• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 29 شهریور 1399
کد مطلب : 110546
+
-

با حضور فعالان مردمی و اعضای شورای شهر انجام شد

جمع‌آوری 20 کیلو فیلتر سیگار از خیابان ولیعصر

19سپتامبر مصادف با 29شهریور به نام روز جهانی پاکسازی زمین نامگذاری شده است

گزارش
جمع‌آوری 20 کیلو فیلتر سیگار از خیابان ولیعصر

 مجید جباری- خبرنگار

مادری مهربان که آغوش گرمش همیشه پناه انسان بوده و همه داشته‌هایش بی‌منت در اختیار ما، سال‌های سال است حال و روز خوبی ندارد. اختصاص یک روز برای پاکسازی زمین، (19سپتامبر؛ 29شهریور) گرچه کمترین کار برای سیاره سبزی است که به ازای بخشش‌های بی‌انتهایش چیزی از ما طلب نمی‌کند، اما فرصت مناسبی است برای آگاه‌سازی‌ مردم سراسر دنیا راجع به خطرات تولید زباله و پیدا کردن راهکارهایی برای زندگی بدون زباله. زمین حالش خوب نیست، حتی اگر کرونا و قرنطینه باعث شده باشد که مدت کوتاهی، دور از آلودگی‌ها و دست‌اندازی‌های بشر، نفس بکشد. اما خیلی زود دوباره میلیون‌ها خودرو و هزاران کارخانه راه افتادند و برداشت‌های سیری‌ناپذیر بشر از محیط‌زیست آغاز شد تا زمین با تنگی نفس روبه‌رو شود. روز جهانی پاکسازی زمین دقیقا زمانی است که همگان کم‌کم در انتظار اوج گرفتن آلودگی‌های هوا هستند و همچنان در برخی کشور‌ها مثل ایران، زباله‌ها در هر کجای شهر و طبیعت از سوی برخی با بی‌توجهی رها می‌شوند.
به همین بهانه، داوطلبان سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران و جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری، در آستانه روز پاکسازی زمین، خیابان ولیعصر تهران را از «ته‌سیگار» پاکسازی کردند. جالب اینکه در فاصله صبح تا ظهر بیش از 20کیلوگرم فیلتر سیگار از معابر خیابان ولیعصر جمع‌آوری شد.

پاکسازی طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه در 7محور
اما دیروز جمعه، انجمن خانه نجات ایران با همکاری ستاد سمن‌های شهر تهران پویش روز جهانی پاکسازی زمین را با محوریت پاکسازی طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه از صبح در 7محور آغاز کرد و هنگام پاکسازی، برخی شهروندان تهرانی نیز با آگاهی از خطرات فیلتر سیگار برای زمین و محیط‌زیست به یاری داوطلبان محیط‌زیستی آمدند. 5تن از اعضای شورای شهر تهران ازجمله شهربانو امانی، الهام فخاری، سید آرش حسینی میلانی، حجت نظری و محمدجواد حق‌شناس هم با شرکت در این پویش، از اول صبح با حضور در بین داوطلبان محیط‌زیستی به جمع‌آوری فیلترهای سیگار در باغچه‌های حاشیه پیاده‌روها پرداختند و مسیر میدان تجریش تا خیابان راه‌آهن را در 7محور پاکسازی کردند. سال گذشته بیش از 3هزار نفر در این پاکسازی حضور داشتند اما امسال شرایط ویژه‌ای که بحران کرونا ایجادکرده، اجازه مشارکت بیشتر مردم را نداد. با این حال اما 100نفر از داوطلبان، پاکسازی امسال زمین را از پارک ملت آغاز کردند.

دعوت از مدیران به چالش «یک بطری ته‌سیگار»
در حاشیه این پویش، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، مدیران شهری و کشوری را به چالش «یک بطری ته‌سیگار»دعوت کرد و گفت: «من در مدت کمتر از 20دقیقه فقط در پیاده‌رو پارک ملت در خیابان ولیعصر به‌اندازه یک بطری یک لیتری ته‌سیگار از زمین و باغچه جمع کردم و این نشان می‌دهد که ما تا چه اندازه این آلاینده خطرناک را نادیده گرفته‌ایم. به همین منظور برای جلب توجه بیشتر مسئولان به اهمیت حفظ خاک از فیلتر سیگار، آقایان محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، پیروز حناچی شهردار تهران، رحمانی فضلی وزیر کشور و نیز وزیر جهادکشاورزی را به پیوستن به چالش جمع‌آوری «یک بطری ته‌سیگار» دعوت می‌کنم.»
محمدجواد حق‌شناس اضافه کرد: «من این بطری ته‌سیگار را تا پایان دوره شورا در دفتر کارم نگه می‌دارم تا از این طریق باعث ایجاد حساسیت همکاران و مدعوین شوم. با پیوستن هر یک از ما به این پویش امیدوارم روزی برسد که دیگر فیلترهای سیگار را روی زمین نبینیم و بیش از این باعث نابودی آب و خاک و منابع طبیعی‌مان نشویم. »

سطل‌های ته‌سیگار در خیابان ولیعصر
صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز که به‌همراه برخی معاونان و مشاوران خود به این پویش پیوسته و مسیر میدان ولیعصر تا خیابان آذربایجان را از فیلتر سیگار پاکسازی کرده بود، به مطالبات سازمان‌های مردم‌نهاد برای نصب سطل‌های ویژه جمع‌آوری فیلتر سیگار پاسخ داد و گفت: «این وعده را می‌دهم که تا پایان آبان، سطل‌های ویژه جمع‌آوری فیلتر سیگار را در سراسر خیابان ولیعصر تهران نصب می‌کنیم تا به‌تدریج این مهم را در سراسر شهر تهران گسترش دهیم.»
حجت نظری، عضو شورای شهر و رئیس ستاد سمن‌های شهر تهران، هم درحالی‌که در کنار داوطلبان محیط‌زیستی مسیر میدان منیریه تا میدان راه‌آهن را از فیلتر سیگار پاکسازی می‌کردند، گفت: «ستاد سمن‌های شهر تهران قصد دارد با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد پویش یک بطری ته‌سیگار را به‌منظور آگاهی‌رسانی به شهروندان و مسئولان شهری و کشوری از خطرات فیلتر سیگار ادامه دهد.» او نیز رضا اردکانیان وزیر نیرو، محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران، آرش میلانی عضو شورای شهر و سعید طهماسبی رئیس شبکه تشکل‌های زیست‌محیطی شهر تهران را به چالش جمع‌آوری یک بطری ته‌سیگار دعوت کرد.

پیشینه روز جهانی پاکسازی زمین
روز جهانی پاکسازی زمین برای نخستین بار در سپتامبر سال2008 انتخاب شد. محوریت هدف این روز کاهش تولید پسماند، جایگزینی مواد چندبار مصرف و تجدیدپذیر با پسماندهای غیرقابل تجزیه است. ایده این روز برای نخستین‌بار از جنبشی بود که در ابتدا با همراهی 50هزار نفر در استونی آغاز شد و کم‌کم توجه مردم را از سراسر جهان جلب کرد. در این روز مردم استونی در 5 ساعت به تمیزی خانه‌های خود و شهر پرداختند. شعار این روز مردم استونی «بیایید این کار را انجام دهیم» بود. این جنبش کم‌کم آنقدر گسترش یافت که به یک سازمان جهانی با نام (Let’s Do It World (LDIW تبدیل شد و امروزه 157کشور را برای پاکسازی زمین متحد کرده است. این روز هر ساله در نیمه دوم سپتامبر توسط سایت رسمی روز جهانی پاکسازی زمین مشخص می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید