• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 7 آبان 1399
کد مطلب : 114184
+
-

یزد تعطیل شد تبریز بدون تخت خالی

یزد و همدان در رتبه‌های اول و دوم ابتلا به کرونا و آذربایجان‌های غربی و شرقی در رتبه‌های اول و دوم بستری بیماران قرار دارند

این‌سو
یزد تعطیل شد تبریز بدون تخت خالی

کرونا با آغاز پاییز بار دیگر کشور را غافلگیر کرده است؛ کمبود تخت و لوازم‌پزشکی و کوتاهی برخی از مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و در پی آن افزایش آمار مبتلایان، نیازمندان به بستری و جان‌باختگان، مبارزه با این بیماری را نفس‌گیرتر کرده است. بنابر آمارهای وزارت بهداشت یزد و همدان در رتبه‌های اول و دوم ابتلا به کرونا قرار دارند و آذربایجان‌های غربی و شرقی در رتبه‌های اول و دوم بستری بیماران. در کرمانشاه، خراسان شمالی، اصفهان، کردستان، سیستان‌وبلوچستان، مرکزی، لرستان و... برگزاری جشن‌های عروسی و آیین‌های عزا، مسافرت در تعطیلات آخر هفته، رعایت نشدن فاصله اجتماعی و رعایت 57/7 درصدی پروتکل‌ها راه را برای شیوع گسترش کرونا باز کرده است. با توجه به شرایط وخیم کرونا، شاهد تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها در اکثر استان‌های کشور هستیم و علاوه بر آن، کمبود دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، مخزن ذخیره اکسیژن و دستگاه‌های تنفسی کادر درمان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

تعطیلی اصناف در یزد
با اعلام جانشین ستاد مقابله با کرونا، استان یزد تا پایان هفته تعطیل شده است و اصناف (به جز 11گروه شغلی خاص مانند نانوایی‌ها، مغازه‌های فروش مواد خوراکی و ...) تا پایان هفته اجازه فعالیت ندارند؛ هر چند که برخی از فعالیت‌ها همچنان ادامه دارد و نظارت‌های جدی برای برخورد با اصنافی که اجازه فعالیت ندارند، دیده نمی‌شود. معاون درمانی علوم‌پزشکی یزد در این‌باره به همشهری می‌گوید: مانند تمام کشور با کمبود دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و مخزن ذخیره اکسیژن و دستگاه‌های تنفس مصنوعی و فشار مثبت مواجه هستیم. این شرایط به استانداری اعلام شده و امیدواریم تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود. محمود نوری‌شادکام می‌افزاید: همانطور که می‌دانید هر بیمار کرونایی به اندازه 10بیمار معمولی نیاز به اکسیژن، دستگاه‌های کمک‌تنفسی و نیروی درمانی دارد تا خدمات خوبی دریافت کند. هم‌اکنون با وجود 800بیمار بستری در مراکز درمانی استان، ما باید این جمعیت آماری را 8هزار نفر درنظر بگیریم؛ به این مشکلات کمبود امکانات را هم اضافه کنید.
وی با تأکید بر اینکه حوزه درمان در انتهای خط مبارزه با کرونا قرار دارد، تأکید می‌کند: با وجود محدودیت‌هایی که از صبح دیروز اعمال شده است، اما رفتار شهروندان به مانند گذشته همچنان ادامه دارد. باید فکری برای ابتلای کمتر افراد شود که این مهم در بخش اول با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برعهده خود مردم است. همسو با آن هم باید دستگاه‌های نظارتی اقدام جدی‌تری در این زمینه داشته باشند؛ به‌عنوان مثال جریمه‌ برای افرادی که ماسک نمی‌زنند و ممنوعیت‌ها را رعایت نمی‌کنند یا دائم در سفرهای غیرضروری هستند و برخورد قانونی با اصنافی که فعالیت‌هایشان را محدود نمی‌کنند.

تبریز تخت خالی ندارد، رکورد بی‌سابقه در ارومیه
شیوع کرونا در تبریز هم وخیم است و معاون دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز از تکمیل همه تخت‌های مراکز درمانی این شهر با بستری 294بیمار خبر می‌دهد. روزبه رجایی به همشهری می‌گوید: ظرفیت تخت‌های کرونایی بیمارستان‌های تبریز با وجود ظرفیت‌گشایی چندباره تکمیل شده است و برای بیماران جدید ظرفیت بیشتری ایجاد خواهد شد. همچنین بیماران کرونایی نیازمند به بستری درصورت تکمیل نهایی ظرفیت به بیمارستان شهرهایی منتقل می‌شوند که تخت خالی بیشتری دارند.
رکورد بی‌سابقه ۳۰۴ نفر بستری جدید هم در آذربایجان‌غربی ثبت شده است، اما مردم همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. ظرفیت‌ بیمارستان‌های استان طی روزهای اخیر در حال تکمیل‌شدن است و حتی مراکز درمانی خصوصی هم ظرفیت پذیرش جدید ندارند. تداوم این روند، انتقال بیماران به مراکز درمانی استان‌های مجاور را ضروری خواهد کرد؛ درحالی‌که در آذربایجان شرقی و کردستان هم وضعیت چندان مناسب نیست.

افزایش آمار بستری‌ها در آذر
در کردستان هم هر روز ۳۰ نفر به تعداد بیماران بستری اضافه می‌شود. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان در این‌باره به همشهری می‌گوید: به‌دلیل بی‌توجهی برخی شهروندان اوضاع استان از لحاظ همه‌گیری ویروس کرونا نگران‌کننده شده است. فرزین رضاعی از تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های استان برای پذیرش بیماران کرونایی خبر می‌دهد و می‌افزاید: هنوز کنترل بیماری از دست ما خارج نشده، اما اگر شهروندان رعایت نکات بهداشتی را جدی نگیرند، ممکن است در آذر‌ماه به آمار 800مورد بستری در روز هم برسیم.

 همدان رکورد شکست، مرگ‌ومیر با وجود دریافت خدمات
محمد طاهری، سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان از رکورد شناسایی بیماران با علائم کرونا طی یک شبانه‌روز در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: آمار ابتلا و مراجعه به بیمارستان همچنان در حال افزایش است و براساس آخرین نتایج آزمایشگاهی طی 48ساعت ۵۵۲ مورد جدید ابتلا در استان شناسایی شده است.
قاسم میری‌علی‌آباد، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان هم به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در سیستان‌وبلوچستان اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، شاهد بازگشت وضعیت بحرانی خواهیم بود. هم‌اکنون با شرایطی مواجه هستیم که با وجود دریافت استانداردترین خدمات در مراکز درمانی استان باز هم برخی بیماران جان خود را از دست می‌دهند.
مهدی محمدی، رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه می‌گوید: هر 5دقیقه یک بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری می‌شود. آمار مراجعه به اورژانس‌ها برای بستری افزایش یافته که نگرانیم با ادامه این روند دیگر تختی برای پذیرش نداشته باشیم.
رئیس نظام‌پزشکی مشهد هم با اشاره به شرایط بحرانی کرونا در مرکز استان بیان می‌کند:‌ باید محدودیت‌های بیشتر و اقدامات سختگیرانه‌تری برای مقابله با ویروس کرونا در این کلانشهر داشته باشیم. علی بیرجندی‌نژاد به همشهری می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش پیدا کرده و در شرایط فعلی باید قانون جریمه کردن افراد بدون ماسک در مشهد نیز اجرایی شود. البته همزمان با اعمال قوانین این‌چنینی باید با ارائه ماسک به قیمت مناسب، خانواده‌ها و اقشار ضعیف هم مورد حمایت قرار بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید