• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 1 بهمن 1399
کد مطلب : 122226
+
-

قناد جوان هم‌محله‌ای قصد دارد شکلات‌های مهربانی بین کودکان کار توزیع کند

کسب و کار خوشمزه

کسب و کار خوشمزه

زهرا بلندی

  در دوران کودکی شکلات برایش حکم خوشمزه‌ترین خوراکی را داشت. از خوردن انواع و اقسام آن لذت می‌برد، اما فکرش را هم نمی‌کرد که روزی خودش به تولیدکننده این خوراکی محبوب تبدیل شود. «زهرا مشهدی» دانشجوی ۲۳ ساله رشته صنایع غذایی جزو هنرمندان محله شریعتی منطقه ۱۹ است که بعد از شرکت در دوره‌های آموزش شکلات‌سازی، گام در عرصه تولید این خوراکی گذاشته است. او ضمن ساخت شکلات‌های متنوع و مشابه نمونه‌های خارجی به تهیه کیک تولد می‌پردازد و با فروش محصولات خود در فضای مجازی کسب درآمد می‌کند.

همکاری با «دوباره لبخند»
اختصاص ۱۰ درصد از سود کار و ساخت شکلات برای کودکان‌کار و کمتربرخوردار طرح جالبی است که زهرا مشهدی قصد دارد در برنامه کاری‌اش قرار بدهد. او در این‌باره بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: «حدود ۳ سال است که در گروه خیریه «دوباره لبخند» عضو هستم و در امور مختلفی مثل جمع‌آوری کمک برای خانواده‌های نیازمند، بازدید از معلولان آسایشگاه خیریه کهریزک، کوره‌های آجرپزی و... و. با این گروه همکاری می‌کنم. اکنون نیز با فعالیت در این حرفه قصد دارم بخشی از درآمدم را تبدیل به شکلات‌های مهربانی کنم و آنها را در مناسبت‌ها و اعیاد بین کودکان‌کار و نیازمند ساکن محله‌ام توزیع کنم و برای لحظاتی آنها را خوشحال کنم.»

در اندیشه کارآفرینی و آموزش
 وقتی به کیک خوش رنگی که آماده تحویل دادن به مشتری است اشاره می‌کنیم و از او می‌خواهیم تا درباره مهارتش در این زمینه صحبت کند، می‌گوید: «برای پخت کیک تولد دوره‌ای نگذرانده‌ام و این کار را براساس تجربیات شخصی خودم انجام می‌دهم، اما یکی از برنامه‌هایم در آینده نزدیک شرکت در دوره‌های تخصصی کیک‌پزی است.» این شکلات‌ساز جوان به بردباری مادرش در حالی که برای آماده‌سازی سفارشات از آشپزخانه او استفاده می‌کند، اشاره می‌کند و می‌گوید: «قصد دارم یک کارگاه مستقل برای تولید شکلات و کیک تولد راه‌اندازی کنم تا ضمن تولید محصولات بیشتر، برای دیگر دختران علاقه‌مند به این کار نیز کارآفرینی کنم.»
 برگزاری دوره‌های آموزشی برای علاقه‌مندان به‌خصوص دختران ساکن مناطق جنوبی شهر یکی از اهداف اوست که با اشاره به آن می‌گوید: «در بحث آموزش می‌خواهم کارم را با آموزش‌های رایگان در صفحه مجازی شروع کنم، سپس به برگزاری دوره‌های تخصصی خواهم پرداخت. از ساکنان شهرهای دیگر پیام‌های زیادی برای ارسال شکلات دریافت می‌کنم، اما به دلیل نگرانی از اینکه شکلات‌ها در مسیر به دلیل ظرافتی که دارند آسیب ببینند این نوع سفارشات را نمی‌پذیرم، این درحالی است که قصد دارم با شروع دوره‌های آموزشی شرایطی را برای آموزش رایگان به شهروندان در نقاط مختلف کشور ایجاد و از آنها به‌عنوان نیروی کار و نمایندگان فروش در محل سکونت‌شان استفاده کنم.»


در فروشگاه‌های معمولی تنقلات، به‌خصوص در مناطق جنوبی شهر به راحتی نمی‌توان شکلات‌های این بانوی هنرمند را پیدا کرد. شکلات‌های مشابه انواع خارجی که با ظرافتی خاص در رنگ و طرح‌های مختلف ساخته شده و در نگاه اول نظر هر طرفدار شکلات را به خود جلب می‌کنند. همه لوازم کار از قالب‌های قد و نیم قد تا همزن حرفه‌ای و مواد اولیه و... را روی اپن آشپزخانه قرار داده است. شکلات‌های آبی و صورتی رنگ را از قالب‌های‌شان در می‌آورد و کنار ترافل‌های کاکائویی می‌چیند، سپس بدون معطلی مشغول آماده‌سازی خامه رنگی برای تزیین کیک نیمه آماده تولد می‌شود. «زهرا مشهدی» از آن دسته دخترانی است که به پخت کیک و شیرینی‌های خانگی علاقه دارد. او درباره آغاز فعالیتش در این رشته هنری می‌گوید: «تحصیل در رشته صنایع غذایی خیلی اتفاقی برایم رقم خورد. با گذشت زمان نه تنها از انتخابم پشیمان نشدم، بلکه انگیزه‌ام برای ادامه این مسیر هم بیشتر شد و تصمیم گرفتم با استفاده از مهارت و استعدادم در آشپزی و دانشی که با تحصیل در رشته صنایع غذایی کسب می‌کنم برای خودم کسب وکاری راه بیندازم.» این دانشجوی ترم هفتم مقطع کارشناسی با اشاره به اینکه راه‌اندازی یک کافه قنادی آرزوی همیشگی‌اش بوده است، می‌گوید: «برای تحقق چنین خواسته بزرگی باید اول دوره‌های تخصصی مربوط به آن را می‌گذراندم. همه افکارم متمرکز این موضوع بود و مدام در حال تحقیق و پرس‌وجو بودم. افرادی را که در این حوزه کار می‌کردند در اینستاگرام دنبال کردم و پیگیر زمان برگزاری دوره‌های آموزشی آنها بودم. اواسط سال ۱۳۹۸ وقتی متوجه برگزاری دوره شکلات‌سازی توسط یکی از مدرسان قنادی شدم در این دوره شرکت کردم. بعد از کسب مهارت با کمک خانواده خوبم کم‌کم وسایل مورد نیاز قنادی و شکلات‌سازی را خریدم. کارم را ابتدا با دریافت سفارش از دوستان و بستگان آغاز کردم و به مرور ایده راه‌اندازی کسب و کار مجازی برای دسترسی به مشتریان شکلات‌های خاص به ذهنم رسید.»

برگزاری دوره‌های آموزشی در آینده نزدیک
برای ایجاد کسب و کار دیجیتال باید علاوه بر کسب مهارت در هنر شکلات‌سازی، درباره شیوه کار در فضای دیجیتالی هم اطلاعات کسب می‌کردم و مقدمات این کار را می‌چیدم. این موضوعی است که زهرا در ادامه صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «با راه‌اندازی صفحه اینستاگرامی کارم را از ابتدای سال جاری به‌صورت جدی آغاز کردم. ابتدا تعداد دنبال‌کنندگانم خیلی کم بود، اما به‌تدریج با حمایت‌های خانواده و دوستان تعداد آنها بالا رفت و اکنون سفارش‌های زیادی از نقاط مختلف شهر به‌خصوص از قشر جوان دریافت می‌کنم.» وی درباره کیفیت محصولاتش می‌گوید: «مواد مورد نیازم را از فروشگاه‌های بزرگ لوازم قنادی‌ می‌خرم. اوایل همیشه مواد خارجی می‌خریدم، اما افزایش قیمت این نوع اجناس باعث شد تا مواد ایرانی درجه یک را امتحان کنم تا بتوانم با قیمتی مناسب‌تر این خوشمزه‌ها را برای طرفدارانش آماده کنم.»

صفر تا صد با کمک دوستان حمایتگر
این هنرمند ساکن محله شریعتی، علاوه بر خانواده از همسایه‌ها و دوستانش به‌عنوان بزرگ‌ترین حامیانش یاد می‌کند و می‌گوید: «در ابتدای کار احساس می‌کردم شاید این شکلات‌ها بین ساکنان محله‌های جنوبی شهر طرفدار زیادی نداشته باشند، اما دقیقاً برعکس این موضوع پیش آمد و اکنون بخش قابل توجهی از بستگان و دوستانم که ساکن این محله هستند به مشتری‌های ثابتم تبدیل شده‌اند.»
وی در ادامه با اشاره به اینکه با داشتن دوستانی خوب در انجام هیچ یک از مراحل کار به بن‌بست نخورده است، می‌گوید: «برای یادگیری فضای کسب و کار دیجیتال، تبلیغ، عکاسی، آماده‌سازی جعبه‌های شکلات و... از دوستانی که ساکن همین محله هستند کمک گرفتم. طراحی لوگو صفحه کاری‌ام توسط یکی از دوستانم انجام شد، برای عکاسی از نمونه شکلات‌های دست‌ساز خودم از یکی دیگر از دوستان هنرمندم کمک گرفتم، حتی جعبه‌های شکلات را هم با دیدن چند کلیپ آموزشی در خانه با همراهی یکی از دوستان درست می‌کنیم و تا جایی که بتوانم در انجام کارها خودکفا هستم یا از دوستان نزدیک و کاربلدم کمک می‌گیرم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید