• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 14 دی 1399
کد مطلب : 120696
+
-

لوکس‌نشینی به سبک برج تهران

سوت مسابقه با ساخت بلندمرتبه سه‌پر نواخته شد

معماری
لوکس‌نشینی به سبک برج تهران


  سعید برآبادی  

 پیش از هرگونه توضیحی به این محتوای عددی و لغتی توجه کنید: کارفرما و سرمایه‎‌‎گذار: شرکت بین‎‌‎المللی توسعه ساختمان (سهامی عام)، مدیر پیمان: شرکت آ.‌س.‌پ، مشاور پروژه: مهندسین مشاور ستک فرانسه، مساحت زمین:  35هزارمترمربع، زیربنای کل: 220هزارمترمربع، زیربنای مفید: 126هزارمترمربع، تعداد کل طبقات: 56، تعداد کل واحدها: 571واحد مسکونی، تعداد پارکینگ: 950واحد و تاریخ اتمام پروژه: خرداد‎‌‎ماه 1386.
سال1375 درست زمانی که شرکت توسعه ساختمان اعلام کرد می‎‌‎خواهد در زمین‎‌‎های خالی میان اتوبان‎‌‎های حکیم و کردستان بلندترین برج مسکونی کشور را بسازد کمتر کسی تحقق این‎‌‎ رؤیا را باور می‎‌‎کرد اما آنها که عاشق لوکس‎‌‎نشینی در پایتخت بودند با پیش‌پرداختی هفت برابر قیمت رایج ملک در منطقه، قرعه فال خود را در برج بین‎‌‎المللی تهران آزمودند و آنچه به‎‌‎دست آوردند هنوز هم یکی از مهم‎‌‎ترین بردهای خرید و فروش ملک در تاریخ ایران است.
احتمالا نیاز به توضیح نیست که چنین برجی چرا و چگونه در طول 10سال سر به آسمان سایید و اکنون بعد از گذشت 13سال تا چه حد کیفیت خود را حفظ کرده است؛ سخن گفتن از این برج سه‌پر که به برج بین‎‌‎المللی تهران معروف است و هنوز از بسیاری نقاط پایتخت- حتی در میان مه و دود- به چشم می‎‌‎آید، سخن از تغییر ذائقه معماری ایران دارد. به‎‌‎معنای دیگر می‎‌‎توان گفت که این برج سرآغاز 3تغییر جدی در گفتمان معماری معاصر ایران است؛ اول، اینکه دیگر خبری از معمارانی چون فرمانفرمائیان که استاد مسلم بلندمرتبه‎‌‎سازی‎‌‎ بود، نیست. جای او را نه یک معمار با امضای مشخص بلکه یک شرکت معماری پر کرده است؛ حرکت از سوی چهره‎‌‎ها به سمت کارگروهی و شرکت‎‌‎های یکپارچه (در این نمونه البته پای این پروژه امضای اف.‌دوبوسن و دنو دیده می‎‌‎شود). دومین اتفاق، تغییر در سبک بلندمرتبه‎‌‎سازی‎‌‎ بود. اگر تا قبل از آن، بلندمرتبه‎‌‎سازی‎‌‎ شکل و شمایلی اداری و بر اساس سفارش دولت داشت، اکنون تهرانی‎‌‎های سر بیرون آورده از زیر بار جنگ، می‎‌‎خواستند در رقابت کشورهای منطقه در زندگی برج‌نشینی، کم نیاورند و سومین تغییر را می‎‌‎توان در لوکس‌نشینی این برج دید. 

این خبر را به اشتراک بگذارید