• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 19 فروردین 1397
کد مطلب : 11246
+
-

توقف فروش نقدی خودروهای داخلی و بالا ماندن قیمت‌ها

توقف فروش نقدی خودروهای داخلی و بالا ماندن قیمت‌ها

علی ابراهیمی|خبرنگار:

بازار خودرو متأثر از توقف فروش نقدی، عرضه قطره چکانی خودروهای داخلی از طریق طرح‌های پیش‌فروش چند‌ماه و گرانی خودروهای وارداتی به‌دلیل افزایش نرخ ارز و کاهش واردات، با کمبود عرضه و رشد قیمت‌ها در حاشیه بازار مواجه شده است. شاید شما هم ازجمله متقاضیان خرید برخی خودروهای پرتقاضای داخلی مانند انواع تندر90، ساندرو، پژو پارس، سراتو، سمند و... به‌صورت نقدی و تحویل فوری و با نرخ مصوب شورای رقابت بوده‌اید اما پس از مراجعه به نمایندگی‌های مجاز فروش خودروهای داخلی با پاسخ منفی مواجه و به خرید اینگونه خودروها با قیمت‌های حاشیه بازار ارجاع شده‌اید. در این شرایط خریداران خودروهای پرتیراژ داخلی چاره‌ای جز خرید اینگونه محصولات با پرداخت قیمت‌های بالاتر از حاشیه بازار یا مشارکت در طرح‌های پیش‌فروش بلندمدت شرکت‌های خودروسازی ندارند. موضوع وقتی پیچیده‌تر می‌شود که حتی طرح‌های پیش‌فروش برخی خودروهای پرتقاضا مانند ساندرو استپ‌وی، پژو 2008 و حتی سراتو نیز در مدت زمان‌های طولانی‌مدت از سوی شرکت‌های خودروسازی اعلام می‌شود و خریداران اینگونه خودروها چاره‌ای جز تغییر نوع خودروی مورد تقاضای خود یا خرید اینگونه خودروها از حاشیه بازار با پرداخت مابه‌التفاوت چندین میلیون تومانی ندارند.

افزایش عرضه پیش‌شرط کاهش قیمت‌ها 

کمبود و بالا ماندن قیمت برخی خودروهای داخلی در شرایطی است که با پایان ایام نوروز تقاضا برای خودروهای داخلی و وارداتی در بازار با کاهش نسبی مواجه شده اما توقف طرح‌های فروش نقدی با موعد تحویل یک ماهه و کمبود عرضه اینگونه خودروها موجب شده تا قیمت آن در حاشیه بازار همچنان بالا بماند. رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران که پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار ما از نقش حدود 15نمایندگی مجاز شرکت‌های خودروسازی در افزایش بی‌رویه قیمت خودروهای داخلی از طریق فروش کارتکسی این خودروها با قیمت‌های حاشیه بازار به متقاضیان خبر داده و خودروسازان را عامل دورزدن قیمت‌های مصوب شورای رقابت و افزایش بی‌رویه قیمت برخی خودروهای داخلی در بازار تلقی کرده بود، دیروز به ایسنا گفت: اگر خودروسازان عرضه مناسبی داشته باشند در هفته‌های پیش‌رو شاهد کاهش قیمت این محصولات در بازار خواهیم بود. سعید موتمنی با تأکید بر اینکه با آغاز مجدد روزهای کاری در سال جدید، شاهد کاهش قیمت برخی خودروها نسبت به نرخ‌های اواخر سال گذشته هستیم، افزود: به‌عنوان مثال قیمت پراید ۱۱۱ و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هر کدام حدود۷۰۰ هزار تومان در بازار به‌دلیل کاهش تقاضای خودرو در ماه‌های ابتدایی سال افت کرده است. وی با بیان اینکه متأسفانه شاهد هستیم در مواردی خودروسازان بازار را مدیریت کرده و با کاهش عرضه باعث افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو می‌شوند، گفت: امیدواریم در سال جدید این اتفاق نیفتد. خودروسازان از دونرخی شدن خودرو و افزایش قیمت این محصولات در بازار سود می‌برند. این در حالی است که طبق مصوبه شورای رقابت، خودروسازان ملزم به عرضه مناسب و از بین بردن فاصله قیمتی خودروهای مشمول ضوابط قیمت‌گذاری این شورا در کارخانه و حاشیه بازار هستند.

تأثیر‌پذیری نرخ خودروهای داخلی از وارداتی‌ها

بررسی قیمت خودروهای وارداتی مدل 2018در بازار مصرف نیز بیانگر سیر صعودی قیمت این خودروها به‌دلیل افزایش نرخ ارز و کاهش واردات ناشی از توقف چند ماهه ثبت سفارش و واردات خودروهای خارجی در سال گذشته است. این شرایط موجب شده تا علاوه بر افزایش قیمت خودروهای خارجی مدل جدید قیمت برخی خودروهای خارجی مدل 2017در بازار نیز همچنان بالا بماند؛ به‌نحوی که خودرو کیا سراتو فول 2017مجهز به رادار با قیمت 191میلیون تومان در بازار به‌فروش می‌رسد. افزایش قیمت خودروهای خارجی موجب سرکوب تقاضای موجود در بازار برای خرید اینگونه خودروها شده و مشتریانی که پیش از این خواستار خرید خودروهای خارجی در رده قیمتی حدود 100میلیون تومان بودند به‌دلیل افزایش چند ده میلیون تومانی قیمت این خودروها به ناچار خرید خودروهای داخلی یا تولید مشترک در رده قیمت 50تا 70میلیون تومان را در دستور کار قرار داده‌اند که این امر در افزایش تقاضا و رشد قیمت خودروهای پرتقاضای داخلی نیز مؤثر بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید