• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 20 دی 1399
کد مطلب : 121284
+
-

نفس می‌زند موج*

راه‌اندازی « ارکستر موسیقی ملی ایران»

موسیقی
نفس می‌زند موج*


    حسین عصاران  
 
در سال1377و در میان توجه و تمرکز به راه‎‌‎گیری دوباره موسیقی پاپ، «ارکستر موسیقی ملی ایران» نیزپس از مدت‎‌‎ها ایده‎‌‎پردازی راه‎‌‎اندازی شد. این ارکستر را می‎‌‎توان نماد جریان موسیقایی موسوم به «موسیقی ملی»دانست که قائل به بهره‎‌‎گیری موسیقی ایرانی از آموزه‎‌‎های موسیقی کلاسیک غربی بوده و از ابتدای قرن حاضر با ایده‎‌‎ها و فعالیت‎‌‎های هنری کلنل علینقی وزیری و در مرتبه بعدی روح‎‌‎الله خالقی نظم و نضج گرفته است. در نگاهی تاریخی رویکرد این نحله فکری را می‎‌‎توان میان دو جریان متضاد «سنت‎‌‌‎پسند» و «غرب‌‌‎گرا» موسیقی ردگیری کردکه اولی قائل به حفظ خوانش‎‌‎های کلاسیک ازسنت ردیف‎‌‎نوازی موسیقی ایرانی بوده و دیگری هم که به سرکردگی غلامحسین مین‎‌‎باشیان به پیروی مطلق از آموزه‎‌‎های موسیقی کلاسیک غربی و حرکت در آن مسیر تمایل دارد. در شرایطی که هر کدام از این جریان‎‌‎ها با انتخاب پسوندهایی چون «موسیقی اصیل» و «موسیقی علمی» به‎‌‎دنبال جلوه‎‌‎دهی و ارزشگذاری بر رویکرد موسیقایی دلخواهشان بودند، این جریان میانه نیز با اطلاق «موسیقی ملی»روند کاری خود را متمایز کرد و پس از فراز و نشیب‎‌‎هایی در 3دهه ابتدایی قرن، به جایگاهی مشخص رسید. شکل‎‌‎گیری «هنرستان عالی موسیقی ملی»، پاگیری برنامه «گل‌‎‌‎ها» و راه‎‌‎اندازی «ارکستر رادیو و تلویزیون ملی ایران» و «ارکستر صبا» را می‎‌‎توان از مظاهر این جریان دانست که بیشتربه پشتوانه تصنیف‎‌‎های محبوب‎‌‎شده‎‌‎ای که در این فضا ساخته می‎‌‎شد به جریانی قدرتمند و مورد پسند عام و خاص بدل شد.
اما با برگزیدگی جریان معطوف به «مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی» (به‎‌‎عنوان ادامه‎‌‎ای بر نگرش موسیقی‎‌‎دانان قائل به اصالت موسیقی پیشا رادیویی) در دهه60، جریان موسوم شده به «موسیقی ملی» هم دست‌کم از منظر حمایت‎‌‎های رسمی، کم‎‌‎جلوه و جز مواردی چون کارهای حسین دهلوی و کامبیز روشن‎‌‎روان ساکن شد. هم‎‌‎اکنون لازم است بدانیم آنگاه که مجموعه‎‌‎ای از آثار حسین دهلوی در سال1369توسط مؤسسه «ماهور» منتشر شد، شورای صدور مجوز مرکز سرود و آهنگ‎‌‎های انقلابی وزارت ارشاد پایین‎‌‎ترین درجه هنری (رتبه 3) را به این مجموعه ارزشمند داده بود. این رویکرد انحصارطلبانه رفته‎‌‎رفته و با تغییر فضای جامعه رو به تغییر گذاشت و تحت‎‌‎تأثیر اتفاقات پس از دوم خرداد به ساختار بخشی ارکستری 65نفری با ترکیبی از سازهای ایرانی و غربی و مدیریت هنری و رهبری فرهاد فخرالدینی منجر شد. ارکستر موسیقی ملی ایران، فعالیت رسمی خود را در اسفند 1377و با اجرای کنسرتی از آثارعلی تجویدی، فخرالدینی و حسین علیزاده و خوانندگی محمدرضا شجریان و رهبری فرهاد فخرالدینی در تالار وحدت آغاز کرد؛ اما معرفی گسترده‎‌‎تر این ارکستر در مرداد 1378و طی 4شب اجرای شکوهمند (با 110 نوازنده و گروه همخوان و خوانندگی محمدرضا شجریان) در کاخ «چهلستون» اصفهان اتفاق افتاد که استقبال گسترده عمومی از ویدئوی منتشر شده ازآن اجرا، نشانه‎‌‎ای بر موفقیت این برنامه و علاقه عمومی به چنین فضایی از موسیقی حساب می‎‌‎شود. این روند خیلی زود به معرفی و محبوبیت گسترده خواننده‎‌‎های تازه این ارکستر، یعنی علیرضا قربانی و فاضل جمشیدی منجر شد که پرفروشی آلبوم‎‌‎های منتشر شده از صدای آنها (به‎‌‎ویژه علیر‌‎ضا قربانی) راه تازه‎‌‎ای را پیش پای بازار موسیقی ایران گذاشت. همچنان که هم اینک و در انتهای قرن، خوانندگان معطوف به این جریان همچون علیر‌‎ضا قربانی، سالار عقیلی، محمدرضا معتمدی، همایون شجریان، پوریا اخواص و... از یک سو به‎‌‎عنوان جلوه‎‌‎گاه موسیقی به‎‌‎اصطلاح «فاخر» مورد استقبال نهادهای رسمی قرار گرفته‎‌‎اند و از سوی دیگر هم جزو چهره‎‌‎های محبوب برای توده مردم.
* برگرفته از کلام ترانه «موج» سروده‎‌‎ فریدون مشیری که در اجرای چهلستون با صدای شجریان بازاجرا شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید