• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 18 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100112
+
-

واکنش آیت‌الله جنتی به طرح مجلس دهم برای اصلاح قانون انتخابات

مجلس یازدهم قانون انتخابات را اصلاح کند

شورای نگهبان
مجلس یازدهم قانون انتخابات را اصلاح کند

دبیر شورای نگهبان در واکنش به طرح مجلس برای اصلاح قانون انتخابات، گفت: درحالی‌که ما مدت‌ها پیش از برگزاری انتخابات اخیر، درباره اصلاح قانون انتخابات فریاد زدیم و مطالبه کردیم، اما مجلس محترم هیچ توجهی به این امر نکرد و حالا و در روزهای پایانی خود تازه به فکر اصلاح قانون انتخابات آن هم با این کیفیت افتاده است.
براساس طرحی که مجلس برای اصلاح قانون انتخابات و درواقع اصلاح روند بررسی صلاحیت‌ها به تصویب رسانده است، «عدم‌التزام عملی داوطلب به اسلام» با حکم قطعی دادگاه صالح مبنی بر فساد مالی یا اخلاقی وی به اثبات می‌رسد. همچنین دادستان از هیأت‌های اجرایی حذف شده و ملاک رسیدگی شورای نگهبان برای تعیین صلاحیت نامزدها فقط مراجع چهارگانه است و گزارش‌های خارج از مراجع چهارگانه قابل استناد و عمل نیست. به گزارش ایسنا، آیت‌الله احمد جنتی، گفته است: بنده حتی پیش از انتخابات در مذاکره‌ای که با رئیس محترم مجلس داشتم به ایشان گفتم که باید اصلاح قانون انتخابات ناظر به سیاست‌های کلی انتخابات باشد، اما متأسفانه طرح اخیر نه‌تنها هیچ نسبتی با سیاست‌های کلی انتخابات ندارد، بلکه با هدف بی‌خاصیت کردن احراز صلاحیت داوطلبان طراحی و تصویب شده است. وی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان اصلاح قانون انتخابات ناظر به سیاست‌های کلی انتخابات را امری ضروری و واجب می‌داند که باید با کار دقیق و کارشناسی به دور از هیجانات انجام شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم مجلس یازدهم با هماهنگی متولیان امر انتخابات همچون وزارت کشور و شورای نگهبان که تجربه ارزشمندی در این حوزه دارند، در فضایی معقول اقدام به اصلاح قانون انتخابات کند.
دیروز عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم در پاسخ به سؤالی درباره طرح دوفوریتی مجلس در اصلاح قانون انتخابات و نقش این طرح در تضعیف نقش نظارتی شورای نگهبان، گفت: بخش عمده‌ای از جلسه روز چهارشنبه شورای نگهبان صرف رسیدگی به همین مصوبه شد، مصوبه از جهات مختلف دارای ابهامات متعدد و ایرادات متعدد شرعی و قانونی اساسی است. کدخدایی همچنین درباره مدرک سینا کمالخانی، منتخب مردم تفرش هم گفت: بعد از بررسی‌های مفصلی که اعضای شورای نگهبان داشتند و استعلام از دستگاه‌های ذیربط صورت گرفت، معلوم شد که آن مؤسسه‌ای که گواهی تحصیلی را صادر کرده است دارای مجوز رسمی نیست و طبیعتا مدرک صادر شده از سوی آن مؤسسه هم فاقد اعتبار است. وی ادامه داد: امروز گزارشی از سوی برخی از اعضای محترم شورای نگهبان مطرح شده و نهایتا رأی شورای نگهبان این بود که منتخب تفرش و آشتیان از راهیابی به مجلس یازدهم باز می‌ماند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید