• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12547
+
-

200هزار تومان مالیات برای پرزباله‌ها

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم: خواربارفروشی‌ها، قنادی‌ها، کافی‌شاپ‌ها و هتل‌ها جزو مراکز پرزباله هستند

شهری
200هزار تومان مالیات برای پرزباله‌ها




مصطفی ایمانی| قم- خبرنگار:

مدیریت غیراصولی پسماند علاوه بر هزینه زیادی که از جیب شهروندان هدر می‌دهد، مخاطره‌های زیست‌محیطی هم ایجاد می‌کند. روشی که در سال‌های اخیر مدیریت شهری برای مدیریت پسماند اجرا کرده شاید سختی‌هایی در اجرا داشته باشد اما اثربخشی آن محسوس است. حجم جمع‌آوری پسماند خشک از روزانه 700 کیلو در سال 94 به روزانه 70 تن در اسفند 96 رسیده است. این خبر نوید روزهای روشن برای مدیریت اصولی پسماند می‌دهد اما بعضی شهروندان به ویژه کسبه‌ها به دلیل ناآشنایی با قانون مدیریت پسماند از حرکت‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود، گلایه دارند. 

یکی از کسبه‌ها که مغازه خواربارفروشی دارد به همشهری گفت: سازمان مدیریت پسماند برای مغازه من اخطاریه فرستاده که سالانه 200 هزار تومان برای دریافت کارت مدیریت پسماند پرداخت کنم. 
وی اضافه کرد: مگر یک خواروبارفروشی چقدر پسماند دارد که سالانه 200 هزار تومان پرداخت کنیم. یکی دیگر از کسبه‌ها نیز اظهار کرد: فعالان صنف‌ها هر ساله هزینه‌هایی به دارایی، بهداشت محیط و شهرداری می‌پردازند که عوارض خدمات شهری هم در آن لحاظ شده است. با این وضع اقتصادی چرا باید هزینه‌های اضافی پرداخت کنیم. به گفته وی مدیریت پسماند از پسماند شهری درآمدزایی می‌کند و دریافت هزینه از صنف‌ها معقول نیست. 


وصول خدمات مدیریت پسماند طبق قانون

اظهارات کسبه‌های قم در حالی است که «سیدعبدالله میرابراهیمی»، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم، اجرای این طرح را بر اساس مفاد قانون مدیریت پسماند دانست که در سال 83 توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. وی اظهار کرد: طبق این قانون وظایفی به عهده شهرداری‌ها و تولیدکنندگان پسماند گذاشته شده و دستوارالعمل‌ها ابلاغ شده است بنابراین ما باید طبق قانون عمل کنیم. 
میرابراهیمی افزود: در قسمتی از قانون تاکید شده تولیدکنندگان پسماند در برابر مدیریت پسماند وظایفی دارند که باید انجام دهند. سال 85 دستورالعمل مبلغ و نحوه وصول خدمات پسماند توسط وزارت کشور ابلاغ شد. تولیدکنندگان پسماند اعم از واحدهای مسکونی، تجاری و صنعتی طبق فعالیت‌هایی که دارند باید هزینه‌های مدیریت پسماند را پرداخت کنند. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با بیان این که پسماندهای عادی به 3 بخش خشک،‌ تر و ویژه یا خطرناک تقسیم می‌شوند، در مورد گلایه کاسبان خواروبارفروشی بیان کرد: این که شهروندان تصورکنند پسماند آن‌ها چون بسته‌بندی است، مواد فسادپذیر و زباله ندارد تعریف منطقی نیست. وی تاکید کرد: تولیدکننده موظف است در نحوه ذخیره‌سازی و تحویل پسماند به مدیریت اجرایی طبق مقررات عمل کند. شهرداری وظیفه دارد مدیریت مستقیم را به نحو احسن انجام دهد تا حداقل آسیب‌های زیست‌محیطی را داشته باشیم. 


منفعت مشارکت در مدیریت پسماند

میرابراهیمی در پاسخ به این دغدغه که خواربارفروشی‌ها در تولید زباله فعالیت ندارند، اظهار کرد: تولیدکنندگان پسماند واحدهای بزرگ و کوچک هستند و در قسمتی از دستورالعمل ابلاغ‌شده به مشاغل پرزباله اشاره شده است. در این مشاغل خواربارفروشی‌ها، قنادی‌ها، کافی‌شاپ‌ها، هتل‌ها و... جزو مراکز پرزباله هستند اما متناسب با میزان تولید زباله باید تصمیم‌گیری شود تا عدالت رعایت شود. 
به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم تولیدکننده پسماند باید بتواند ضوابط را رعایت کند نه این که پول بیشتری پرداخت کند. 

وی با تشریح راه‌های مشارکت شهروندان در مدیریت پسماند اظهار کرد: بیشتر پسماندهای کسبه‌ها خشک است و مجموعه‌هایی مثل خواربارفروشی باید با سازمان مدیریت پسماند همکاری داشته باشند تا هم پسماندهای خشک را به پیمانکاران این سازمان تحویل دهند و هم در طرح‎ها و مسابقه‌ها شرکت کنند و از جوایز طرح و تخفیف‌ها بهره‌مند شوند. میرابراهیمی اضافه کرد: افراد دوره گرد به تفکیک پسماندهای خشک از ‌تر در سطل‌های زباله و معابر عمومی اقدام می‌کنند و این کارشان نوعی تداخل و مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌کند. وی تاکید کرد: سال گذشته با فعالان اتحادیه‌ها و اصناف صحبت شد و حتی مقرر شد مدیریت پسماند با محوریت اصناف اجرایی شود ولی اصناف در این طرح با جدیت وارد نشده‌اند و امیدواریم امسال پررنگ عمل کنند. امیدواریم با نمایندگی اتحادیه‌ها این طرح به خوبی اجرا شود تا بتوانیم مدیریت مؤثر بر پسماندها داشته باشیم. 


افزایش 100 برابری جمع‌آوری پسماند خشک

میرابراهیمی به اثربخشی فعالیت‌های آموزشی سازمان مدیریت پسماند اشاره کرد و گفت: در سال 94 روزانه 700 کیلو پسماند خشک جمع‌آوری می‌شد اما در پایان اسفند96 به میانگین بیش از70 تن در روز رسید؛ یعنی جمع‌آوری پسماند خشک بیش از 100 برابر رشد داشته است. 
وی مشارکت شهروندان و کسبه را در رشد حجم جمع‌آوری پسماند خشک، قابل تقدیر دانست و از اجرای طرح‌های تشویقی برای بالابردن مشارکت مردم در مدیریت پسماند خبر داد. 
میرابراهیمی با بیان این که سال گذشته حدود 150 نفر از شهروندان از جوایز این طرح بهره‌مند شدند، اظهار کرد: اوایل اردیبهشت امسال قرعه‌کشی اهدای خودرو و جوایز دیگر انجام می‌شود. ر


آموزش برای کاهش تولید پسماند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم مهم‌ترین فعالیت این سازمان را در زمینه مدیریت تولید پسماند ذکر کرد و گفت: در این زمینه با گروه‌های مختلف مردمی در سنین مختلف صحبت می‌کنیم که در زمینه کاهش و اجتناب از تولید پسماند مشارکت داشته باشند. 
 «سیدعبدالله میرابراهیمی» اظهار کرد: آموزش‌هایی که به شهروندان و گروه‌های مخاطب در مدارس، مساجد و بازار ارائه می‌شود برای این است که شهروندان آگاهی کامل داشته باشند و بدانند که چگونه می‌توانند پسماند کمتری تولید کنند و از موادی که تولید می‌شود به صورت خلاقانه استفاده مجدد داشته باشند. این افراد پس از دریافت آموزش‌های لازم می‌توانند در زمینه تفکیک پسماندها مشارکت داشته باشند تا مشکلات کمتری در مدیریت پسماند داشته باشیم. وی از ارائه آموزش تفکیک زباله در 280 مدرسه استان در سال 96 خبر داد و اظهار کرد: با اداره کل بهزستی استان نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که در مهدهای کودک به ارائه آموزش بپردازیم. همچنین با آموزش و پرورش در حال امضای تفاهم‌نامه هستیم که به صورت منسجم آموزش تفکیک زباله در مبدأ و مدیریت پسماند را برای مقاطع تحصیلی در مدارس اجرا کنیم. 

میرابراهیمی تاکید کرد: ائمه جماعات مساجد هم در قالب امضای تفاهم‌نامه با اداره کل تبلیغات اسلامی استان با سازمان مدیریت پسماند همکاری خوبی داشتند و توانستیم از ظرفیت شبکه تبلیغی استان برای آموزش مدیریت پسماند استفاده کنیم. 
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم افزود: آموزش تفکیک زباله در جلوی خانه‌های مناطق 2، 3، 5، 6 و قسمتی از منطقه 4 ارائه شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :