• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 بهمن 1399
کد مطلب : 124070
+
-

ابراهیم رئیسی منتخب پایداری‌ها

انتخابات
ابراهیم رئیسی منتخب پایداری‌ها

 وزن‌کشی اصولگرایان برای جدی‌ترین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری این جریان بالاخره از مجلس کلید خورد. انتخاب‌شان هم برخلاف تصور ، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیست، از قوه قضاییه است. جبهه پایداری ۴ماه قبل از انتخابات تصمیم گرفت جلوتر از همه پشت سر حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی قرار بگیرد و نخستین حمایت از او را به اسم خودش ثبت کند. آنها در رقابت‌های سال۹۶ نیز از ابراهیم رئیسی حمایت کرده بودند.
فعال‌شدن محافل انتخاباتی گرد ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف ارتباط معناداری با سفرهایشان دارد. همزمان با برنامه سفر قالیباف به روسیه که نامزد بالقوه اصولگرایان محسوب می‌شود و در دیپلماسی فعال می‌شود، ابراهیم رئیسی نیز بنا به دعوت رئیس شورای‌عالی قضایی عراق امروز در رأس هیأتی به بغداد سفر می‌کند. این سفر برای امضای چند یادداشت تفاهم بین ایران و عراق صورت می‌گیرد. سفرهای داخلی آنها نیز یکی با هدف نظارت میدانی و دیگری برای تسریع در پرونده‌های معوق قضایی به‌ویژه در شهرستان‌ها صورت می‌گیرد. در ابتدای راه این رقابت‌ها اقبال با رئیسی جور آمده و بیشترین بلیت‌ها را اصولگرایان به نفع رئیس قوه قضاییه و با هدف انتقال او به ریاست دستگاه اجرایی کشور در انتخابات ۲۸خردادماه سال۱۴۰۰ تهیه کرده‌اند. همشهری آنلاین گزارش داده جمعی از نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته برای دعوت از حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی با هدف شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری‌۱۴۰۰ از دیگر نمایندگان امضا جمع کرده‌اند و تاکنون ۴۰ نفر از نمایندگان که عمدتا از اعضای جبهه پایداری هستند، آن را امضا کرده‌اند.
 اگرچه جمعی از منتقدان این اقدام پایداری‌ها، آن را به تلاشی برای انشقاق میان اصولگرایان تعبیر و توصیف می‌کردند اقدامی که نه در‌ شأن مجلس شورای اسلامی است و نه در راستای وظایف نمایندگان، اما پایداری‌ها گوش شنوایی نسبت به این هشدارها نداشتند و حتی بعد از پایان جلسه مجلس در ناهار‌خوری نمایندگان هم در پی جمع‌آوری امضا بودند. نمایندگان مجلس همچنین از رئیسی برای حضور در مجلس هم دعوت کرده‌اند. در بخشی از این دعوت آمده است: «به‌منظور هم‌افزایی بیشتر بین قوای مقننه و قضاییه از ریاست محترم قوه قضاییه دعوت می‌کنیم با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سیاست‌ها و رهیافت‌های تحول قضایی را در پیشگاه ملت بزرگ ایران تبیین و محورهای همکاری بین دو قوه را مشخص کنند.» تصمیم قطعی جریان پایداری به چنین حمایت سریع و بی‌قید و شرطی دور از ذهن نیست. شک و شبهه‌های سایر گروه‌های درون جریان اصولگرایی نیز به‌تدریج با نزدیک‌شدن به انتخابات برطرف می‌شود و به حجت‌الاسلام رئیسی متمایل می‌شوند. استمزاج سلیقه اکثریت این گروه‌ها در فضای مجازی و رسانه‌های جمعی حمایت از گزینه مطمئن‌تر و بی‌حاشیه‌تر اصولگرایان در این رقابت‌هاست.
 منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان در نشست خبری این شورا در پاسخ به این سؤال که آیا درباره حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات صحبتی به میان آمده، گفت: در شورای وحدت با اقبال خوبی روبه‌رو خواهند شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید