• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 18 شهریور 1399
کد مطلب : 109517
+
-

استفاده از فیلترشکن جرم نیست

وزیر ارتباطات بار دیگر با انتقاد از فیلترینگ به شکل کنونی اعلام کرد که منطقی پشت فیلترینگ و فروش فیلترشکن در کشور نیست

فیلترینگ
استفاده از فیلترشکن جرم نیست


 محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید: بعضی‌ها در کشور دلشان می‌خواهد و اعتقاد راسخ به بسته شدن همه شبکه‌های اجتماعی دارند، این یک واقعیت است که نمی‌توان انکار کرد.
وزیر ارتباطات روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی با اعلام این مسئله تأکید کرد: پشت پیاده‌سازی فیلترینگ و بعد هم فروش فیلترشکن در کشور منطقی وجود ندارد.
 او فضاهای ایجاد شده برای محدودیت روی شبکه‌های اجتماعی را احساسی دانست و اعلام کرد که این شیوه فیلترینگ سطح تعارض بین حاکمیت و مردم را بالا می‌برد.
وزیر در بخشی از این سوال که آیا استفاده از وی‌پی‌ان و خرید آن در کشور جرم است یا خیر، پاسخ منفی داد و در واکنش به اینکه استفاده از فیلترشکن در کشور قانونی است، گفت:‌ «از نظر من منطقی پشت فیلترینگ و در گام بعدی آن فروش فیلترشکن در کشور نیست. من نمی‌گویم فیلترینگ لازم نیست، فیلترینگ در هر کشوری پیاده‌سازی می‌شود،اما سیاستگذاری در این زمینه براساس یک منطق مشخص است.»
او با اعلام اینکه به‌دلیل استفاده حجم بالای کاربران تلگرام در ایران از ابتدا با فیلتر این شبکه اجتماعی مخالف بوده است، توضیح داد:‌ «وقتی یک پلتفرم را که مورد استفاده حجم عظیمی از مردم است،  به‌خاطر یک مشکل، ببندید طبیعی است که مردم با این حکم مقابله می‌کنند و به‌دنبال استفاده از فیلترشکن می‌روند. با این کار باعث می‌شویم مقررات درست در این زمینه هم زیر پا گذاشته شود و از سمتی باعث می‌شویم همین فیلترشکن‌ها عاملی برای سوءاستفاده و به خطرافتادن اطلاعات کاربران شوند.»
وزیر ارتباطات همچنین در پاسخ به سؤالی درباره تصمیم برای فیلترینگ اینستاگرام گفت: به‌شخصه نشنیده‌ام که کسی بخواهد اینستاگرام را فیلتر کند ولی اینکه بعضی‌ها دلشان می‌خواهد و اعتقاد راسخ به بسته شدن همه شبکه‌های اجتماعی دارند یک واقعیت است که نمی‌توان انکار کرد.
آذری جهرمی همچنین درباره تفکراتی مثل بومی‌سازی همه پلتفرم‌های خارجی در کشور تأکید کرد: حتی اگر همه‌‌چیز را ببندیم و همه سرویس‌ها را داخلی کنیم؛ اما عوارض فرهنگی شبکه‌های اجتماعی برطرف نشود و بخواهیم با کمک حاکمیت و قوه‌قهریه با عوارض فرهنگی شبکه‌های اجتماعی برخورد کنیم، در این شرایط سطح تعارض حاکمیت با مردم را بالا می‌‌بریم و کار به جایی می‌رسد که اعتماد به شبکه‌های داخلی هم از بین می‌رود.
وزیر ارتباطات همچنین با تأکید بر این مسئله که در شرایط فیلترینگ پلتفرم‌های مهم از وزارت ارتباطات هم خواسته می‌شود که جلوی فعالیت فیلترشکن‌ها گرفته شود، گفت:‌ «وقتی تقاضا در این زمینه زیاد است و بیش از ۳۰ میلیون نفر دنبال فیلترشکن هستند و خیلی‌ها اقتصاد کاری‌شان ایجاب می‌کند از این فیلترشکن‌ها استفاده کنند، نمی‌توانیم فیلترشکن‌ها را ببندیم چون همیشه راهی برای دورزدن این محدودیت وجود دارد.» او تأکید کرد که بستن فیلترشکن‌ها یعنی اینکه وزارت ارتباطات باید برود و یک لشکر در این زمینه درست کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید