• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 5 بهمن 1399
کد مطلب : 122602
+
-

سینگل‌ترک و ام‌پی‌تری

ظهور خوانندگان بی‌مجوز و معرفی گسترده آنها

موسیقی
سینگل‌ترک و ام‌پی‌تری


حسین عصاران    

از میانه‎‌‎های دهه80 و با دسترسی همگانی به سیستم‎‌‎های شنیداری دیجیتال و گسترش نسبی اینترنت و از آن مهم‎‌‎تراقبال‎‌‎گیری رسانه‎‌‎های دیداری غیردولتی (موسوم به ماهواره‎‌‎ای) مناسبات تولید، تبلیغ و انتشار ترانه نیز به‎‌‎طور بنیادین زیر‌و‌رو شد. اگر تا پیش از این، قالب انتشار ترانه بر مبنای تولید و ضبط چند کار و انتشار جمعی آنها به شکل «آلبوم» تعریف شده‌بود، از میانه‎‌‎های دهه80 بود که به پشتوانه سادگی و فراگیری تکثیر و انتقال فایل دیجیتال ترانه‎‌‎ها، کارورزان تازه‎‌‎کار این عرصه هم زحمات و تبعات وقت‎‌‎گیر مجوزگیری رسمی و تولید آلبوم را کنار نهادند و به تولید «تک تراک» یا «سینگل تراک» و انتشار بی‎‌‎مجوز آنها روی خوش نشان‌دادند و این‎‌‎چنین بازی دو سر بردی را پیش گرفتند؛ چرا که از یک سو مناسبات سخت‎‌‎گیرانه، بی‎‌‎ضابطه و سلیقه‎‌‎ای شوراهای ارزشیابی نهادهای رسمی را از پیش‌روی تولید کارهایشان برمی‎‌‌داشتند و از سوی دیگر هم پخش غیررسمی و به‎‌‎اصطلاح غیرمجاز، مایه‎‌‎هایی از مخالف‎‌‎خوانی و گذر از خطوط قرمز را به کارشان پیشکش می‎‌‎کرد. همچنان که راهکارشان در منظم‌کردن نام کلام‎‌‎پرداز، آهنگساز و خواننده در مقدمه هر ترانه، نه‌تنها معضل بی‎‌‎شناسنامه‎‌‎بودن کارشان را مرتفع می‎‌‎کرد، بلکه با گوشزد کردن نام آنها در هر بار شنیدن، کمک‎‌‎یار یادسپاری بیشترآنها هم می‎‌‎شد. به بیان دیگر اگر تا پیش از این مجوزگیری از شوراهای ارزشیابی وزارت ارشاد برای اجرا و انتشار ترانه، امکانی برای آغاز راه خوانندگان محسوب می‎‌‎شد، از این به بعد و با وجود چنین میان‎‌‎بری تمرکز و الزام به مجوزگیری، سوت آغاز رقابتی نابرابر را در مقابل شبکه به‎‌‎اصطلاح غیرمجاز به صدا درمی‎‌‌آورد. کشف این گریز‌راه در سال‎‌‎های میانی دهه80 به معرفی گسترده خوانندگانی چون فرزاد فرزین، بنیامین بهادری، بهنام صفوی، رضا صادقی، محسن چاووشی و... منجر شد؛ خوانندگانی که پس از مشهور شدن توانستند با راهنمایی و حمایت تهیه‎‌‎کنندگان شناخته‎‌‎شده و ابراز ندامت و تعهد‎‌‎ به پیگیری فعالیت‎‌‎های هنری بر اساس موازین وضع شده، به مجوزهای لازم برای فعالیت رسمی هم دست یابند. آنان از راه میان‎‌‎بر بهتر از خوانندگان محبوب و معروف مجوزدار رسیده بودند و دوشادوش آنها و چه بسا بیشتر از آنها از فواید سرشار اجراهای زنده نیز بهره‎‌‎مند شدند. در تحلیلی امروزین شکل‎‌‎گیری این فرایند مسموم را می‎‌‌توان نتیجه غیظ فرهنگی توده مردم نسبت به ضوابط رسمی نهادهای فرهنگی قلمداد کرد که انتخاب‎‌‎هایشان را بیشتر به چهره‎‌‎های معرفی‎‌‎شده توسط رسانه‎‌‎های غیررسمی معطوف می‎‌‎کنند و در تداوم فرهنگ مصرفی‎‌‎ روزمره‎‌‎شان به‎‌‎ آنهاپر‌و‌بال می‎‌‎دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید