستورالعمل‌های اخلاقی ما ایرانی‌ها پنهان مانده است این است که مسئولیت حرکت اشتباه خود را به‌طور کامل بپذیریم. روانشناس‌ها می‌گویند فقط در این صورت است که فرد خاطی تلاش می‌کند در آینده دست به چنین خطایی نزند.

این خبر را به اشتراک بگذارید