• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 25 تیر 1399
کد مطلب : 104915
+
-

مذاکرات نهایی ایران و چین


پیش‌نویس قرارداد ایران و چین به تصویب دولت چین رسیده است، این خبری بود که وزیر خارجه در مجلس داد و حالا قرار است دو کشور مذاکرات برای تصویب یک متن مشترک را آغاز کنند.
وزیر امور خارجه کشورمان در ارتباط با روند پیگیری تصویب سند جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین تصریح کرد: در اسفندماه چینی‌ها پیش‌نویس خود را بر مبنای پیش‌نویسی که ما تهیه کرده بودیم ارائه کردند و ما هم‌اکنون در حال بررسی و نهایی کردن این دو پیش‌نویس هستیم تا به یک توافق برسیم. 
وی ادامه داد: حدود ۱۰‌روز پیش در گفت‌وگوی ویدئوکنفرانسی که با وزیر خارجه چین داشتم به آنها اطلاع دادم که ما برای انجام مذاکره نهایی به‌منظور نهایی کردن پیش‌نویس آماده هستیم. ظریف افزود: زمانی که این متن نهایی شود و مورد توافق دوطرف قرار بگیرد در مراجع قانونی نیز به تصویب خواهد رسید. محمدجواد ظریف روز یکشنبه هم به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی رفته بود تا درباره این سند همکاری به نمایندگان توضیح بدهد.
ابوالفضل عمویی، سخنگوی این کمیسیون به خبرنگاران گفته بود که در آن جلسه روابط تهران و پکن را راهبردی خوانده و گزارش‌های منتشر شده درباره محتوای این توافق را ناشی از غرض‌ورزی دشمنان توسعه روابط بین 2‌کشور دانسته است. از 2‌هفته قبل با اظهارات محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین، اعتراضات درباره انعقاد یک قرارداد 25ساله بین ایران و چین آغاز شد و احمدی‌نژاد دولت را متهم به مخفی‌کاری کرد، دیری نپایید که پسر شاه مخلوع هم اظهارات مشابهی داشت و این قرارداد را با قرارداد ترکمانچای مقایسه کرد؛ او البته در یک گاف فاحش تاریخی مدعی شد که سمرقند و بخارا در جریان این قرارداد از ایران جدا شده‌اند! 
دیروز غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی درباره این قرارداد گفت: شایعات مطرح‌شده درباره ماهیت قرارداد صحت ندارد و هنوز به مرحله انعقاد قرارداد رسمی نرسیده است. تفاهم‌های اولیه‌ای هست که به قرارداد لازم‌الاجرا نرسیده و قطعا نهادهای ناظر که بخشی جزو نهادهای قوه مثل سازمان بازرسی است و بخش دیگر که مجلس و دیوان محاسبات است، مراقبت‌های لازم را به عمل می‌آورند. امروز جمهوری اسلامی ایران، کشوری نیست که زیر بار قراردادهای مشابه ترکمانچای برود و ما تا الان دلیلی که بر این ماهیت باشد به دستمان نرسیده است. در فضای مجازی ادعاهایی منتشر شده بود ازجمله واگذاری جزیره کیش یا پایگاه نظامی به چین و یا تخفیف ویژه در فروش نفت که وزارت خارجه همه این شایعات را رد کرده بود ضمن اینکه در پیش‌نویس این نقشه راه که در 18صفحه نگارش شده و به رویت خبرنگار همشهری رسیده است هیچ‌گونه جزئیات کمی در رابطه با همکاری دیده نمی‌شود. هیأت دولت 3 هفته قبل پیش‌نویس نهایی برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین را بررسی و تأیید کرد. در این نشست به وزارت خارجه ماموریت داده شد که طی مذاکرات نهایی با طرف چینی، براساس منافع متقابل بلندمدت، این برنامه را به امضای طرفین برساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید