• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 5 بهمن 1399
کد مطلب : 122581
+
-

چرا استان مازندران با وجود سپری‌شدن پنجاه‌روزه ممنوعیت هنوز در  وضعیت قرمز قرار دارد؟

غیربومی‌ها بلای جان مازنی‌ها

استاندار مازندران: تردد غیربومی‌ها، تراکم جمعیت و نبود فاصله بین شهرها و روستا و دورهمی‌های شبانه به تداوم وضعیت قرمز در مازندران دامن زده‌است

غیربومی‌ها بلای جان مازنی‌ها

خدیجه نوروزی_روزنامه‌نگار

تقریبا همه استان‌های کشور در وضعیت بهبود برای کاهش شیوع ویروس کرونا قرار‌دارند، ولی متأسفانه ۱۰شهرستان مازندران در وضعیت قرمز کرونایی و 12شهرستان در وضعیت نارنجی قرار‌دارند؛ استانی که به‌علت گردشگرپذیر بودن و استقبال از آن در ایام کرونایی به استان مرگ تبدیل شده و آمار مرگ‌ومیر بالایی را به ثبت رسانده‌است. اگرچه صنوف و ادارات استان با کاهش ظرفیت نیروهای خود فعالیت دارند، ولی ورود غیراصولی و کنترل‌نشده خودروهای غیربومی سبب افزایش شیوع کرونا در مازندران شده‌است.

همه پای کار

احمد حسین‌زادگان، استاندار مازندران در گفت‌وگو با همشهری، قرمز ماندن وضعیت استان درخصوص شیوع کرونا به‌ویژه در 50روز ممنوعیت اخیر می‌گوید: «مازندران در شمار نخستین استان‌هایی بود که درگیر کرونا شد. به دلیل مختصات خاص مازندران، تراکم جمعیتی، در مرکز تردد چند استان بودن و نزدیکی به مرکز و ناشناخته بودن بیماری در آغاز کار، این بحران به سرعت شیوع پیدا‌کرد و می‌طلبید که با شیوه‌های جدید با این بحران برخورد کنیم. لذا با همدلی خوب مجموعه مدیریتی استان و پای کار آمدن قوای مختلف و ارکان قدرت و دستگاه‌های نظامی و امنیتی و مجموعه بزرگ سپاه و بسیج همچنین در سایه همدلی و هم‌افزایی اعضای ستاد استانی، رئیس‌جمهور محترم و اعضای ستاد کرونا از روند شدت شیوع کرونا تا حد زیادی کاسته شد. برنامه‌های ملی هم که با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب، ابلاغ می‌شد خیلی به روند مقابله کمک کرد». 

تردد غیربومی‌ها
حسین‌زادگان در خصوص اینکه چرا مازندران مانند بسیاری از استان‌ها وضعیت آبی را تجربه نکرده؟ اظهار می‌کند: «چندین علت به این موضوع دامن زده است که تردد غیربومیان از اساسی‌ترین آنهاست که در سفر اخیر دکتر نمکی، وزیر بهداشت به استان هم خواستار اقدامات لازم برای منع ورود غیربومیان شدیم که با موافقت ایشان همراه شد. تا قبل از این برگه‌تردد زیادی از تهران صادر می‌شد و ما ناچار به پذیرش آنها در ورودی‌ها بودیم اما با سفر دکتر نمکی به استان و شنیدن دغدغه ما در این خصوص، هرگونه برگه ترددی لغو شد؛ چرا که برخی از این کارت‌های تردد جعلی بود اما به‌تازگی کارت‌های تردد برای کادر درمان را هولوگرام‌دار کردیم که قابلیت جعل نداشته باشد. همچنین از این پس دارندگان پلاک غیربومی حق تردد به شهرهای همدیگر را ندارند و از مقابل هر دوربینی رد شوند جریمه می‌شوند. این اقدامات حجم تردد را کاهش می‌دهد».
مقام عالی دولت در استان می‌افزاید: «کد ملی در کنار پلاک خودروها تا حدود زیادی می‌تواند مشکل تردد غیربومیان به استان را حل کرده و به کنترل سرعت شیوع کرونا کمک کند. در موج نخست شیوع کرونا استفاده از کد ملی افراد کمک کار خوبی برای کنترل شیوع کرونا در استان بود. اخیرا هم پیشنهاد استفاده از کدملی سرنشینان خودروها را برای کنترل حجم زیاد تقاضای خودروهای غیربومی برای ورود به مازندران به ستاد ملی مقابله با کرونا داده‌ایم و منتظر موافقت ستاد هستیم. با اجرای این طرح ورود خودروهای با پلاک غیربومی به مازندران تنها در موارد خاص و با دریافت مجوز از استان مبدأ مجاز خواهد بود. ورود غیربومیان نیاز به تصمیم ملی دارد و درخواست اصلی ما ممنوعیت در گیت خروجی از تهران است؛ چرا که بیشتر مسافران از این استان هستند. باید ممنوعیت از آنجا اعمال شود نه اینکه مسافران تا شمال بیایند و مجبور به بازگشت باشند». یک‌میلیون‌و400هزار انشعاب گاز، برق و آب غیربومی در استان داریم. هر کدام اگر به‌طور متوسط 3نفر را وارد مازندران کنند می‌شود جمعیت 3میلیونی؛ یعنی 3تا 4میلیون نفر به جمعیت 4میلیونی استان اضافه می‌شود.
حسین‌زادگان عنوان می‌کند:«در آغاز بحران کرونا با فعال کردن پدافند زیستی و فعالیت دهیاران، اعضای شورای اسلامی و بسیج، مانع شیوع این ویروس شدیم. در طرحی جدید، برنامه رنگ‌بندی شهرها در کرونا را برای روستاهای مازندران نیز اعمال کرده‌ایم».

دید و بازدیدهای دردسرساز
نماینده عالی دولت در استان می‌گوید: «مردم مازندران در جریان مدیریت کرونا واقعا همکاری کردند اما مشکل اساسی این است که دید و بازدیدهای شبانه مازنی در دوران کرونا آنطور که باید و شاید کم‌رنگ نشده‌است که نشات گرفته از بافت فرهنگی این منطقه است. مردمان هیچ جای کشور به اندازه مازنی‌ها اهل دید و بازدید نیستند، به‌ویژه ساکنان مناطق روستانشین که  اکثر شب‌ها یا مهمان دارند یا مهمان هستند. از طرفی برخلاف استان‌های دیگر که فاصله بین شهر تا روستا زیاد است در مازندران فاصله‌ای بین شهر و روستا وجود ندارد تا یک منطقه مصون بماند و تراکم جمعیت بالاست. اگر در یک روستا کرونا شیوع پیدا‌کند بلافاصله این زنجیره به شهر انتقال پیدا می‌کند. این مسئله با توجه به پوشش جمعیت استان کار کنترل را سخت کرده است». 

افزایش دوبرابری بیماران

بیش از 4000 میلیارد ریال اعتبار در راستای مبارزه با ویروس کرونا به مازندران اختصاص یافته است که موجب ظرفیت‌سازی‌ جدیدی در استان شده است به‌طوری‌که شاهد افزایش تخت‌های‌آی‌سی‌یو و بستری در بیمارستان‌های استان هستیم. طبق گفته استاندار، بیمارستان‌های نیمه‌تمام استان که با مساعدت رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه و وزیر بهداشت با پیشرفت فیزیکی مناسب در حال تکمیل شدن هستند، در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری قرار‌می‌گیرند.
دکتر سیدعباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم در گفت‌وگو با همشهری درخصوص شیوع کرونا می‌گوید: «هم‌اکنون درخصوص بیماران سرپایی با توجه به ظرفیتی که در پیک‌های اول و دوم ایجاد شد در خدمت‌رسانی مشکل خاصی نداریم اما از 2ماه پیش روند افزایش ملایمی کماکان وجود داشته و مجموع بیماران به حدود 2.5برابر رسیده است که باید این روند افزایشی را متوقف کنیم. تعداد افرادی که تاکنون در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تشخیص قطعی کووید- 19بستری شده‌اند 16هزار و 990است و هم‌اکنون هم 358نفر با تشخیص قطعی کووید- 19 در بیمارستان‌های تحت پوشش علوم‌پزشکی مازندران تحت بستری قرار‌ دارند».
وی در خصوص اقدامات پیشگیرانه برای کاهش روند بیماری می‌افزاید: «در روستاها هم مانند شهرها رنگ‌بندی انجام دادیم تا بتوانیم با همکاری دهیارها، نیروی انتظامی و پلیس راهور، بسیج، هلال‌احمر و همکارانمان کاهش ترددها و ارتباط بین روستاهای قرمز با سایر روستاها و شهرها ایجاد کنیم. تشدید در کنترل ورود به مازندران را در ستاد استانی مصوب کردیم که در این مدت میزان قابل‌توجهی هم کاهش پیدا کرد. امیدوارم با اقدامات انجام‌شده در حوزه تردد در 2هفته پیش‌رو شاهد کاهش روند باشیم».
این مسئول درخصوص اینکه چرا استان تاکنون تغییر رنگ نداده و هنوز در وضعیت هشدار قرار دارد، می‌گوید: «تغییر وضعیت بیماری از نظر شیوع بین استان مازندران متفاوت با سایر کشور است. زمانی که کشور 3پیک را پشت سر گذاشت مازندران بیمار چندانی نداشت و فاصله زیادی با کشور داشت. زمان پیک سوم در کشور، کرونا در مازندران آرام‌آرام در حال شدت‌گرفتن بود. در این مدت محدودیت‌های ترددی کمک کرد تا ما پیک‌های شدید را نزنیم. باید این موضوع را هم مدنظر قرار دهیم که ویروس در شرایط آب‌و‌هوایی متفاوت ممکن است رفتارهای متفاوتی از خود بروز دهد. در مجموع در این مدت عوامل مختلفی نقش داشتند و تلاش کردیم عوامل تأثیرگذار را شناسایی کنیم و اقدامات هم بر همان اساس شدت پیدا کرده‌است. البته تمام شهرهای ما در حال قرمز نماندند و شهرهای قرمز ما عوض شدند جز شهر آمل. این شهر  به مدت یک هفته‌ نارنجی شد و مجددا به وضعیت قرمز برگشت که عوامل آن را شناسایی کردیم و در حال انجام اقدامات لازم هستیم».
وی در این خصوص که آیا زمستان شدت بیماری را افزایش می‌دهد یا خیر؟ می‌گوید: «فصول سرد فصول شیوع بیماری هستند و ممکن است شیوع بیماری‌های ویروسی مشکل را بیشتر کند».

مازندران در شمار نخستین استان‌هایی بود که درگیر کرونا شد. به دلیل مختصات خاص مازندران، تراکم جمعیتی، در مرکز تردد چند استان بودن و نزدیکی به مرکز و ناشناخته بودن بیماری در آغاز کار، این بحران به سرعت شیوع پیدا‌کرد و می‌طلبید که با شیوه‌های جدید با این بحران برخورد کنیم

این خبر را به اشتراک بگذارید