• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 24 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100568
+
-

شهرک قدیمی پیکانشهر باغ نیست

شهرک قدیمی پیکانشهر باغ نیست

جلسه فوق‌العاده دیروز شورای شهر تهران طبق قرار قبلی به بررسی پلاک‌های ثبتی اختصاص داشت. در این جلسه که دویست و سیزدهمین نشست علنی شورای شهر تهران بود، نخستین دستور جلسه، تعیین تکلیف شهرک پیکانشهر بود. اعضای شورای شهر پس از بحث و بررسی این دستور جلسه، نهایتا به باغ‌نبودن این شهرک قدیمی رأی دادند و در نهایت باغ‌بودن یا نبودن 12پلاک ثبتی دیگر هم تعیین تکلیف شد.

به گزارش همشهری، اما احمد مسجدجامعی، حسن خلیل‌آبادی و محمد سالاری 3عضو شورای شهر تهران، پیش از اینکه شورا وارد دستور جلسه شود، درباره مسائل شهری تذکر دادند و پس از آن، شورا وارد دستور کار خود شد.
در جریان بررسی نخستین دستور جلسه، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، در تشریح جزئیات پلاک‌ثبتی شهرک پیکانشهر، گفت: «مساحت این شهرک که در محدوده پیکانشهر قرار دارد، ۲۲۰هزار و ۹۱۲مترمربع است. سال‌های قبل کمیسیون ماده۷ اعلام کرده بود که این زمین به‌دلیل دارابودن ۱۹۰۶اصله درخت، نهال و غیره، باغ است؛ اما حد نصاب درختان این مجموعه با توجه به سطح اشغال باید ۱۱هزار و ۵۸۴اصله درخت باشد. در این زمین بلوک‌های ساختمانی در واحدهای مسکونی کوچک مقیاس ایجاد شده که با توجه به گذشت زمان، ساختمان‌ها در این شهرک شرایط نامناسبی برای ساکنین آن ایجاد کرده است.»
در ادامه محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر هم با تأکید بر اینکه این شهرک برای کارکنان ایران‌خودرو و به‌صورت موقت ساخته شده است، گفت: «در این شهرک تراکم جمعیت زیاد است و طرحی که برای نوسازی ارائه شده، می‌تواند خیابان‌کشی‌ها را به هم بریزد؛ درختان نیز احتمالا در معرض خطر هستند. اما می‌توانیم باغ‌نبودن این شهرک را مشروط به حفظ درختان کنیم؛ یعنی در پرانتز بگوییم که حتما این درختان باید حفظ شوند.»
پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان، این پرونده به رأی گذاشته شد و اعضای شورا، باغ‌نبودن این ملک را به حفظ درختان موجود مشروط کردند و با رأی به آن، شهرک پیکانشهر باغ تشخیص داده نشد.»
در ادامه این جلسه، بررسی 12پرونده دیگر نیز به جریان افتاد و در نهایت، پس از بحث و بررسی کارشناسی، شورا تعدادی از این پلاک‌ها را باغ تشخیص داد اما تعدادی دیگر از این پرونده‌ها نتوانستند رأی شورا مبنی بر باغ بودن را کسب کنند. 

 ساختار سازمانی بهشت‌زهرا(س) متناسب با شرایط امروز نیست

احمد مسجدجامعی
در آستانه پنجاهمین سال راه‌اندازی بهشت‌زهرا هستیم. دفن شهدای دفاع‌مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای هواپیمای مسافربری، شهدای خبرنگار، شهدای منا، شهدای دولت، هنرمندان، نام‌آوران و اقشار دیگر در بهشت‌زهرا باعث می‌شود بتوانیم سرنخ خیلی از وقایع و اتفاقات را در آنجا پیدا کنیم. با این وجود، مدت بهره‌برداری بهشت‌زهرا از 25سال به 50سال رسیده و وضعیت آن متناسب با شرایط امروز نیست. بنابراین لازم می‌دانم چند مسئله را مطرح کنم. یکی اینکه باید موضوع مطالعات آرامستان‌های جدید برای تهران را جدی بگیریم. البته کمیسیون خدمات شهری هم زحمت کشیده و پیگیر مطالعاتی برای احداث آرامستان‌های جدید است. نکته دیگر اینکه لازم است به آرامستان‌های بین‌المللی پایتخت در دولاب هم توجه کنیم. تذکر من این است که جا دارد مطالعات طرح‌های عملیاتی و اجرایی مربوط به آرامستان‌های بین‌المللی پایتخت مثل دولاب هم در دستور کار قرار گیرد؛ چون دسترسی‌ها به آنجا هم دشوار است.

شهرداری لایحه سازمان‌ گردشگری را به شورا بیاورد

حسن خلیل‌آبادی 
در تهران مراکز زیادی وجود دارد که باید تحت نظر یک سازمان برای پایتخت آورده داشته باشد و به خدمات شهرداری تهران بیفزاید. یکی از حوزه‌های گردشگری گورگردی است و می‌توان مشاهیر و بزرگانی که در این محل دفن هستند را به علاقه‌مندان معرفی و از این طریق برای شهر درآمد کسب کرد. ما نیز می‌توانیم از این طریق به خدمات شهرداری تهران بیفزاییم و درآمد پایدار ایجاد کنیم. از این‌رو، لازم است شهرداری لایحه سازمان‌ گردشگری را هرچه سریع‌تر تهیه و به صحن ارائه کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید