اکران ۷ فیلم ایرانی
دامنه فعالیت در سینمای ایران از محدوده دکتر کوشان و پارسفیلم فراتر میرود
سعید مروتی
سال۱۳۲۹ با اکران موفق «شرمسار» پایان رسید و این موفقیت تجاری امیدهایی را زنده کرد که نتیجهاش سال۱۳۳۰ مشخص شد. در حالی که از سال۱۳۲۷ تا ۱۳۲۹ فقط دکتر کوشان به فعالیت فیلمسازی پرداخته بود، حالا افراد دیگری هم وارد عرصه میشدند. در حالی که سابقه نداشت در یک سال بیش از 2فیلم ایرانی روی پرده بیاید، در سال 1330 اکران ۷فیلم جدید ایرانی نشان میداد چرخ تولید در سینمای ایران به راه افتاده و تولیدکننده هم دیگر منحصرا کوشان نیست و جز پارسفیلم، دفاتر فیلمسازی دیگری هم فعال شدهاند. در رونق تا آن زمان بیسابقه تولید و اکران فیلم ایرانی، توفیق تجاری شرمسار قطعا نقشآفرین بوده ولی با توجه به اکران فیلم دکتر کوشان در زمستان، احتمالا تعدادی از فیلمها پیش از نمایش شرمسار وارد مرحله تولید شده بودند. مثل «کمرشکن» به کارگردانی ابراهیم مرادی، تنها بازمانده نسل پیشگامان که بهصورت ۱۶میلیمتری ساخته شده بود. «مستی عشق» محصول پارسفیلم، دیگر فیلم اکرانشده در سال۱۳۳۰ در تداوم تجربه موفق شرمسار ساخته شده بود. «دستکش سفید» (پرویز خطیبی) پرفروشترین فیلم سال، با فروش بیش از 200هزارو600 تومان رکورد گیشه را شکست. «شکار خانگی» به کارگردانی علی دریابیگی و تهیهکنندگی محسن بدیع، محصولی از همراهان دکتر کوشان در «توفان زندگی» بود. برادران رشیدیان از دیگر دوستان کوشان هم تهیهکنندگان «خوابهای طلایی» بودند و «پریچهر» محصول تئاتریهای آمده به سینما به حساب میآمد که شکستخوردهترین فیلم سال شد.