• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 20 دی 1399
کد مطلب : 121279
+
-

بوی کافور، عطر یاس

فضای ملتهب سیاسی، درگیری‎‌‎های دو جناح و بهار مطبوعات بر فیلم‎‌‎های ایرانی تأثیر می‎‌‎گذارد

سینما
بوی کافور، عطر یاس


سعید مروتی 

در بهار78آنچه واضح به‎‌‎نظر می‎‌‎رسید، عزم راسخ جناح راست برای استیضاح وزیر ارشاد بود. در کمتر از 2 سال تغییر فضای فرهنگی کشور صدای محافظه‌کاران را درآورده بود. در کوتاه زمانی هم آسمان نشر آفتابی شده بود، هم مطبوعات تولدی دیگر را تجربه کرده بودند و هم سینما با فراغ بال بیشتر به حرکتش ادامه می‎‌‎داد. اما تغییرات رخ داده در تمام این حوزه‎‌‎ها، با مخالفت‎‌‎های جدی در تریبون‎‌‎های رسمی مواجه می‎‌‎شد. طبیعی بود که پس از باز شدن فضایی بسته، محصولاتی سطحی هم به میدان بیایند. همینطور که طبیعی بود مخالفان دولت خاتمی، سیاست‎‌‎های فرهنگی دولت او را برنتابند. دوباره بحث‎‌‎های ابتدای دهه70 باب شده بود. بحث‎‌‎هایی که در نهایت خروجی‎‌‎اش استعفای خاتمی از ارشاد بود. این بار اما او رئیس دولت بود و قصد کناره‎‌‎گیری هم نداشت. آنچه واضح به‎‌‎نظر می‎‌‎رسید سیاسی شدن فضای جامعه‎‌‎ای بود که قبل از دوم‌خرداد، به سیاست گریزی عادت کرده بود. حالا روزنامه‎‌‎های سیاسی تیراژی افسانه‎‌‎ای یافته بودند. کتاب‎‌‎هایی مجوز نشر می‎‌‎گرفتند که سراغشان را تا همین چند سال قبل، فقط می‎‌‎شد از بساط افستی‎‌‎ها و کهنه‌فروشان گرفت. و در سینما فیلم‎‌‎هایی جلوی دوربین می‎‌‎رفت و اکران می‎‌‎شد که قطعا قبل از دوم‌خرداد نمی‎‌‎شد به آنها فکر کرد. در چنین شرایطی عطاءالله مهاجرانی به مجلس شورای اسلامی رفت تا در جلسه استیضاحش حاضر شود. مهم‎‌‎ترین استدلال نمایندگان مخالف در حوزه سینما، بی‎‌‎اعتنایی به فیلم‎‌‎های دفاع‎‌‎مقدس و رواج تولیدات سطحی و مبتذل بود. جایی که مهاجرانی با اشاره به سیمرغ‎‌‎های فیلم و کارگردانی جشنواره هفدهم فجر به «هیوا»ی رسول ملاقلی‌پور، اتهام بی‎‌‎اعتنایی به فیلم دفاع‎‌‎مقدس را رد و درباره ابتذال هم با هوشمندی جواب منتقدانش را داد. در نهایت مهاجرانی وزیر ارشاد ماند و بهارستان را با موفقیت ترک کرد. در روزهای پیش از استیضاح روزنامه‎‌‎ها صحنه نبرد مدافعان و مخالفان وزیر ارشاد بود. دو قطبی قبل از دوم‌خرداد همچنان ادامه داشت. یک طرف شورجه و ناصر شفق و حبیب‎‌‎الله کاسه‌ساز ایستاده بودند و طرف دیگر افخمی و درویش و خانه سینمایی‌ها. سینمایی که بعد از نخل طلای «طعم گیلاس» با «بچه‎‌‎های آسمان» نامزدی اسکار را هم تجربه کرده بود، از فضای باز ایجاد شده بهره می‎‌‎گرفت و از اکشن به سینمای اجتماعی، ملودرام عاشقانه و فیلم‎‌‎های تین‌ایجری تغییر مسیر می‎‌‎داد. اکران78 ،سال اکران «قرمز» و «دو زن» بود. فیلم‎‌‎هایی که آیینه تغییرات جامعه ایران بودند. سالی که «مصایب شیرین» و «دختری با کفش‎‌‎های کتانی» اکران شدند و آسمان هم بر زمین نیامد. سالی که کیمیایی ابتدا فریاد زد بعد اعتراض کرد. تابستان داغ 78با ماجرای کوی‌دانشگاه داغ‎‌‎تر و ملتهب‎‌‎تر شد. تیتر روزنامه‎‌‎ها هم تند‎‌‎تر شد. جشنواره هجدهم که از راه رسید مشخص شد که سینمای ایران چقدر از فضای ملتهب سیاسی تأثیر گرفته است. این سیاسی‎‌‎ترین جشنواره ادوار فجر بود و سیف‎‌‎الله داد با خوش‌سلیقگی برای دو چهره شاخص سینمای سیاسی بزرگداشت گرفت و مرور آثار برگزار کرد. مهم‎‌‎تر اینکه فرانچسکو رزی و کنستانتین گوستا گاوراس برای مراسم بزرگداشت‌شان به تهران آمدند. در بهار مطبوعات، فرمان‌آرا با رزی مصاحبه کرد و کیمیایی به گفت‎‌‎وگو با گاوراس پرداخت. فرمان‌آرایی که سرانجام موفق شده بود در سینمای پس از انقلاب فیلم بسازد و با «بوی کافور، عطر یاس»اش فاتح سیمرغ‎‌‎ها شد. کیمیایی هم با «اعتراض» صریح‎‌‎ترین فیلمش را پس از 2دهه ساخته بود؛ فیلمی که صراحت سیاسی‎‌‎اش جناح راست را برآشفت و پیش‎‌‎بینی‎‌‎اش از آینده اصلاحات جناح چپ را آزرد؛ فیلمی که به‎‌‎صورت توامان هم روزنامه شریعتمداری از آن انتقاد کرد هم روزنامه شمس‌الواعظین. «متولد ‎‌‎ماه مهر»، «مرد بارانی»، «عروس آتش» و «مومیایی-3» هر یک به‎‌‎نحوی تحت‎‌‎تأثیر فضای سیاسی بودند یا رخدادهای اخیر را بازتاب می‎‌‎دادند یا از فضای ایجاد شده بهره‎‌‎مند شده و به سمتی می‎‌‎رفتند که قبل از دوم‌خرداد نمی‎‌‎شد، رفت. حاتمی‌کیا اما از صراحت  «آژانس شیشه‎‌‎ای» به نمادگرایی «روبان قرمز» رسید و در اوج التهاب، مخملباف «سکوت» ساخت تا گامی دیگر برای نزدیک‎‌‎تر شدن به محافل جهانی بردارد. مهم‎‌‎ترین فیلمساز دهه60به سودای تکرار موفقیت‎‌‎های کیارستمی، همه دستاوردهایش را از دست می‎‌‎داد. درحالی‎‌‎که دیوید لینچ هم با «داستان استریت» فیلمی کیارستمی‌وار ساخته بود خیلی نمی‎‌‎شد از مخملباف انتظار داشت. در سال پرماجرای78سینمای ایران تلاش می‎‌‎کرد، مثل روزنامه‎‌‎های سیاسی پرتیراژ صریح و تند و تیز باشد. غیرسیاسی‎‌‎ترین فیلم‎‌‎ها هم عملا در بستری ملتهب مورد ارزیابی قرار می‎‌‎گرفتند و حالا دیگر صفت ابتذال نه در صفحات نقد فیلم که در تریبون‎‌‎های رسمی و برای اهداف و اغراض سیاسی به‎‌‎کار برده می‎‌‎شد. در اسفند‎‌‎ماه 78وقتی انتخابات مجلس هم پس از ریاست‎‌‎جمهوری و شوراها توسط جناح چپ فتح شد؛ سینمای ایران هم در پارلمان اصلاحات نماینده داشت. بهروز افخمی پس از فراغت از ساخت «شوکران» به فهرست مشارکت راه یافت و مثل بقیه افراد فهرست به مجلس رفت. در انتهای سال78به‎‌‎نظر می‎‌‎رسید روزهای بهتری در انتظار سینمای ایران است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :