• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 7 آبان 1399
کد مطلب : 114200
+
-

سرنوشت انتخابات آمریکا در دستان قاضی برت

سرنوشت انتخابات آمریکا در دستان قاضی برت


امی‌کنی‌ برت، نامزدی که دونالد ترامپ برای راهیابی به دیوان‌عالی آمریکا معرفی کرده بود، دیروز از مجلس سنا رأی اعتماد گرفت تا حالا یکی از 9نفری باشد که بیشترین قدرت تصمیم‌گیری را در این کشور دارند.
برت 48ساله بعد از گرفتن ۵۲ رأی موافق از مجلس سنایی که 53عضو جمهوریخواه دارد، برای ادای سوگند به‌عنوان ششمین قاضی محافظه‌کار دیوان‌عالی به کاخ سفید رفت. تنها جمهوریخواهی که به او رأی نداد و با ۴۷ سناتور دمکرات همراه شد، سوزان کالینز بود. مرگ قاضی روث بیدر گینزبرگ 46روز پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب برت، حالا این فرصت را به جمهوریخواهان داده تا جایگاه اکثریت خود را در برابر اقلیت دمکرات با نسبت 6به 3در دیوان‌عالی آمریکا محکم‌تر کنند.
عضو جدید دیوان‌عالی آمریکا حالا می‌تواند پشت کرسی عالی‌ترین دادگاه این کشور بنشیند و درباره پرونده‌های گوناگون، از موضوعات مربوط به انتخابات گرفته تا پرونده مالیاتی ترامپ که این پست را مدیون اوست، تصمیم‌گیری کند.
به گزارش شبکه‌ای بی‌سی نیوز، او پیش از این در جریان نشست‌های تأیید صلاحیت خود گفته بود که «صددرصد به استقلال قضایی از فشارهای سیاسی» مقید است، اما خیلی از تحلیلگران معتقدند که قاضی جدید، تأثیر غیرقابل انکاری در روند انتخابات امسال خواهد داشت. انتخابات 2020آمریکا از جنبه‌های مختلف زیر سایه شیوع کرونا قرار گرفته است. خیلی از مردم رأی خود را به‌صورت پستی ارسال کرده‌اند که این می‌تواند تأخیر در شمارش آرا را به‌دنبال داشته باشد. ترامپ و جمهوریخواهان در طول ماه‌های گذشته همواره نگرانی خود را از این شیوه رأی‌گیری و احتمال تقلب در آن اعلام کرده‌اند. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین بارها گفته که به‌راحتی از قدرت کناره‌گیری نمی‌کند و این احتمال را داده که نتیجه انتخابات به دیوان‌عالی این کشور کشیده شود. اگر تعداد آرای 2 نامزد نزدیک باشد و کار به بازشماری آرا بکشد، این دیوان‌عالی است که وارد عمل می‌شود و حرف آخر را می‌زند.
یکی دیگر از نگرانی‌های جمهوریخواهان تمدید زمان شمارش رأی‌های پستی است. آنها چند روز پیش با ارائه دادخواستی از دیوان‌عالی خواستند که زیر بار تمدید 3روزه شمارش رأی‌های پستی در ایالت پنسیلوانیا نرود. اکنون ترکیب اعضا درباره این تصمیم 4به 4است و برای موافقت با درخواست جمهوریخواهان باید دست‌کم 5قاضی به آن رأی بدهند؛ درنتیجه رأی برت تعیین‌کننده خواهد بود. این ایالت یکی از ایالت‌های حیاتی برای نامزدهاست و خیلی از تحلیلگران معتقدند که اگر ترامپ یا بایدن رأی این ایالت را به‌دست نیاورند، بازنده نهایی انتخابات خواهند بود.
دیوان‌عالی به‌زودی باید درباره پرونده مالیاتی رئیس‌جمهور آمریکا و اجازه دسترسی دادستان نیویورک به سوابق پرداخت او از سال 2011تا 2019نیز تصمیم‌گیری کند.
وکلای ترامپ معتقد بودند که رئیس‌جمهور آمریکا باید مصونیت احضار در دادگاه داشته باشد، اما دیوان‌عالی زیر بار این درخواست نرفت و آن را برای بررسی بیشتر به محاکم قضایی ‌پایین‌تر ارجاع داد. دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا هم 3هفته پیش اجازه دسترسی به اظهارنامه‌ها و اسناد مالیاتی ترامپ را صادر کرد. حال این احتمال وجود دارد که این پرونده دوباره در دیوان‌عالی مطرح شود و رأی برت نقش مهمی در سرنوشت آن ایفا کند.



 تقلای ترامپ و بایدن در روزهای آخر
کمتر از یک هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، رقابت ترامپ و بایدن برای پیشی گرفتن از یکدیگر سرعت گرفته است.
نامزد دمکرات‌ها در این روزهای آخر، تمرکز خود را بر ایالت‌های قرمز که متمایل به جمهوریخواهان هستند، گذاشته و در مقابل، رئیس‌جمهور آمریکا فعالیت انتخاباتی خود را به ایالت‌هایی که 4سال پیش به او رأی داده بودند (اما نظرسنجی‌های امسال نشان از جلو بودن رقیبش دارد) محدود کرده است.
بایدن این هفته به جورجیا و آیووا و معاونش، کامالا هریس به تگزاس می‌رود؛ همان ایالت‌هایی که سال 2016به ترامپ رأی داده بودند. درحالی‌که تبلیغات تلویزیونی بایدن در تگزاس در روزهای نزدیک به انتخابات ادامه دارد، اما کمپین ترامپ به تبلیغات خود پایان داده است. برنامه‌های سفر و هزینه‌های تبلیغاتی 2نامزد نشان می‌دهد که بایدن آورده بیشتری در میدان رقابت دارد؛ به‌ویژه در ایالت‌هایی که عملکرد قوی او می‌تواند به پیروزی حزبش در رقابت‌های سنا و کنگره هم کمک کند. برای مثال او دیروز به جورجیا رفت که مردم آن امسال 2نماینده سنا را هم انتخاب خواهند کرد. 6ایالت که هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه معتقدند برنده انتخابات را با به‌دست آوردن 270رأی الکترال تعیین می‌کنند، آریزونا، فلوریدا، میشیگان، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و ویسکانسین هستند. ترامپ سال 2016در هر 6ایالت برنده شد، اما نظرسنجی‌های امسال نشان می‌دهد که بایدن جلوتر از اوست یا اینکه رقابتشان نزدیک است. هیلاری کلینتون، نامزد دمکرات‌ها در انتخابات 2016به‌دلیل بی‌توجهی به ایالت‌های میشیگان و ویسکانسین به‌ویژه در روزهای آخر مورد انتقاد قرار گرفته بود، اما بایدن قصد دارد روز جمعه به ویسکانسین و روز شنبه به میشیگان برود. ترامپ روز سه‌شنبه به میشیگان رفت و امروز به ویسکانسین و فردا به آریزونا می‌رود. مایک پنس، معاون او نیز این هفته به مینه‌سوتا، کارولینای شمالی و کارولینای جنوبی رفته است.
از بین 6ایالت، ترامپ نزدیک‌ترین رقابت را با بایدن در فلوریدا و کارولینای شمالی دارد و در هفته‌های گذشته هم بیشترین وقت و هزینه را در این دو ایالت صرف کرده است. کمپین ترامپ قبلا اعلام کرده بود که هزینه تبلیغات خود را در 2هفته آخر 6میلیون دلار افزایش می‌دهد که بیشتر این پول در میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین هزینه می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید