• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 20 دی 1399
کد مطلب : 121269
+
-

قدرت و استقلال

سینمای ایران صاحب یک ستاره جدید شد

گزارش ویژه
قدرت و استقلال


2سال از ورودش به سینما می‌گذشت. سال1377 با بازی در نقش هستی مشرقی در فیلم «قرمز» ساخته فریدون جیرانی، سیمرغ را به خانه برد. هدیه تهرانی در نیمه دوم دهه1370 با نقش‌هایی متفاوت و جدید یکی از ستارگان سینمای ایران شد. دلایل ستاره شدن تهرانی را می‌شود در موارد مختلفی بررسی کرد؛ همکاری با کارگردان‌های مهم، شخصیت خودش که قابلیت ایجاد تفاوت را نشان می‌داد، تفاوت با دیگر زنان هم‌بازی‌اش در فیلم‌ها، نقش‌های مقابلش و از همه مهم‌تر تصویر او که واجد معنا و ارزش‌های جدید بود. در زمانه‌ای که ایران در شتابِ تحول بود او در یک جامعه رو به پیشرفت، شمایل یک زن فعال، شاغل، توانمند در اجتماع، مادی‌گرا، بالاتر از مرد اول فیلم، غیرملتزم به سنت‌های دست‌وپاگیر، مستقل، دارای اعتماد‌به‌نفس و جسارت بالا، با پوشش‌های متفاوت را نشان می‌داد. تهرانی قدر فرصتی را که مسعود کیمیایی به او داده بود، خیلی خوب دانست. بازی‌ متفاوتش در «سلطان» بسیاری را به واکنش و تمجید وادار کرد. تهرانی در گفت‌وگویی قدیمی گفته بود که به‌طور اتفاقی از طرف آزیتا حاجیان و محمدرضا شریفی‌نیا پیشنهاد بازیگری دریافت کرده و جواب داده: «نه!» و بعدها مثل خیلی از بازیگران آن سال‌ها به شکل کاملاً اتفاقی و از روی عکسی که در دفتر تهیه‌کننده بوده، برای بازی در نقش «مریم کوهساری» انتخاب شده و برای نخستین فیلمش 600هزار تومان هم دستمزد گرفته است. مسیر رو به محبوبیت را با بازی در فیلم‌های «غریبانه»، «شوکران»، «سیاوش»، «دست‌های آلوده»، «پارتی»، «آبی»، «چتری برای دو نفر» و... ادامه داد. او حالا سوپراستار زن سینمای ایران بود. زنی که در یک جامعه مردسالار، حرف زور را نمی‌پذیرد و در تلاش برای مستقل شدن می‌جنگد. بسیاری از زنانِ بازیگرِ هم‌دوره او، فقط با پشتوانه زیبایی ظاهری وارد سینما شده بودند و این نکته بود که هدیه تهرانی را محبوب‌تر می‌کرد.
این بازیگر پیشنهاد بازی در 2فیلم را رد کرده است. 2فیلم و نقشی که این تصمیم را تعجب‌برانگیز می‌کند؛ نقش لیلا حاتمی در «لیلا» ساخته داریوش مهرجویی و عسل بدیعی در «بودن یا نبودن» ساخته کیانوش عیاری. از طرفی در کارنامه‌اش همکاری با کارگردان‌های مطرحی ازجمله عباس کیارستمی، بهمن فرمان‌آرا، ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی، فریدون جیرانی، اصغر فرهادی، سیروس الوند، بهروز افخمی، احمد امینی و بهمن قبادی به چشم می‌خورد.
او در دهه1380، هر سال تقریبا با حضور در 3فیلم، روی پرده سینما دیده می‌شد. تا نیمه‌های این دهه نیز همان ستاره درخشان بود. رفته‌رفته اما با غیبت چند ساله‌اش، کم‌رنگ‌تر از آن گذشته پُرفروغ شد و چند سالی است که بازگشته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید