• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 15 آذر 1399
کد مطلب : 117743
+
-

پرواز دوباره قیمت مرغ

گزارش میدانی خبرنگار همشهری از سیر صعودی دوباره قیمت‌ها در مرغ‌فروشی‌های سطح شهر حکایت دارد

بازار
پرواز دوباره قیمت مرغ

حذف نرخ دولتی مرغ و جایگزینی آن با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار، موجب افزایش دوباره قیمت مرغ و طولانی‌تر شدن صف‌های خرید در مراکز عرضه مستقیم شد. به‌گزارش همشهری، قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه که دوشنبه هفته گذشته تا 22هزار تومان نیز کاهش یافته بود، مجددا سیر صعودی به‌خود گرفته و واحدهای صنفی سطح شهر هر کیلوگرم مرغ تازه را بنابر نوع کشتار (تهران یا شهرستان) با قیمت 25هزارو500 تا 32هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کنند. علاوه بر آن تخم‌مرغ نیز گوی رقابت در کورس گرانی از مرغ را ربوده و نرخ هر شانه 30عددی تخم‌مرغ بنابر سایز و شناسنامه‌دار بودن به 32 تا حدود 40هزار تومان رسید.
هرچند وزیر جهادکشاورزی از کنترل بازار مرغ و کاهش قیمت آن به ۱۸هزار تومان خبر داده اما شواهد و گزارش‌های میدانی از کف بازار نشان می‌دهد گرچه قیمت فعلی مرغ از کیلویی ۳۶هزار تومان عقب‌نشینی کرده اما با قیمت مصوب دولتی یعنی کیلویی ۲۰هزارو۴۰۰تومان هم فاصله دارد. با وجود این کاظم خاوازی قول داد قیمت مرغ تا شب عید به ثبات برسد.
اما همزمان مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مرغ و ماهی افزایش متوسط قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم مرغ تازه به 28هزار تومان در واحدهای صنفی سطح شهر تهران را تأیید کرد و گفت: روزانه 250تن مرغ برای توزیع در اختیار صنف برای توزیع در بازار تهران قرار می‌گیرد. علاوه بر آن 300تن مرغ با قیمت مصوب در میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود اما نیاز بازار برای متعادل شدن قیمت‌ها در بازار بیش از این میزان است و میزان توزیع فعلی مرغ 70 تا 80درصد نیاز بازار مرغ تهران را تامین می‌کند.

از مراکز فروش چه خبر؟
مسئولان دولتی و تشکل‌های صنفی پیش‌تر وعده داده بودند عرضه مرغ تازه به نرخ 18هزارو500تومان و توزیع مرغ منجمد با نرخ 15هزار تومان تا بازگشت نرخ بازار خرده‌فروشی به محدوده 20هزار تومان ادامه خواهد یافت، اما مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری از کاهش شدید عرضه و جایگزینی نرخ مصوب با نرخ دولتی مرغ در مراکز عرضه مستقیم و واحدهای صنفی مجاز در سطح شهر تهران حکایت دارد؛ موضوعی که موجب افزایش 5تا 10هزار تومانی نرخ خرده‌فروشی هرکیلوگرم مرغ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران شده است. این افزایش قیمت به شکلی دومینویی زمینه گرانی انواع مشتقات بسته‌بندی شده مرغ را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای فراهم کرده؛ به‌نحوی که برخی شرکت‌های عرضه کننده، در روزهای اخیر نرخ 104هزار تومانی را روی بسته‌های یک‌کیلو و900گرمی ساق مرغ بدون پوست درج کرده‌اند. نرخ سایر انواع قطعات و مشتقات بسته‌بندی شده مرغ نیز حتی تا 2برابر افزایش یافته است. گزارش میدانی خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد سیر صعودی قیمت مرغ، فشار تقاضای خرید در برخی مراکز عرضه مستقیم مانند میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای را بیشتر کرده و این مراکز دوباره با ازدحام متقاضیان و مشاجره مشتریان معطل مانده در صف‌های طولانی خرید با مسئولان عرضه مواجه‌اند.

میدان میوه و تره‌بار تهرانسر؛ یک نمونه
مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری از شرایط عرضه و قیمت مرغ تازه و منجمد در میدان میوه و‌تره‌بار منطقه تهرانسر و واحدهای صنفی خرده‌فروشی اطراف این میدان در روز پنجشنبه، موید سیر صعودی قیمت مرغ است. این افزایش قیمت موجب شده صف‌های خرید مرغ دولتی در این میادین میوه و تره‌بار طولانی‌تر شود به‌نحوی که روز پنجشنبه متقاضیان خرید مرغ به نرخ مصوب تنظیم بازاری به فاصله یک ساعت مانده به آغاز کار این مرکز در شیفت بعدازظهر یعنی از ساعت13:30 با تشکیل صف‌های طولانی، به‌دنبال خرید مرغ با قیمت کمتر از خرده‌فروشی‌های سطح شهر بودند. با آغاز به‌کار این میدان نیز مشاجره متقاضیان خرید مرغ برای رعایت صف با یکدیگر و با متولیان فروش این محصول برای توزیع سریع‌تر مرغ بالا گرفت. آنچه بیش از هرچیز در صف طولانی عرضه مستقیم مرغ در میدان میوه و تره‌بار تهرانسر بیش از هر چیز دیگر مشهود بود رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی و به خطر افتادن پروتکل‌های بهداشتی در صف‌های خرید مرغ بود؛ متقاضیانی که به‌دلیل افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و ناتوانی خرید مرغ از مرغ‌فروشی‌های این منطقه به‌صورت فشرده، نیم ساعت تا یک ساعت را برای خرید مرغ کشتار شهرستان(آمل) به نرخ مصوب 20هزار و400تومانی منتظر مانده و کلافه شده بودند. حتی برخی شایعه‌ها مبنی بر عرضه مرغ منجمد با بازکردن یخ به جای مرغ گرم در این مرکز نیز مانع تشکیل یا کوتاه‌تر شدن صف‌های خرید مرغ نشد. خبرنگاران همشهری می‌گویند تا اواسط هفته گذشته مرغ تازه به نرخ دولتی 18هزارو500تومان در این مرکز عرضه می‌شد، اما روز پنجشنبه یکباره قیمت این محصول به نرخ مصوب تنظیم بازار یعنی 20هزارو400تومان افزایش یافت و فروشندگان به هر متقاضی تنها 3عدد مرغ بسته‌بندی در اوزان مختلف را عرضه کردند. برخلاف وعده تشکل‌های صنفی برای توزیع مرغ 18هزارو500تومانی با تحویل سهمیه به واحدهای صنفی نیز در مرغ‌فروشی‌های دارای سهمیه و فاقد سهمیه دولتی در اطراف این میدان، مرغ با نرخ‌های متفاوت از 25 تا 32هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود و واحدهای صنفی دارای سهمیه از اطلاع‌رسانی در مورد زمان و چگونگی عرضه مرغ دولتی یا تنظیم بازاری خودداری کرده و این محصول را به قیمت بیش از 25هزار تومان به مشتریان می‌فروختند.
با این حال رضا سالمی، مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران با رد تشکیل صف‌های خرید مرغ در میادین گفت: در بازدیدی که از میدان بهمن و میادین میوه و‌تره‌بار داشتیم، مرغ گرم به وفور در میادین موجود است و در این هفته علاوه بر میادین میوه و تره‌بار، اتحادیه پرنده و ماهی نیز به صنوف دارای مجوز، مرغ گرم عرضه می‌شود تا با مراجعه به میدان بهمن حواله صادر شود.

یکه‌تازی گرانی تخم‌مرغ
همزمان با نوسان قیمت مرغ در بازار خرده‌فروشی، در یک هفته گذشته قیمت تخم‌مرغ همچنان سیر صعودی داشت و نرخ خرده‌فروشی هر شانه از برخی انواع با کیفیت این محصول به حدود 40هزار تومان نیز افزایش یافت. گزارش میدانی همشهری از قیمت و کیفیت فروش تخم‌مرغ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر و میادین میوه و تره‌بار نیز حاکی از کاهش یا توقف عرضه این محصول در مراکز عرضه مستقیم و افت سایز و کیفیت و افزایش قیمت خرده‌فروشی آن در واحدهای صنفی سطح شهر تهران است. به‌نحوی که پنجشنبه هفته گذشته تخم‌مرغ در میدان میوه وتره‌بار تهرانسر عرضه نمی‌شد و قیمت خرده‌فروشی هر شانه 30عددی تخم‌مرغ سایز کوچک و فاقد شناسنامه در فروشگاه‌های اطراف این میدان حدود 32 تا 34هزار تومان بود. همچنین برخی فروشندگان هر شانه تخم‌مرغ سایز درشت و شناسنامه‌دار را به قیمت 37 تا حدود 40هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کردند که این افزایش قیمت در انواع تخم‌مرغ بسته‌بندی با تعداد کمتر به‌مراتب بیشتر از هر شانه تخم‌مرغ بود به‌نحوی که قیمت هربسته 12عددی تخم‌مرغ 13هزارو500، بسته 9عددی 10هزارو600، بسته 6عددی 8هزارو900تومان و قیمت تخم‌مرغ پوست قهوه‌ای بسته 9عددی 10هزارو700، بسته 6عددی 8هزارو500تومان بود اما محصولات بسته‌بندی برخی برندها با قیمت بالاتر به مشتریان عرضه می‌شود. این قیمت‌ها در حالی است که تولیدکنندگان، همچنان کمبود و گرانی نهاده‌های تولید را عامل رشد هزینه تمام‌شده و گرانی مرغ و تخم‌مرغ قلمداد می‌کنند. دبیر انجمن ملی طیور ایران گردش مالی 135هزار تومانی نهاده‌های تولید طیور را بازاری وسوسه‌کننده دانسته و اعلام کرد، نهاده‌های تولید طیور در بازار آزاد تا 5برابر قیمت به فروش می‌رسد. فرزاد طلاکش، با انتقاد از دولت در توزیع خوراک طیور، افزود: نهاده خوراک مرغ را به‌جای ۲هزار تومان، ۲۰هزار تومان به مرغدار می‌فروشند و دولت نتوانست توزیع خوراک مرغ بین مرغداران را مدیریت کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید