• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 20 خرداد 1399
کد مطلب : 102255
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wpkJM
+
-

راهنمای جدید سازمان جهانی بهداشت برای ماسک زدن

پزشک همشهری
راهنمای جدید سازمان جهانی بهداشت برای ماسک زدن


علی ملائکه ـ  روزنامه‌نگار و پزشک

سازمان جهانی بهداشت چند روز پیش راهنمایی‌اش درباره ماسک زدن برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را تغییر داد و به کشورها توصیه کرد در مناطقی که خطر بالای انتقال ویروس کرونا وجود دارد، از همه افراد بخواهند در فضاهای عمومی ماسک پارچه‌‌ای بزنند.
این راهنمایی جدید که براساس شواهد به‌دست آمده توصیه شده، نتیجه بررسی‌هایی در چند هفته اخیر است که نشان می‌دهد ماسک زدن می‌تواند به کاهش انتشار ویروس کرونا یاری برساند.
البته این سازمان تأکید می‌کند که ماسک زدن فقط یکی از ابزارهای جلوگیری از انتشار ویروس است و نباید باعث حس امنیت کاذب در افراد و نادیده گرفتن فاصله‌گیری جسمی و بهداشت دست شود.
براساس این راهنمایی جدید، افراد بالای ۶۰ سال یا دارای بیماری زمینه‌ای در بیرون از خانه در جاهایی که نمی‌توانند فاصله جسمی را با دیگران رعایت کنند، باید ماسک پزشکی بزنند و سایر افراد در چنین موقعیت‌هایی باید از ماسک‌های سه‌لایه پارچه‌ای استفاده کنند.
ماسک پارچه‌ای سه‌لایه باید شامل یک‌لایه درونی (رو به‌صورت) از پارچه کتانی جاذب، ‌لایه میانی از پارچه پلی‌پروپیلن و ‌لایه بیرونی از پارچه مصنوعی مقاوم به مایع باشد.
سازمان جهانی بهداشت می‌گوید افراد باید در اتوبوس‌ها‌، قطارها و سایر وسایل نقلیه عمومی و در هر جای دیگری که فاصله‌گیری جسمی مشکل است‌، در خواربار‌فروشی‌ها، در محل کار یا در گردهمایی‌های اجتماعی و در فضاهای بسته مانند مدارس، کلیساها، مسجدها و سایر مکان‌های عبادت ماسک بزنند.
سازمان جهانی بهداشت تا به حال به‌علت شواهد محدود درباره کارایی ماسک‌ در جلوگیری از انتشار ویروس، استفاده عمومی از آن را توصیه نمی‌کرد؛ به‌خصوص اینکه ممکن بود این توصیه باعث کمبود ماسک‌های پزشکی برای کارکنان بهداشتی شود.
در راهنمای جدید توصیه می‌شود همه افرادی که در بخش‌های بالینی بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و سایر مراکز بهداشتی کار می‌کنند، نه فقط کارکنانی که مستقیماً با بیماران کووید‌ـ ۱۹ در تماس هستند، ماسک پزشکی بزنند.
توصیه پیشین این سازمان درباره استفاده از ماسک‌های پزشکی برای بیماران کرونا و افرادی که از آنها مراقبت می‌کنند، نیز به قوت خود باقی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید