• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 12 شهریور 1399
کد مطلب : 108999
+
-

شهردار تهران در بازدید از چاپخانه مؤسسه همشهری به مناسبت روز ملی صنعت چاپ مطرح کرد

بقای صنعت چاپ به نوآوری وابسته است

بقای صنعت چاپ به نوآوری وابسته است


محمد سرابی ـ خبرنگار

«هنگام انتشار خبر شهادت سردار سلیمانی، لازم بود در فرصت کوتاهی تعداد زیادی پوستر با تصویر او منتشر شود و این کار تنها از عهده بزرگ‌ترین چاپخانه کشور برآمد؛ چاپخانه‌‌ای که پرتیراژترین روزنامه کشور یعنی همشهری را منتشر می‌کند.»
شهردار تهران در بازدید صبحگاهی از چاپخانه همشهری به مناسبت روز ملی صنعت چاپ با بیان این جمله ادامه داد: «روزنامه‌های بزرگ با بحران روبه‌رو هستند زیرا نمی‌توان جلوی تغییرات را گرفت. در بحث مرمت بنا‌های تاریخی می‌گوییم که حفاظت از بنا‌های تاریخی به معنی مدیریت تغییرات است و این روزنامه‌ها هم اگر می‌خواهند باقی‌ بمانند باید این تغییرات را بپذیرند و آن را مدیریت کنند.»
پیروز حناچی با تأکید بر اینکه صنعت چاپ و نشریات وابسته به آن بدون نوآوری حذف خواهند شد، اظهار کرد: «اگرچه فناوری دیجیتال پیشرفت زیادی کرده است اما چاپ به‌راحتی از گردونه کار خارج نمی‌شود. شهرداری هم در حال استفاده بیشتر از این فناوری است که یک نمونه آن در سامانه تهران من دیده می‌شود. این سامانه باعث حذف خیلی از امور اداری شد که قبلا با استفاده از کاغذ انجام می‌شد. اکنون سازمان‌های خدمات‌دهنده هم قبض‌های کاغذی را حذف کرده و با روش‌هایی مانند ارسال پیامک امور خود را انجام می‌دهند اما هنوز هم ظرفیت‌هایی در بخش‌های مختلف وجود دارد که باید از آنها برای تداوم کار صنعت چاپ استفاده کرد.»
او با اشاره به اینکه می‌توان تصور کرد روزی تمام بیلبورد‌های تبلیغاتی هم دیجیتال ‌شوند، گفت:«یکی از ظرفیت‌های کنونی برای صنعت چاپ، عرصه تبلیغات است که اگرچه تکنیک‌های آن تغییر کرده اما در کوتاه‌مدت قابل حذف نیست.»
مدیرعامل مؤسسه همشهری نیز در این بازدید با اشاره به مشکلات مالی نشریات و صنایع مرتبط با آنها در ایران گفت: «قیمت کاغذ متاثر از دلار است و تمام محصولات مرتبط نیز به همین شکل در بازار قیمت‌گذاری می‌شود. این قیمت‌‌گذاری یکی از مشکلات اصلی نشریات در ایران است و در کنار آن مسئله تبلیغات را هم باید مدنظر داشت.» ابوالحسن ریاضی به کاهش درآمدهای مطبوعات اشاره کرد و از مشکلات شدید پیش‌روی رسانه‌هاگفت.
 سیدصالح واحدی ، معاون چاپ و انتشارات مؤسسه همشهری نیز با اشاره به حوزه‌‌ کار چاپخانه همشهری بیان کرد: «این چاپخانه قادر به تولید و اجرای مراحل آماده‌سازی‌ انواع محصولات از روزنامه و مجله تا کتاب‌های گلاسه در کیفیت‌های مختلف است.»
شهردار تهران که به مناسبت پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو با تاکسی به چاپخانه همشهری در جاده مخصوص کرج  رفته بود، از بخش‌های مختلف این مجموعه مانند سالن افست و سالن چاپ رول که برای انتشار و بسته‌بندی روزنامه مورد استفاده قرار می‌گیرد، بازدید کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید