• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 10 آبان 1399
کد مطلب : 114399
+
-

پیشنهاد سیاستمداران برای مقابله با شیب کرونا

رأی اکثریت به تعطیلی

 فرزانه آیینی_خبرنگار

 روزهای سیاه کرونا یکی بعد از دیگری روی تقویم‌های ما ثبت می‌شوند. شمار قربانیان کووید-19 در 4روز اخیر میان 330 تا 415نفر در نوسان است؛ آماری که اگر بنا به گفته ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت برای دستیابی به رقم دقیق قربانیان دوبرابرش کنیم، به روزانه 660 تا 830نفر می‌رسد. شمار آمار ابتلا هم در 2روز اخیر از 4700نفر به بیش از 8000نفر رسیده است؛ ارقامی که مؤید وسعت‌یابی و بحرانی‌شدن پاندمی کرونا و ضرورت اتخاذ تصمیم جدی برای کنترل موج شکل‌گرفته آن است‌. در بین نقاط قرمزی که هر روز آژیر‌کشان بحرانی‌شدن پاندمی کرونا را یاد‌آوری می‌کند، حال و روز تهران با جمعیت روزانه 8میلیون‌و750هزار نفری و رکوردداری در شمار فوتی‌ها از دیگر نقاط قرمز کشور وخیم‌تر است؛ وخامتی که تهران را به مرکز انتقال و ابتلای کووید-19 بدل کرده است. 9‌ماه از شناسایی کرونا‌ویروس در کشور می‌گذرد و وخیم‌شدن اوضاع ابتلای آن در هفته‌های اخیر، روزنامه همشهری را بر آن داشت تا در گفت‌وگو با صاحب‌نظران سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بحث را به نظرسنجی بگذارد و از آنها بپرسد به واسطه حوزه تخصصی‌شان چه راهکاری را برای کنترل شرایط و توقف عصیان کرونا پیشنهاد می‌کنند. در همین راستا هم در حوزه سیاسی به سراغ 13 سیاستمدار شناخته‌شده رفتیم و از آنها پرسیدیم که به‌عنوان صاحب‌نظر سیاسی و با توجه به تجربه مدیریتی‌شان به کدام‌یک از 4گزینه به‌عنوان راه‌‌حل فوری قطع زنجیره مرگ کرونا رأی می‌دهند؛ از بین 13پرسش‌شونده همشهری 6 نفر به گزینه‌یک، یک‌نفر به گزینه2، 2نفر به گزینه3 رأی‌دادند‌ و ‌گزینه4 یعنی در شرایط تحریم اعمال محدودیت و تعطیلی به‌نفع اقتصاد نیست، مطلوب کسی قرار نگرفت و 4سیاستمدار مذکور گزینه دیگری را پیشنهاد دادند که شرایط جامع‌تری را مهیا کند. توجه به شرایط اقتصادی و اولویت قرار‌دادن جان افراد به‌گونه‌ای که معیشت آنها به مخاطره نیفتد، تأکید مشترک 4سیاستمداری بود که خواستار تصمیم‌گیری جامع‌تر برای کنترل کرونا بودند.  در این میان یکی از پرسش‌شوندگان راهکار مطلوب کنترل عصیان کرونا را محدودیت شدید برای افراد با درآمد متوسط و بالا، اخذ مالیات و عوارض از آنها برای کمک به قشر ضعیف برای گذراندن‌ 2‌ماه دانست و در شرح آن به همشهری پیشنهاد کرد که برای انجام این ایده می‌توان مثلا ماهی 2میلیون از افراد با درآمد بالا بگیرند و به قشر آسیب‌پذیر بدهند تا هر دو طیف مدتی را در منازلشان بگذرانند و درنهایت زنجیره انتقال قطع شود. این نماینده مجلس که خواست نامی از او برده نشود، با بیان اینکه الان نسبت قشر پردرآمد و کم‌درآمد ما برابر شده و متأسفانه از نظر اقتصادی جامعه دوطبقه شده و یا داراست یا توان اقتصادی ندارد، افزود: در بررسی‌های کارشناسانه مشخص شده دولت توان مالی برای حمایت ندارد، لذا خود مردم باید برای سلامتی و ایمنی خودشان هزینه کرده و زنجیره را قطع کنند.

1-تعطیلی دوهفته‌ای تا یک ماه برای قطع زنجیره شیوع در نقاط قرمز ( تهران )
2-محدودیت شدید به معنی منع رفت و آمد و تجمع   بدون تعطیلی با مراقبت و نظارت و برخورد انتظامی و نظامی
3-ادامه رویه فعلی با دورکاری 50 درصدی کارمندان
4-در شرایط تحریم اعمال محدودیت و تعطیلی به نفع اقتصاد نیست


عبدالله رمضان‌زاده/ سخنگوی دولت اصلاحات
گزینه 2


در شرایط فعلی کاهش میزان ارتباط افراد و قطع‌شدن زنجیره انتقال ویروس در اثر اجتماعات، اثرگذارترین راهکار است و باید با نظارت جدی در دستور کار قرار گیرد. 

علی شکوری‌راد /دبیرکل حزب اتحاد ملت اسلامی
گزینه 3


باتوجه به شرایطی که با آنها روبه‌رو هستیم دورکاری 50درصدی کارمندان و اعمال برخی محدودیت‌ها می‌تواند تأثیرگذار باشد. 

عبدالحسین روح‌الامینی/ نماینده تهران
گزینه 1


تعطیلی 2هفته‌ای استان تهران با درنظر گرفتن ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی آن، تنها راه قطع زنجیره و بازسازی توان مدافعان سلامت و امکانات بهداشتی درمانی شهر تهران است. 

پروانه مافی/ معاون پارلمانی شهرداری تهران
گزینه 1


وقتی نیروی نظامی وارد میدان می‌شود کار مقداری پیچیده می‌شود و موارد دیگر هم دخیل می‌شود و ادامه رویه فعلی نیز مشکلی را حل نمی‌کند. باید جان مردم را بر مسائل اقتصادی اولویت داد، به همین دلیل در میان این گزینه‌ها تعطیلی شهر تهران آن هم برای 2هفته بهتر از 2گزینه دیگر است. 

قاسم میرزایی/نماینده ادوار مجلس
گزینه 1


من به‌ناچار ۱ را انتخاب می کنم.اما می‌دانم نشدنی است ولی می‌توان از ساعت ۶ یا ۷ بعدازظهر ممنوعیت کامل تردد و تعطیلی همه صنوف و مراکز حتی مراکز بزرگ را اعمال کرد.

بهروز نعمتی/ سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس دهم
گزینه 1


اگر کشور را 2هفته هم تعطیل کنیم هزینه‌هایش به‌مراتب کمتر از هزینه‌های کرونا خواهد بود؛ چراکه به سمت یک اقدام جامع برای کنترل کرونا گام برخواهیم داشت. در این اقدام باید مردم همراه دولت و حاکمیت شوند و دولت توجه ویژه‌ای هم به قشر کم‌درآمد و آسیب‌پذیر داشته باشد.

حسین جابری انصاری/ معاون پارلمانی وزارت خارجه
گزینه 1 و 2


ترکیب گزینه یک و 2 (تعطیلی حداقل 2هفته‌ای ادارات و مشاغل با اجرای محدودیت جدی رفت‌و‌آمد (جز در موارد مشخص استثنا)؛ پس از یک مهلت ۴۸ساعته برای اینکه خانواده‌ها شهر و محل اقامت خود را انتخاب و وسایل ضروری زندگی خود را تهیه کنند.)

ابوالفضل عمویی/سخنگوی کمیسیون امنیت
گزینه 1


ما به‌عنوان نماینده مردم تهران چندین مقطع از مراکز درمانی بازدید کرده و با مسئولان ستاد مقابله با کرونا جلسه داشته‌ایم. واقعیت این است که رشد کرونا در تهران شیب تندی دارد و این نگران‌کننده است.بنابراین برای جلوگیری از این شیب تند و  از جهت حفظ جان مردم گزینه اول را انتخاب می‌کنم و فکر می‌کنم این 2هفته شاید یک تنفسی ایجاد کند.

محسن پیرهادی/ عضو هیأت‌رئیسه مجلس 
گزینه هیچکدام


 نیازمند راهکار جامع‌تر با درنظر گرفتن اوضاع اقتصادی هستیم تا در لوای آن سلامت مردم بدون کمترین میزان آسیب تامین شود.

محمدعلی ابطحی/ عضو مجمع روحانیون مبارز
گزینه 3


نمی‌شود در شرایط فعلی کارها را متوقف کرد اما باید شرایط یعنی توجه به اوضاع اقتصادی را البته با اولویت حفظ جان مردم مدیریت کرد. 

حسین مرعشی / سخنگوی کارگزاران سازندگی 
گزینه هیچکدام


در مقطعی که در آن هستیم فراگیری کرونا، آمار افزون فوت‌شدگان و فرسودگی کادر درمان، ضرورت توجه به تشخیص کارشناسان امر را عیان کرده و نیاز است تصمیمات سختگیرانه آنها را اعمال کنیم. در این شرایط حتما اولویت حفظ جان افراد است نه مسائل اقتصادی، من فکر می‌کنم از میان این گزینه‌ها باید چند مورد را با هم تلفیق کرد. تعطیلی شهرها شدنی نیست و نیازمند بسترسازی است اما می‌توان با افزایش تعداد و انجام آزمایش‌های گسترده افراد مبتلا و ناقل را از افراد سالم جدا کرد و قرنطینه و سختگیری‌ها را در قبال این طیف که حتما شمارشان کمتر از جمعیت شهرهای بزرگ است انجام داد.

پروانه سلحشوری، نماینده ادوار مجلس
گزینه هیچکدام


هیچکدام از گزینه‌ها جامع نیست.فکر می‌کنم برای کنترل شرایط به راه‌حلی جامع‌تر نیازمندیم اما در مورد تهران تعطیلی 2هفته‌ای بهترین راه‌حل است و تبعات این تصمیم کمتر از مرگ تعداد زیادی از هموطنانمان است.

محمدرضا نجفی، نماینده ادوار مجلس
گزینه 1


گزینه‌های دیگر به‌دلیل نواقص موجود اجرای دقیقی نخواهند داشت و احتمال دارد کار در نیمه متوقف شود. تنها گزینه‌ای که می‌توان به اثربخشی آن امید داشت تعطیلی 2هفته‌ای تهران است. 



 

این خبر را به اشتراک بگذارید