• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 21 تیر 1399
کد مطلب : 104538
+
-

مجلس درگیر دولت

نتیجه کار مجلس یازدهم تا اینجا حمله به وزیر خارجه، طرح سؤال از رئیس‌جمهور و قیل و قال بر سر برجام در نشست وزیر ارتباطات بوده که نسبتی با شعار انقلاب اقتصادی اصولگرایان ندارد

مجلس درگیر دولت

عمر یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به 2ماه نزدیک می‌شود، اما به جز تسویه‌حساب سیاسی یا دست‌کم خط‌کشی‌های جناحی فعلا خبری از سیاستگذاری‌ها و انقلاب اقتصادی وعده داده شده از سوی اصولگرایان نیست.
درگیری 40روزه با اعتبارنامه نماینده گچساران با شعار فساد‌ستیزی، محاکمه سیاسی وزیر امور خارجه در رأس دستگاه دیپلماسی در صحن بهارستان، قیل و قال بر سر برجام در نشست با وزیر ارتباطات، کلید زدن طرح سؤال از رئیس‌جمهوری و اظهارنظرها و ایده‌های پرحاشیه تازه‌واردان مجلس، محصول عملکرد مجلس از هفتم خرداد تا‌کنون است؛ تازه‌ترین جنجال‌آفرینی این نمایندگان در فضای سیاسی کشور را نیز در قالب به جریان انداختن طرح عدم‌کفایت رئیس‌جمهور کلید زده‌اند.
به‌گزارش همشهری، طرح عدم‌کفایت رئیس‌جمهور اگر پیش‌تر از سوی دایره کوچک اصولگرایان تندروی مجلس دهم مطرح شده و از سوی حامیانشان در خارج از مجلس به‌شدت محل مانور سیاسی و رسانه‌ای قرار گرفته بود، حالا باز هم توسط نمایندگان این جریان در مجلس یازدهم که قاطبه‌اش در اختیار اصولگرایان است در دستور کار قرار گرفته و مجددا رسانه‌ای شده است. 
در این‌باره جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر که نخستین دوره نمایندگی‌اش را در مجلس شورای اسلامی تجربه می‌کند در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشته است: براساس اصل ۸۹ قانون اساسی و ماده ۲۲۹ قانون آیین‌نامه داخلی ‎مجلس شورای اسلامی ما نمایندگان ملت شریف ایران به ۱۸ دلیل خواستار طرح ‎استیضاح و اعلام عدم‌کفایت رئیس‌جمهور جناب حسن روحانی می‌باشیم. او همزمان با این توییت عکسی را با برچسب شفافیت آرای نمایندگان از جدول امضا‌کنندگان طرح عدم‌کفایت رئیس‌جمهور امضا کرده که نام خودش را در رأس آن و البته به‌عنوان تنها امضا‌کننده این طرح نشان می‌دهد.
نام نیک‌بین در جلسه یکشنبه گذشته مجلس و غوغایی که بر سر محمدجواد ظریف رفت، مکررا به‌عنوان کسی که نظم نشست را بر هم می‌ریخت، شنیده شد؛ جایی که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس تکرار می‌کرد، «آقای نیک‌بین بشینید!»، «آقا نیک‌بین خواهش می‌کنم اجازه دهید وزیر صحبت کند، بشینید آقا !» و اینها خطاب‌هایی بود که قالیباف برای او به‌کار می‌برد.
شاید نیک‌بین برای خود نمایندگان و حتی رسانه‌ها چهره‌ای شناخته شده نباشد اما گفته می‌شود که او به‌دلیل اینکه از کاشمر به مجلس آمده و روحانی است خودش را «مدرس مجلس» می‌نامد و می‌خواهد از خود چهره‌ای ماندگار و شناخته شده در کسوت یک نماینده معرفی کند، ماندگاری و شناخته شدنی که فعلا اعتراض تند به وزیر امور خارجه و کلید زدن طرح عدم‌کفایت روحانی 2 شاخصه اصلی آن است؛ 2 شاخصه‌ای که کمترین قرابتی با سازندگی کشور در روزهایی دارد که اقتصاد آشفته و وضعیت بین‌المللی دشواری را تجربه می‌کند و امید اجتماعی مردم به‌شدت آسیب دیده است.

سودای بی‌ثمر عزل رئیس‌جمهور! 
شرایط ویژه و بی‌سابقه کشور به لحاظ سیاست داخلی، نابسامانی اقتصاد و تشدید گرانی‌ها و کوچک شدن سفره‌های مردم و هجمه‌های آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن علیه ایران و پیچیده شدن مجدد پرونده هسته‌ای ایران با ارجاع مجدد آن به شورای امنیت سازمان ملل از سوی دیگر همه دلایلی است که خبر می‌دهد طرح سؤال از رئیس‌جمهور و یا طرح عدم‌کفایت روحانی که حاصلی جز ایجاد چالشی جدید برای کشور و تشدید کردن شرایط ویژه فعلی کشور نخواهد داشت احتمالا راه به جایی نخواهد برد و در آینده‌ای نزدیک با توصیه مسئولان ارشد نظام متوقف خواهد شد.
قریب به ‌اتفاق نمایندگان مجلس یازدهم در کارزار‌های انتخابی‌شان یک صدا با ابراز نگرانی از اوضاع معیشتی مردم، آشفتگی اقتصاد، نابسامانی بازار ارز و طلا و افزایش هر روزه قیمت‌ها شعار احیا و اصلاح ساختار اقتصادی کشور را می‌دادند و با برچسب انقلابی‌گری به‌صورت مشخص در حوزه اقتصاد وارد بهارستان شدند. وعده‌ای که حدود 2‌ماه است از سوی اکثریت مجلس معطل مانده و اگرچه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان خارج از گود مجلس هر روز این غفلت را با توجه به شرایط ویژه کشور به نمایندگان یادآوری می‌کنند اما فعلا خبری از این وعده مغفول مانده نیست. در این میان حتی چهره‌های اقتصادی مجلس مثل مجتبی رضاخواه، نماینده تهران هم چاره کم کاری مجلس را در حمله به رئیس‌جمهور در فضای مجازی دیده است. نمایندگان مجلس یازدهم تا اینجای کار اولویت‌های خود را گم کرده‌اند؛ با هیجان به دولت می‌تازند و موکلانشان را فراموش کرده‌اند. فعلا دولت، اولویت مجلس است.

این خبر را به اشتراک بگذارید