• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 18 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100106
+
-

کتاب‌ها و فیلم‌های خوب کمک‌مان می‌کنند با خانه‌نشینی اجباری

دورهمی با فیلم و کتاب

پرنیان سلطانی

این خانه‌نشینی اجباری و قرنطینه‌ای که همه ما از اسفند سال گذشته درگیرش بودیم، علاوه بر همه سختی‌ها و دل‌نگرانی‌هایش، یک ویژگی بزرگ هم داشت؛ روزهایی که بیشتر باید در خانه می‌ماندیم این فرصت را در اختیارمان قرار داد تا کمی به کارهای عقب‌افتاده‌مان برسیم، کمی بیشتر مطالعه کنیم، بیشتر فیلم ببینیم و هنرهای مورد علاقه‌مان را دنبال کنیم. اگر چه این روزها شهرهایمان کمی به حالت عادی برگشته‌اند، اما هنوز هم در خانه ماندن نخستین توصیه کادر بهداشت و درمان کشور است. این یعنی هنوز هم می‌توانیم از این روزهای کش‌داری که بیشترش را در خانه هستیم، استفاده کنیم و به جای دورهمی‌هایی که پیش از این با دوستان و فامیل داشتیم، یک دورهمی دوستانه با کتاب‌ها و فیلم‌ها برگزار کنیم. کتاب‌ها و فیلم‌هایی که خواندن و دیدن‌شان قطعا چیزی به داشته‌هایمان اضافه کرده و کمک‌مان می‌کنند با این خانه‌نشینی اجباری راحت‌تر کنار بیاییم. در این شماره سراغی از امیرحسین مدرس، مژده لواسانی، شهرام شکیبا، جلال مقامی، پری ملکی و حمید ابراهیمی گرفته‌ایم تا از آن‌هایی که اهل مطالعه و تماشای فیلم‌های روز دنیا هستند بپرسیم این روزها چه ببینیم و چه بخوانیم. شما هم اگر قصد دارید برنامه قرنطینه‌تان را با فیلم و کتاب ببندید، حتما نگاهی به فهرست پیشنهادی میهمانان این هفته ما بیندازید.


   برای حال خوب دلمان شعر بخوانیم
بی‌شک مژده لواسانی یکی از مجریان با سواد و اهل مطالعه رادیو و تلویزیون است. این مجری جوان که علاوه بر اجرای برنامه‌های مختلف تلویزیونی، سردبیر، نویسنده، کارگردان و گوینده رادیو هم هست، در عرصه نمایش هم چندین تئاتر مذهبی مانند «ظهور خورشید»، «خورشید در پس ابر» و «آفتاب هشتم» کار کرده و در کارنامه هنری‌اش بازیگری هم دیده می‌شود. لواسانی که سال1396 به انتخاب مردم درنظرسنجی تلویزیون به‌عنوان بهترین مجری زن تلویزیون انتخاب شد و کتابی باعنوان «خون انار گردن پاییز است» منتشر کرده، در بین فیلم‌هایی که تازه به شبکه نمایش خانگی راه یافته‌اند، «ماجرای نیم‌روز (رد خون)» و «قصر شیرین» را برای دیدن و نمایشنامه‌های «امانوئل اشمیت» را برای خواندن پیشنهاد می‌کند. این مجری توانا همچنین توصیه می‌کند این روزها برای خوب نگه داشتن حال دلمان شعر بخوانیم؛ «در این ایام هر چه بیشتر شعر بخوانیم، بیشتر به‌خودمان کمک کرده‌ایم. حتما شعرهایی که دامنه‌شان از شعرهای سعدی و صائب تا فاضل نظری و گروس عبدالملکیان گسترده است، می‌توانند حالمان را خوب نگه دارند».



   در روزهای قرنطینه مولانا و فردوسی می‌خوانم
اگر فیلم‌های «خروج»، «دیدن این فیلم جرم است» و «تعبیر خواب» و مجموعه‌های تلویزیونی «راه و بیراه»، «گاهی به پشت سر نگاه کن»، «زمانی برای عاشقی»، «پیدا و پنهان»، «هوش سیاه»، «گاوصندوق»، «صاحبدلان» و... را دیده باشید، حتما حمید ابراهیمی را می‌شناسید. بازیگر، نویسنده و کارگردانی که البته بیشتر از آنکه به‌خاطر آثارش در سینما و تلویزیون شناخته شده باشد، بین علاقه‌مندان به هنر تئاتر شناخته شده است و علاوه بر ایفای نقش در نمایش‌های مختلف، تاکنون ده‌ها نمایش را با کارگردانی خودش روی صحنه برده است. او که سال‌هاست به‌عنوان مدرس بازیگری و تئاتر فعالیت دارد، تاکنون 4نمایشنامه با نام‌های «آوای باد»، «سیاریحون»، «پندار زنده کفتار مرده» و «ته خط» منتشر کرده و در اختیار علاقه‌مندان به نمایشنامه‌خوانی قرار داده است. وقتی از ابراهیمی می‌خواهیم فهرستی از فیلم‌ها و کتاب‌های مورد علاقه‌اش را در اختیارمان قرار بدهد، می‌گوید: «خود من روزهای قرنطینه را با مولانا و فردوسی سپری کرده‌ام و توصیه می‌کنم همه از این فرصت برای خواندن اشعار ماندگار این دو شاعر بزرگ استفاده کنند».



   «تاریخ بی‌خردی» بخوانیم و «انگل» ببینیم
امیرحسین مدرس نیازی به معرفی ندارد. مگر می‌شود او را که با اجرای برنامه «نیم‌رخ» در تلویزیون به شهرت رسید و بعد از آن با بازی در فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی، نامش را بر سر زبان‌ها انداخت، نشناخت؟ واقعیت این است که این مجری، بازیگر، نویسنده، شاعر، خواننده و خطاط به قدری در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری خوش درخشیده که امروز کمتر کسی پیدا می‌شود که نامش را نشنیده باشد یا چهره‌اش را نشناسد. مدرس که این روزها در آستانه 50سالگی است، تجربه بازی در فیلم‌های سینمایی «نرگس مست»، «در امتداد شهر»، «ما همه گناهکاریم» و «گرگ و میش» و همچنین مجموعه‌های تلویزیونی «یوسف پیامبر»، «سیر و سرکه»، «تاریکی شب، روشنایی روز» و... را در کارنامه هنری‌اش دارد. او همچنین دارای 3 آلبوم موسیقی مستقل به نام‌های «ماه نی»، «خورشید» و «روز رستاخیز» است و تیتراژ سریال‌های «متهم گریخت»، «ترانه مادری»، «خوش‌نشین‌ها» و... را خوانده است. اگر می‌خواهید بدانید مجری برنامه‌های نیم‌رخ، «کوله‌پشتی» و «هوش برتر» چه پیشنهادهایی برای روزهای خانه‌نشینی اجباری دارد، فهرست کتاب‌ها و فیلم‌های پیشنهادی‌اش را از دست ندهید.



   از «سوگ سیاوش» تا «دو پاپ»
اگر فقط کمی اهل موسیقی باشیم، حتما پری ملکی را می‌شناسیم. نخستین بانوی خواننده ایرانی که توانست مجوز برگزاری کنسرت برای بانوان را دریافت کند و حالا این روزها به‌صورت همخوان، کنسرت‌هایش را برای عموم برگزار می‌کند، کسی نیست جز پری ملکی، بانوی جسور آواز ایران که 4سال پیش موفق به اخذ مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) در رشته موسیقی با گرایش آواز ایرانی از شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور شد. او که مؤسس گروه موسیقی «خُنیا»ست و یک آموزشگاه موسیقی هم به همین نام دارد، اخیرا کتاب زندگی‌نامه‌اش را منتشر کرده است. کتابی باعنوان «آوای یک زندگی» که حاصل گفت‌وگوی او با توکا ملکی دخترش است و در آن به شرح دوران کودکی و نوجوانی، چگونگی پرداختن به موسیقی، تجربیات و خاطراتش از کنسرت‌ها، تعلیم موسیقی و نگاهش به زندگی پرداخته است. این بانوی موسیقی که بسیار بسیار اهل مطالعه است و در خانه‌اش کتابخانه‌ای بزرگ با چند هزار جلد کتاب دارد، برای گذران روزهای قرنطینه‌مان پیشنهادهای خوبی ارائه کرده که در ادامه خواهید خواند.


   
دیدن فیلم‌های کلاسیک با دوبله‌های فاخر

صدایش آنقدر برایمان آشناست که چهره بسیاری از بازیگران بزرگ تاریخ سینمای جهان را بیشتر از صدای خودشان با صدای او به یاد می‌آوریم! او که سال‌های سال است با صدایش چهره بازیگرانی همچون رابین ویلیامز، رابرت ردفورد، مارچلو ماسترویانی، مایکل کین، فرانکو نرو، ژان پل بلموندو و... را در ذهن‌مان تداعی می‌کند، کسی جز جلال مقامی نیست؛ دوبلور و مدیر دوبلاژی که بیشتر عمرش را برایمان «سمیر» هشدار برای کبرا 11، «شرلوک هولمز» و «دکتر واتسون» سریال شرلوک هولمز، «آرتور هستینگز» دستیار پوآرو، «اشلی» نسخه سینمایی فیلم بر باد رفته، «مارشال جک کارداک» سریال شهر مرزی، «ران کریون» مینی سریال لبه تاریکی و «سیمبا» انیمیشن شیرشاه بوده و با صدای گیرایش خاطرات خوشی را برایمان رقم زده است. شاید به همین دلیل است که وقتی از او می‌خواهیم برای روزهای خانه‌نشینی اجباری‌مان فیلم و کتاب معرفی کند، دیدن فیلم‌هایی را توصیه می‌کند که دوبله‌های فاخری دارند. تعجبی هم ندارد؛ زندگی مجری برنامه «دیدنی‌ها» و داور برنامه «جادوی صدا» با دوبله گره خورده است. پیشنهادهای این دوبلور نام‌آشنا برای گذران روزهای قرنطینه را در ادامه می‌خوانید.



   گذر از روزهای قرنطینه با کمک آثار کلاسیک

شهرام شکیبا اگر چه هم مجری تلویزیون است و هم منتقد سینما، اما بیشتر او را به‌خاطر شعرهای طنزش می‌شناسیم. شعرهایی که با زمزمه گاه به گاهشان، خنده روی لب‌هایمان می‌آورند. شهرام شکیبا علاوه بر نوشتن مطالب و شعرهای طنز برای سایت‌ها و مجلات مختلف، چند کتاب طنز تمام‌عیار هم دارد که از آن جمله می‌توان به «دو تخم‌مرغ در مه»، «صفحه آخر»، «در دوردست عقل»، «گردوی چهارگوش» و «شعر طنز امروز ایران»  اشاره کرد. حالا این شاعر طناز که همیشه با شعرهایش حال‌مان را خوب کرده، خواندن کتاب‌ها و فیلم‌هایی را برای گذران راحت‌تر و بهینه‌تر روزهای قرنطینه تجویز کرده است. آثاری که بیشتر آنها کلاسیک است و به گفته او به حال خوب این روزهایمان کمک خواهد کرد. البته که داور برنامه «قندپهلو» و مجری برنامه‌های «اثر انگشت»، «خوبی از خودتونه»، «چراغانی» و... معتقد است خواندن اشعار حافظ هم می‌تواند حالمان را بسیار خوب کند؛ «با وجود اینکه ما همیشه مدعی حافظ‌خوانی هستیم، اما کمتر پیش می‌آید که سراغی از این شاعر توانمند غزل‌سرای کشورمان بگیریم. این روزها فرصت خوبی برای خواندن اشعار حافظ و لذت بردن از آثار اوست».



 

این خبر را به اشتراک بگذارید