• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 فروردین 1397
کد مطلب : 11182
+
-

دره گل های نرگس

کشاورزی
دره گل های نرگس




کشت گل نرگس یکی از کلیدهای رشد درآمد اقتصادی کشاورزان دره شهر است.
یکی از کشاورزان دره شهری در این باره به همشهری می‌گوید: گل نرگس یک کشاورزی کم زحمت و زود بازده به شمار می‌رود و دارای ارزش دارویی و صنعتی است اما این ظرفیت مغفول مانده و نرگس کاران با مشکلاتی مواجهند. وحید غریبی ادامه داد: بازارفروش درشهرستان وجود ندارد و هیچ کارگاه گلاب گیری وصنایع تبدیلی درشهرستان وجود ندارد.

وی همچنین به نبود ماشین‌های یخچالی برای انتقال گل نرگس به استان‌های دیگراشاره کرد وگفت: بدون شک فراهم کردن زیرساخت‌های مذکورمی تواند درترغیب کشاورزان به کشت بیش ازپیش این محصول تاثیرگذار باشد. 


قطب تولید گل نرگس 

رییس منابع طبیعی دره شهر هم گفت: قدمت این گل درشهرستان بیش از ۲۰۰ سال است وکشت این گل نمادی ازاقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.
آرش مزبانی با بیان اینکه تولید این گل درهرهکتاربین ۴۰ تا ۱۵۰ هزار شاخه گل است، گفت: این شهرستان چندسالی است که به عنوان قطب نخست تولید گل نرگس دراستان ایلام فعال بوده وسالیانه صدها هزار شاخه گل نرگس به بازارگل کشورصادرمی کند. وی با بیان اینکه درآمد کشاورزان دره شهری ازمحل تولید و فروش گل نرگس سالیانه بیش از 4 میلیارد و 500 میلیون تومان است، گفت: به طور متوسط از هر هکتار مزرعه گل نرگس بیش از 25 میلیون تومان درآمد نصیب کشاورزان می‌شود.


اشتغال 300 نفر به طور مستقیم 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر نیز به ویژگی‌های محصول گل نرگس اشاره کرد و افزود: این گل ازمحصولات پردرآمد بین کشاورزان است که اشتغالزایی خوبی دارد همچنین در زمین‌های دیم و منابع ملی قابل رشد بوده که با توجه به کمبود آب در کشور فرصتی بسیار مغتنم است. 

طیار فیلی ادامه داد: درشهرستان دره شهربه طورمستقیم حدود ۳۰۰ نفر به کشت گل نرگس دراین شهرستان مشغول هستند وبازارعمده گل نرگس شهرستان دره شهر، استان‌های اصفهان ، قم ،تهران و مرکزی هستند. وی با بیان اینکه در تلاشیم بازارگل و گیاه برای فروش گل نرگس در شهرستان ایجاد شود، گفت: گل نرگس نه تنها در بخش کشاورزی و اقتصاد منطقه تاثیرمستقیم دارد بلکه می‌توان به عنوان یک صنعت گردشگری نیزاز آن استفاده کرد.


گل نرگس ایلام ثبت ملی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام گفت: یکی از ظرفیت‌های درآمدزایی در بخش گردشگری، گل نرگس است که هنوز به ثبت ملی نرسیده است.
عبدالمالک شنبه زاده اظهارکرد: گل نرگس به علت ویژگی‌هایی چون نیاز آبی اندک و زودبازده بودن در استان ایلام از رونق خوبی برخوردار است و هرسال پرورش این گیاه نسبت به سال‌های قبل توسعه بیشتری می‌یابد. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام گفت: قطعاً پرونده این پدیده زیبای طبیعی برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور تهیه می‌شود.وی به ظرفیت اقتصادی این گل دراستان ایلام اشاره و بیان کرد: این ظرفیت اقتصادی استان مغفول مانده و نرگس کاران با مشکلاتی مواجه هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید