• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 20 دی 1399
کد مطلب : 121280
+
-

پلتفرم‌ها در مقابل ترامپ

توییتر و فیسبوک با مخاطره‌آمیز خواندن محتوای اکانت ترامپ، حساب کاربری او را تعلیق کردند و این مسئله باعث بحث‌های جنجالی شده است

پلتفرم‌ها در مقابل ترامپ

عمادالدین قاسمی پناه- خبر‌نگار

پس از آنکه پلتفرم‌های فناوری مانند فیسبوک و توییتر اکانت‌های متعلق به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا را معلق کردند، بحث آزادی بیان میان صاحب‌نظران داغ شده است. صرف‌نظر از قدرت این پلتفرم‌ها در تعلیق یا مسدود کردن حساب کاربری رئیس‌جمهور آمریکا، عده‌ای بر این باورند که این کار «نقض آزادی بیان» محسوب می‌شود و برخی معتقدند که وقتی یک حساب کاربری، محتوایی را منتشر می‌کند که می‌تواند برای عموم مردم مخاطره آمیز(به هر شکلی) باشد، مدیران پلتفرم می‌توانند از نشر این محتوا جلوگیری کنند.

چه اتفاقی افتاد؟
فیسبوک و توییتر حدود 4سال، محتوای حساب کاربری ترامپ را باوجود مغایرت بعضی از آنها با قوانین این دو پلتفرم و با ادعای آزادی بیان منتشر کردند. اگرچه در بعضی مواقع بر محتوای مشکوک یا خلاف واقع او برچسب‌های هشداردهنده می‌زدند، اما طی این مدت، این پلتفرم‌ها هرگز اکانت رئیس‌جمهور آمریکا را تعلیق یا مسدود نکردند. نیویورک‌تایمز در گزارشی علت عدم‌تعلیق یا مسدود نشدن حساب کاربری ترامپ از سوی توییتر و فیسبوک را نگرانی این پلتفرم‌ها از واکنش رئیس‌جمهور آمریکا و متحدانش اعلام کرده است. با این حال به محض اینکه مشخص شد سنا هم در اختیار دمکرات‌ها قرار می‌گیرد، از نگرانی آنها کاسته شد. به این ترتیب، توییتر و فیسبوک، مهلک‌ترین اقدامی را که در توان داشتند، پس از اتفاقات روز ششم ژانویه2021، انجام دادند.
مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک اعلام کرد که این شرکت حساب‌های کاربری ترامپ را حداقل تا روز تحلیف مسدود می‌کند. او می‌گوید: خطر اجازه دادن به ترامپ برای استفاده از خدمات فیسبوک بسیار زیاد است. پیش از این هم توییتر و یوتیوب ویدئویی را که ترامپ از آشوبگران تمجید می‌کرد و به دروغ ادعا می‌کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری تقلب شده است، حذف کردند. توییتر همچنین حساب کاربری ترامپ را به‌مدت 12ساعت تعلیق کرد تا او توییت‌هایی را که ناقض سیاست‌های این شرکت بود حذف کند. این پلتفرم در ضمن ترامپ را تهدید کرد درصورتی که محتوایی را منتشر کند که مغایر با قوانین این شرکت باشد، اکانت او را به‌طور دائم مسدود می‌کند. یوتیوب هم پس از حذف ویدئوی ترامپ، اعلام کرد که با کانال‌هایی که ویدئوهای حاوی دروغ را منتشر کنند برخورد می‌کند.

آزادی بیان یا تهدید جامعه
بعضی از کارکنان توییتر و فیسبوک می‌گویند که ما انتظار داریم اکانت‌های ترامپ برای همیشه مسدود شود. آنها بر این باورند که تهدیدهای مداوم برخاسته از پست‌های او بسیار خطرناک است و تعداد کمی تصور می‌کنند که یک وقفه موقت برای خاموش کردن خشم او کافی باشد. کیسی نیوتن و بن تامپسون، 2نویسنده حوزه فناوری که نظراتشان بر مدیران شبکه‌های اجتماعی تأثیرگذار است، هر دو خواستار محدودیت برای ترامپ شده‌اند. الکس استاموس، رئیس امنیتی سابق فیسبوک هم می‌گوید که اگرچه او یک‌بار به‌دلیل آزادی بیان با مسدود کردن حساب کاربری ترامپ مخالفت کرده است، اما پس از هرج و مرج روز چهارشنبه ‌نظر خود را تغییر داده است، چراکه پست‌های آقای ترامپ حمله به دمکراسی بود.
این در حالی است که بعضی از کارشناسان با تعلیق یا مسدود کردن دائم یا موقت حساب کاربری ترامپ مخالفت می‌کنند. آن گروهی که با محدودیت دائم مخالفت می‌کنند، این کار را نقض آزادی بیان می‌دانند. آنها می‌گویند که اگر محتوای یک پست باعث هرج و مرج و صدمه به مردم و دمکراسی می‌شود می‌توان اکانت را به‌طور موقت معلق یا مسدود کرد. اما اگر این محدودیت دائم باشد، خود می‌تواند نوعی حمله به دمکراسی و آزادی بیان تلقی شود.
از سوی دیگر، مخالفان تعلیق و مسدود کردن حساب ترامپ به هر شکلی(چه موقت، چه دائم) می‌گویند مسئول امنیت کشور و مردم نیروهایی هستند که برای چنین مواقعی آموزش دیده‌اند و حقوق می‌گیرند. اگرچه گروه اخیر، اکثرا از طرفداران پر و پا قرص ترامپ هستند، اما این سؤال همچنان باقی است که آیا شبکه‌های اجتماعی می‌توانند هر زمان که تصمیم بگیرند، یک حساب کاربری را معلق یا مسدود کنند؟

این خبر را به اشتراک بگذارید