• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 19 فروردین 1397
کد مطلب : 11270
+
-

ایده‌های هزار میلیاردی

نگاهی به جایگاه استارتاپ‌ها در ایران؛ جایی که در سال‌های اخیر توانسته شغل و درآمد زیادی را ایجاد کند

ایده‌های هزار میلیاردی

محمدتقی حاجی موسی|خبرنگار:

چند سالی می‌شود که واژه استارتاپ تبدیل شده به یک واژه پرکاربرد و البته شناخته شده. مفهومی که از مدت‌ها قبل در کشورهای غربی در حال معرفی و توسعه بود و ورودش به ایران باعث شد تا تغییرات چشمگیری در بازار کار ایجاد شود؛ از افزایش فرصت‌های شغلی و درآمد گرفته تا ایجاد شغل‌های جدیدی که قبلا کسی فکرش را هم نمی‌کرد. حالا تقریبا همه در گوشی تلفن همراه مان چند اپلیکیشن داخلی دارند که کارها را آسان کرده‌اند و البته هر روز در حال جدیدتر شدن هستند. همین گسترش روز به روز باعث شده تا دولت هم حساب ویژه‌ای روی استارتاپ‌ها باز کرده و بخش قابل توجهی از توان خود را برای ایجاد اشتغال روی آن متمرکز کند. طبق آماری که دولت هم آن را تأیید کرده تنها 21استارتاپ مشهور ایرانی توانسته‌اند 132هزار شغل ایجاد کنند و این یعنی اگر بخواهیم بیکاری را کاهش دهیم  باید به استارتاپ‌ها نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. حالا اگر می‌خواهید بدانید حال و روز این بخش از بازار چطور است به این اعداد و ارقام نگاهی بیندازید تا از ارزش‌غول‌هایی که روزگاری تنها یک ایده بودند، مطلع شوید.  اکونمین و رتبه‌آنلاین  آمارهایی از وضعیت این  شرکت‌های چند میلیارد تومانی امروز، زمانی با سرمایه‌های کوچک به راه افتاده‌اند.

اسنپ

اسنپ با ۷ میلیون کاربر فعال و ۷۰۰ هزار سفر در روز و۱۵۰هزار راننده تحت پوشش روزانه حدود ۱٫۲میلیارد تومان فروش و حداقل۶۰۰ میلیون تومان سود خالص دارد که با این روند سود سالانه اسنپ بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد شد که پس از کسر ۵۰ میلیارد تومان مالیات، سودخالص به حدود ۱۵۰میلیارد تومان می‌رسد. با توجه به نسبت قیمت به سود حدود ۹درصد، ارزش تقریبی اسنپ به حدود ۱۳۰۰میلیارد تومان رسیده است.

دیجی کالا

دیجی‌کالا بـه‌عنوان بزرگ‌تــرین فروشگاه آنلاین ایران که قصد دارد با آمازون در خاورمیانه رقابت کند، درحالی‌که نسبت به اسنپ کاربر و هزینه انسانی بیشتری دارد، حدود ۸۰درصد خرده فروشی آنلاین کشور را در دست دارد و با حدود ۲ هزار میلیارد تومان فروش سالانه معادل ۱۲۰میلیارد تومان سود خالص کسب می‌کند و ارزش تقریبی ۱۱۰۰میلیارد تومانی دارد.

کافه بازار

پیش‌بینی می‌شود ارزش پولی کل بازار اپلیکیشن‌های تلفن همراه که در سال۹۶ بر بستر مارکت کافه بازار مبادله شده به حدود ۲۰۰میلیارد تومان برسد که نسبت به ۱۶۰میلیارد تومان سال۹۵ حدود ۳۰درصد رشد داشته است. حداقل ۳۰درصد از این رقم معادل ۶۰ میلیارد تومان سود کافه بازار است که پس از کسر مالیات ۵۰ میلیارد تومان سود خالص حاصل می‌شود و بر این اساس حداقل ارزش کافه بازار حدود ۴۵۰ میلیارد تومان خواهد بود.

آژانس مسافرتی علی بابا

آژانس مسافرتی آنلاین علی بابا که هم‌اکنون ماهانه بیش از ۱۴۰ هزار بلیت با نرخ میانگین ۱۷۰ هزار تومان به فروش می‌رساند در هر‌ماه حداقل ۵ تا ۹ درصد از فروش ۲۴ میلیارد تومانی خود و معادل ۱٫۸میلیارد تومان در‌ماه کارمزد دریافت می‌کند که اگر سایر درآمدهای رزرو بلیت قطار و اتوبوس و درآمدهای جاباما را هم اضافه کنیم در‌ماه حدود ۲ میلیارد تومان و سالانه حدود ۱۸ میلیارد تومان درآمد خالص دارد که پس از کسر هزینه‌های ۶ میلیارد تومانی در هر سال حدود ۱۲ میلیارد تومان سود خالص دارد و بر این اساس ارزش علی بابا حداقل ۱۲۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

دیوار

سامانه آگهی آنلاین و اپلیکیشن دیوار روزی ۵۰ میلیون تومان و ماهی ۱٫۵ میلیارد و سالانه ۱۸ میلیارد تومان درآمد دارد. هزینه ماهانه دیوار ۲۵۰ میلیون تومان و سالانه حدود ۳ میلیارد تومان است. بر این اساس با کسب سود حدود ۱۵ میلیارد تومانی، ارزش دیوار حدود ۱۵۰ میلیارد تومان است.

آپارات

آپارات که نمونه ایرانی شده یوتیوب است مدل درآمدی ناپایدارتری نسبت به سایر استارتاپ‌ها دارد و با ارزش حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در رتبه پنجم ایستاده است.

تپسی

تپسی با ارزش ۴۰۰ میلیارد تومانی خود هنوز تا رسیدن به رقیب اصلی‌اش اسنپ راه درازی در پیش دارد اما پس از قیمت‌گذاری ۳۲۰ میلیارد تومانی و فروش ۲۵ درصد سهام به بانک ملی به قیمت ۸۰ میلیارد تومان رشد سریعی داشته و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان ارزش فعلی این استارتاپ است. کارپینو با ارزش حدود ۱۰۰ میلیاردی پشت سر این استارتاپ حرکت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید