• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 18 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100104
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته

پای درس مولانا
گزیده فیه ما فیه


در تاریخ فرهنگ و ادب ایرانی، ماجرای مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، از جذابیت و اهمیت زیادی برخوردار است. فقیه بلندپایه‌ای که وقتی در کوچه‌های شهرش راه می‌رفت تا به درسش برسد، ده‌ها و صدها عالم و عامی دنبالش راه می‌افتادند و از ارج و قرب زیادی برخوردار بود. اما یک برخورد و دیدارهایی که با شمس تبریزی داشت، یکی از بزرگ‌ترین حوادث عرفانی ایران را رقم زد. وقتی نام مولانا به گوش‌مان می‌رسد، قاعدتاً به یاد اشعار او و غزلیات و مثنوی معنوی‌اش می‌افتیم. اما مولانا آثار دیگری هم دارد. ازجمله فیه‌ما‌فیه او به‌شدت معروف است؛ کتابی که شامل گفتارها و نوشته‌های این عارف نامی است. کتابی است به‌شدت مناسب برای این روزهای معنوی. اما شاید اصل کتاب را نخواهید بخوانید و برایتان سنگین باشد. در این صورت حتماً گزیده فیه‌مافیه به انتخاب دکتر حسین الهی‌قمشه‌ای را مرور کنید که نقد و تفسیر هم دارد. این کتاب در 306صفحه، شما را با متون عرفانی مولانا در فیه‌مافیه بیشتر آشنا خواهد کرد. از این درس‌گفتارهای مولانا که به همت شاگردان او جمع آمده است، نقل قول‌های زیادی هم در فضای مجازی وجود دارد.

این پادشاه تنها
گریه‌های امپراتور


فاضل نظری، معروف‌تر از آن است که بخواهیم درباره‌اش صحبت کنیم. یکی از پدیده‌های جوان شعر و شاعری این 20 سال اخیر. کتاب‌های او هم به‌شدت سردست می‌روند و چاپ‌های مختلف می‌خورند. مردی که ترجیح داده در حوزه غزل زورآزمایی و طبع‌آزمایی کند. حوزه غزل را باید سخت‌تر و شلوغ‌ترین حوزه و قالب شعر فارسی بدانیم. جایی که بزرگانی چون حافظ و سعدی و مولانا و بیدل و صائب و سایه نشسته‌اند، دیگر چه عرض اندامی؟ اما غزل‌ها نو می‌شوند و حرف‌ها نوتر. فاضل نظری تا به حال مجموعه اشعار مختلفی را به چاپ رسانده، اما هنوز هیچ کدام آنها به خوشایندی «گریه‌های امپراتور» نرسیده است. معروف‌ترین غزل این کتاب هم همانی است که با این بیت آغاز می‌شود: «از باغ می‌برند چراغانی‌ات کنند/ تا کاج جشن‌های زمستانی‌ات کنند.» این کتاب را بخوانید و از این طبع روان لذت ببرید. اما چرا گریه‌های امپراتور؟ شاید این نوشته در شناسنامه کتاب، پاسخی برای این سؤال باشد: «آدم خلیفه تنهای خدا روی زمین است، امپراتوری که گاهی باید برگردد به آخرین سلاحش، «... و سلاح او گریه است.» این شاعر در حقیقت انسان را، امپراتور و خلیفه خداوند دانسته، ولی خلیفه‌ای تنها و غریب‌افتاده و بی‌کس و کار در کره زمین.

راحت بگیر
چند بازی خانگی

با چند بازی دورهمی خیلی ساده چطورید؟ یکی از این بازی‌های ساده که می‌توانید انجام دهید، تشخیص راست و دروغ است. بدین‌ترتیب که هر کسی 3نکته را درباره خودش می‌گوید؛ یکی از آنها دروغ و دو تا از این نکته‌ها راست است. نفری که شروع به بازی می‌کند، باید این نکته‌ها را درباره خودش بگوید و نفر سمت راست، باید تشخیص بدهد کدام یک درست یا غلط است. اگر راست بگوید، بازی را ادامه خواهد داد و اگر درست تشخیص ندهد، از بازی حذف خواهد شد. بازی بعدی این است که اسم‌های حاضران در بازی روی تکه‌های کاغذ نوشته می‌شود و سپس این کاغذها در یک ظرف یا نایلون انداخته شده و هم زده می‌شود. حالا یک نفر باید کاغذی در بیاورد و اسم را یواشکی برای خودش بخواند و شروع کند به نقش بازی کردن. دیگران باید حدس بزنند که نام چه‌کسی درآمده و ادای چه‌کسی را دارد درمی‌آورد. یک بازی دیگر هم نزدیک به این، جمع‌کردن اشیا و ریختن آنها داخل یک کیسه است؛ هر کسی چشم‌بسته باید دست توی کیسه کرده و یکی از آنها را در بیاورد و تشخیص بدهد که چیست.

شهرت را بساز
بردگیم عجایب هفتگانه

این بازی هم، از آن بازی‌های استـراتـژیـک عجیــب است که حسابی شما را سرگرم خواهد کرد. طبق شناسنامه بازی، برای 2 تا 7 نفر درنظر گرفته شده و نیم تا یک ساعت می‌تواند به طول بینجامد. برای افراد 10سال به بالا هم درنظر گرفته شده و سطح پیچیدگی و سختی بازی، متوسط دانسته شده است. قیمتش هم که به نسبت مناسب است. در این بازی، شما رهبر یکی از شهرهای باستانی هستید و حالا، باید سعی کنید که طبق قوانین و قواعدی که برایتان تعریف شده و با استفاده از کارت‌ها، پیش بروید. هر کسی باید سعی کند شهر و کشورش را قدرتمندتر و ثروتمندتر کند. در هر دور از بازی، هر کسی 7کارت بر می‌دارد. یکی از کارت‌ها را بازی کرده و 6‌تای بقیه را به بغل دستی می‌دهد و 6کارت آن یکی بغل‌دستی‌اش را می‌گیرد. این بازی در 3عصر یا دور برگزار شده و در نهایت، برنده مشخص می‌شود. در این بازی محبوب، هر کس باید از منابع تولیدی و موجود، برای ساخت بناها و قدرت نظامی و اقتصادی و فرهنگ خودش استفاده کند. برخی از کارت‌ها فوراً امتیاز به شما می‌دهند و امتیاز بعضی هم در پایان بازی شمرده می‌شود.



علیه جادوگران
سریال انیمیشنی دوروهیدورو


این اثر، اثری مناسب بالای 17سال است؛ به واسطه اکشن و ماجراجویانه بودن. کارگردانش هم فردی به نام یوئیچرو هایاشی بوده. جالب اینکه این انیمیشن، محصول  2020ژاپن بوده و البته دوبله فارسی هم شده است. در توضیحات این انیمه سریالی در سایت‌های فیلم و سریال ایرانی چنین آمده: «دورو هیدورو انیمه‌ای سریالی است که با اقتباس از مانگا به همین نام ساخته شده. این سریال توسط استودیو ام‌ای پی پی‌ای و به کارگردانی یوئیچرو هایاشی در سال 2020میلادی منتشر شد. این اثر شامل 12قسمت و 6 او وی ‌ای ساخته می‌شود. داستان درباره شهری عجیب است که اسم آن را سوراخ گذاشته‌اند، طایفه‌ای از جادوگران مشغول بیرون راندن مردم در خیابان‌ها هستند تا از آنها برای آزمایش‌های ظالمانه در هنرهای سیاه استفاده کنند. کیمان یکی از این افراد است که برای انتقام به‌دنبال جادوگری است که خاطرات او را دزدید و سرش را شبیه به خزندگان کرد.» در واقع ژانر این انیمیشن را ماجراجویی و تعقیبی دانسته‌اند و همین، هیجان لازم را برای این روزهای شما ایجاد می‌کند. پس در خانه بنشینید و این هیجان را، از طریق سایت‌های فیلم و سریال ایرانی دنبال کنید. چرا که نه؟


علیه یک رئیس‌جمهور
همه مردان رئیس‌جمهور

یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما و البته از فیلم‌های مورد علاقه ما روزنامه‌نگاران را، باید همه مردان رئیس‌جمهور دانست. فیلم‌هایی از این دست بوده که باعث شده تا عامه مردم، نسبت به وظایف ما روزنامه‌نگاران نگاه‌های بلندپروازانه داشته باشند. این فیلم را آلن جی پاکولا کارگردانی کرده و ویلیام گولدمن هم نگاشته است. جالب اینکه فیلم براساس کتابی از کارل برنستاین و باب وودوارد ساخته شده است و بازیگرانی چون داستین هافمن و جک واردن و... در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند. اما بد نیست بدانید کتابی که این فیلم از روی آن ساخته شده، نوشته دو خبرنگار واشنگتن‌پست است که با همراهی سردبیر معروف این روزنامه و ناشر آن، باعث شدند تا رسوایی بزرگ واترگیت رقم بخورد؛ رسوایی بزرگی که عملاً یک رئیس‌جمهور را زمین زد. حالا شما در این فیلم، همه این ماجرای خواندنی را به‌صورت تصویری و داستانی مشاهده می‌کنید. این اثر سینمایی در دهه 70میلادی ساخته شد و 138دقیقه هم‌زمان دارد. این فیلم به تنهایی نامزد 8جایزه اسکار شد و نیمی از این جوایز را به‌دست آورد. به نوعی در زمانه خودش، یک پدیده بود که موضوعی رسانه‌ای و سیاسی را مدنظر قرار داده بود.


مسافران غریب 
مسافران

مدت‌هاست که از بهرام بیضایی بزرگ در تئاتر و نمایشنامه‌نویسی و سینمای ایران اثری نیست. پس بد نیست هر از چندی، آثاری از این چهره بزرگ را مرور کنیم؛ ازجمله فیلم «مسافران» که در سال1370 ساخته شد. گفته می‌شود که این فیلم، پاسخی به فیلم «مادر» علی حاتمی بوده است. در فیلم مسافران، بازیگرانی چون جمیله شیخی، هما روستا، فاطمه معتمدآریا، مژده شمسایی، نیکو خردمند، آتیلا پسیانی، مجید مظفری و... نقش‌آفرینی کرده‌اند. داستان فیلم چنین است که برای عروسی ماهرخ، خواهر او با همسر و فرزندان‌شان باید به تهران بیایند تا آینه موروثی خانواده را به نوعروس بدهند. در میانه راه یک زن روستایی را هم سوار می‌کنند تا برسانند. آنها با یک نفتکش تصادف می‌کنند و جان می‌سپارند. خبر به تهران رسیده و عروسی تبدیل به عزا می‌شود. همه این مرگ را باور کرده‌اند الا خانم بزرگ. همه عزاداری می‌کنند جز او. سرانجام در میان بهت همه، خواهر ماهرخ و خانواده‌اش از راه رسیده و آینه را تحویل می‌دهند و انعکاس نور در آینه، مجلس غرق در نور می‌کند. فیلم را بیش از حد اسطوره‌گون و انتزاعی دانسته‌اند؛ البته در اینکه بیضایی متخصص اسطوره‌پردازی و تاریخ‌پردازی است شکی نیست.


آیین‌های رمضانی
برای مهمانی


این روزها شبکه‌های مختلف تلویزیونی، سعی می‌کنند با برنامه‌هایی که دارند، توجه کم و زیاد مخاطبان خودشان را جلب کنند. در این میانه، البته شبکه‌هایی چون یک و سه و نسیم و آی‌فیلم و...، مورد توجه بیشتری هستند و ممکن است که شبکه‌های دیگر، از دید ما دور بمانند. یکی از این شبکه‌های خوب که انصافاً برنامه‌های جالبی هم دارد، شبکه مستند است. این روزها شبکه مستند، ویژه‌برنامه‌هایی هم به مناسبت ‌ماه مبارک تدارک دیده است. معمولاً یکی از کارهایی که رسانه‌ها در مناسبت رمضان انجام می‌دهند، بازخوانی آیین‌ها و سنت‌های مختلف در گوشه‌گوشه مملکت‌مان است. حالا شبکه مستند در مجموعه مستند «برای مهمانی»، سراغ این آیین‌ها رفته است. این مستندهای نیم‌ساعته، در 30قسمت، قرار است که این آیین‌ها را مرور کند. پس اهل هر جا که باشید، دست‌کم یکی از این مستندها به درد شما خواهد خورد. برای مهمانی چند باری در طول روز هم بازپخش می‌شود؛ یعنی هر قسمتی را که از دست دادید، می‌توانید دوباره تماشا کنید. اگر هم اهل تلویزیون دیدن نیستید، با سراغ گرفتن از سایت‌های آرشیو صداوسیما و سایت شبکه مستند و دیگر سایت‌های پخش فیلم و صدای داخلی، می‌توانید این قسمت‌ها را دانلود و تماشا کنید.

هوایی رو که تو...
 قطعه ‌ماه عسل

حالا که ‌ماه مبارک است، بد نیست در موزیک‌گردی‌های خودمان یکی از قطعه‌های ماندگار این حوزه را هم معرفی کنیم؛ قطعه‌ای که به‌شدت سر زبان‌هاست و شنیده می‌شود و هنوز هم کهنه نشده است. این قطعه هم متعلق به فرزاد فرزین است، با ترانه‌ای از روزبه بمانی. البته بعدها آلبومی به نام شخصی از این خواننده منتشر شد که این تیتراژ هم داخلش گنجانده شده بود. این آلبوم در ‌ماه مبارک 1392پخش شد و بعد از آن تبدیل به یکی از بهترین‌ تیتراژهای برنامه‌های مناسبتی صداوسیما شد. خاطرتان نمانده است؟ این چند بیت را مرور کنید: «همه عمر من سجده کردم به تو/ من از حسرت غیرتو خالی‌ام/ هنوزم زمان پرستیدنت/ برام هیچ فرقی نداره کی‌ام/ هوایی رو که تو نفس می‌کشی/ دارم راه می‌رم بغل می‌کنم/ تو با من بمون تا ته این سفر/ من این ماه و‌ ماه عسل می‌کنم...» یادتان آمد؟ فرزاد فرزین صدای خوبی دارد، اما غالباً در فضای عاشقانه‌های جوان‌پسندی امروزی و به قول معروف تینیجری می‌خواند. اما چند آهنگ از او و ازجمله همین تیتراژ، به سبک و سیاق دیگری درآمده است. جالب اینکه این قطعه در دومین جشن سالانه سایت موسیقی ما، توانست بهترین قطعه از نگاه مردمی شناخته شود.

یکی عاشقته
  قطعه نگران منی

حالا که صحبت از تیتراژهای ‌ماه عسل شد، بد نیست یک تیتراژ به‌شدت شنیده شده دیگر را هم معرفی کنیم. خیلی از شماها شاید صدا و نوع موسیقی مرتضی پاشایی را دوست نداشته باشید و خیلی از نخبگان ما، مثل دکتر یوسف اباذری در آن سخنرانی جنجالی معروفش، اینها را حتی قابل یک موزیسین معمولی دانستن هم ندانند. اما به هر حال، وقتی از واقعیت موسیقی پاپ ایرانی صحبت می‌کنید، نمی‌توانید نام این خواننده و البته قطعه معروف «نگران منی» را خط بزنید. این قطعه سال1393 شکل گرفت؛ با ترانه‌ای از مهرزاد امیرخانی و تنظیم معین راهبر. این قطعه چنین شروع می‌شود: «تو به جای منم داری زجر می‌کشی/ یکی عاشقته که تو عاشقشی/ تو به جای منم پُرِ غصه شدی/ نذار خسته بشم، نگو خسته شدی/ نگران منی که نگیره دلم/ واسه دیدن تو داره میره دلم/ نگران منی مث بچگیام/ تو خودت می‌دونی من ازت چی می‌خوام...» پاشایی خواننده‌ای بود که به واسطه تک‌قطعه‌هایش خیلی معروف‌تر بود. بیماری سرطان او هم مزید بر علت شد تا تبدیل به شمایل خاصی در موسیقی و جامعه ایرانی شود. درگذشت نابهنگام او نیز، باعث شد تا این قطعه بیش از پیش زمزمه شود؛ حتی در مراسم تشییع او.

این نه منم من
  قطعه ایران از آلبوم هفته عاشقی

یکی از خوانندگان مطرح پاپ ایرانی را می‌توان روزبه نعمت‌اللهی دانست. اما این خواننده از کی بود که این‌چنین مطرح شد؟ او البته با نوع صدا و سبک و سیاق خواندن و همچنین عرفان‌خوانی‌های خودش، حسابی طرفدار جمع کرده بود. اما این چند آهنگ وطنی نعمت‌اللهی بود که او را حسابی سر زبان‌ها انداخت و معروف‌ترین آنها هم همین قطعه «ایران» بود. این قطعه را خود او آهنگسازی و پیام قربانی هم تنظیم کرده است. اگر هنوز هم به یادتان نیامده، این بیت‌ها را مرور کنید: «ای خطه خاک دلیر، ‌ای وطن من/‌ای گشته به مهر تو عجین جان و تن من/ آبی قلب تو خلیج‌فارس و هرمز/ سینه به سینه‌ات سلسله کوهِ البرز/ وسعت نام تو وسعت نام خورشید/ جلوه خاک تو قرمز و سبز و سپید/ این نه منم من، نه من منم من/ ذره خاک وطنم من/ ذره خاک وطنم من، ااای...» جالب اینکه این قطعه را، پدر روزبه ترانه‌سرایی کرده است؛ مسرور نعمت‌اللهی. شاید یکی از دلایل به‌شدت شنیده شدن این قطعه را بتوان پخش‌ صدها و هزاران باره آن از صداوسیما دانست. به گفته خواننده این قطعه، 2سال طول کشید تا مجوزش را صادر کنند.

داستان مثلث غریب
  قطعه علامت سؤال از آلبوم پر پرواز

از دهه 70 به بعد، موسیقی پاپ و نگاه‌ها و قطعه‌های تازه‌تر در ایران پا گرفتند. البته در همین دهه هم هنوز سختگیری‌های مربوط به مجوزها وجود داشت. در سال1379 فیلمی با عنوان «پر پرواز» با کارگردانی خسرو معصومی ساخته شد. جالب اینکه کیانوش عیاری هم در نگاشتن فیلمنامه این اثر مشارکت داشت. بازیگران اصلی این فیلم شادمهر عقیلی و زیبا بروفه بودند. عقیلی در واقع در این فیلم، به نوعی زندگی خودش را بازی کرده بود. قطعه «علامت سؤال» هم در همین فیلم بود که پخش شد و به‌شدت مورد توجه قرار گرفت. همه کارهای این قطعه معروف هم با خود خواننده بود و ترانه‌اش را هم با نیلوفر لاری‌پور سروده بود: «یه پنجره با یه قفس/ یه حنجره بی‌هم‌نفس/ سهم من از بودن تو/ یه خاطره‌س همین و بس/ تو این مثلث غریب/ ستاره‌ها رو خط زدم/ دارم به آخر می‌رسم/ از اونور شب اومدم...» بعد از اکران فیلم بود که آلبوم پر پرواز هم با آهنگسازی محمدرضا چراغعلی راهی بازار شد. این قطعه به‌شدت شنیده شده و حتی پایه آموزش گیتار در آموزشگاه‌ها هم قرار گرفت. البته بعدها، عقیلی از ایران خارج شده و اوج خودش را در ایران هیچ‌وقت تکرار نکرد.

قصه گویان کوچک
  بردگیم مکعب‌های قصه‌گویی

این بازی ساده بردگیمی هم برای افراد 5تا 9سال درنظر گرفته شده است. تعداد بازیکن‌هایی هم که می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند، می‌تواند از یک تا 6نفر متغیر باشد. این بازی شامل 9تاس است که در هر وجه این تاس‌ها، تصویری نقش بسته و این تصاویر با هم متفاوت هستند. تاس را انداخته و هر کدام که رو آمد، شما شروع می‌کنید به قصه‌گویی و قصه‌تان را می‌سازید. این بازی می‌تواند در مدرسه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. این بازی به 3شیوه دنبال می‌شود. در شیوه اول، شما 9تاس را با هم ریخته و به تصاویری که آمده نگاه می‌کنید. حالا با «یکی بود یکی نبود»، قصه‌ای می‌سازید که همه این 9تصویری که آمده در آن موجود باشد. در روش بعدی، شما برای داستان‌تان یک عنوان انتخاب می‌کنید، مثلاً آخر هفته در جنگل یا جزیره یا کویر، بعد تاس‌ها را ریخته و تصاویر را طبق این عنوان بازخوانی می‌کنید تا قصه‌تان درست از آب درآید. در روش بعدی، هرکس یک تاس انداخته و طبق تصویر، قصه را شروع می‌کند. نفر بعدی تاس انداخته و هر تصویری آمد، قصه قبلی را با این تصویر دنبال می‌کند.

چه خرس های قشنگی
  بردگیم خرس‌های شگفت‌انگیز


این بردگیم هم در نوع خودش خیلی جالب است و می‌تواند آموزش‌های زیادی را به فرزندان شما منتقل کند. بازی شامل 60خرس پلاستیکی کوچک در 6رنگ مختلف، 6لیوان رنگی،2 عدد تاس، 12کارت و یک دفترچه راهنماست. مجموع اینها می‌توانند برای شما 19بازی مختلف را بسازند که می‌توانید یک، 2، 3 یا حتی شش نفره انجامش بدهید. جالب اینکه طیف سنی درنظر گرفته شده برای این بازی هم متنوع است. طوری که حتی می‌توانید از آن برای انتقال مفاهیمی چون رنگ و درون و بیرون و کنار و بالا و جهت و... برای فرزندانتان سود ببرید. حتی در بچه‌های بزرگسال، شما می‌توانید مفاهیمی چون جدول سودوکو را آموزش بدهید. رنگ‌های شاد درنظر گرفته شده برای این بازی، باعث شده تا انجام آن برای بچه‌ها به‌شدت جذاب باشد. در این بازی، مثلاً می‌توانید از بچه‌ها بخواهید تا خرس‌های همرنگ را داخل سطل‌های خودشان بگذارند تا رنگ‌ها را یاد بگیرند. سپس می‌توانید از بچه‌ها بخواهید که خرس‌های همرنگ را جلو یا پشت یا کنار لیوان بچینند تا انتقال مفاهیم جلو و کنار و پشت اتفاق بیفتد. به همین ترتیب، مفاهیم زیادی منتقل می‌شوند که هم جذاب و هم آموزنده هستند.

همه چیز تحت کنترل
  مدیریت بحران

برایان تریسی در ایران و غرب، نامی شناخته شده در حوزه کتاب‌های خودیاری است. او هم‌اکنون در ایران، از دیگر سخنرانان و مشاوران این حوزه، شهرت بیشتری یافته است و کتاب‌هایش با ترجمه‌های مختلف راهی بازار می‌شود. جالب اینکه وقتی به ایران آمده بود، از اینکه کتاب‌های نگاشته شده به‌دست او که در ایران ترجمه شده بیشتر از کتاب‌هایی بوده که تا حالا نوشته، حسابی هم تعجب کرده بود. اما یکی از کتاب‌های جالب او، مدیریت بحران است که به‌نظر می‌رسد برای این اوضاع به‌شدت مناسب باشد. خوبی آموزه‌های تریسی این است که به‌شدت واقعی و ساده و قابل اجراست. در کتاب مدیریت بحران، تریسی در فصل‌های مختلف، اشاره می‌کند که باید از چه مراحلی عبور کنیم تا بر بحران‌ها غلبه کنیم. این مراحل از خونسردی و حفظ آرامش آغاز می‌شود و به این فصل‌ها می‌رسد: اطمینان به توانایی‌های خود، شهامت حرکت روبه جلو، پیوسته ارتباط داشتن، شناخت محدودیت‌ها، گردش پولی ایجاد کردن، ضد‌حمله و.... این کتاب هم برای بحران‌های فردی و هم شغلی و جمعی به‌شدت مناسب به‌نظر می‌رسد. پس اینطور نیست که تصور کنید مهارت مدیریت بحران، یک امر مدیریتی است و ارتباطی با زندگی شخصی شما ندارد.

این نوجوانان نا شناخته
  نگول جهش یافته

حوزه نوجوانان در کل حوزه عجیبی است. این قشر به‌دلیل اینکه در حال هویت‌یابی هستند و مابین کودکی و جوانی محسوب، همیشه در معرض رفتارهای نادرست قرار می‌گیرند، چرا که والدین درکی از این وضعیت بینابینی نداشته و ندارند. در همین حوزه کتاب‌های آموزشی و حتی ادبی به زبان فارسی آنطور که باید، نیست. تازگی‌ها کتابی منتشر شده به اسم «نگول جهش یافته» این کتاب را معصومه یزدانی نگاشته و در اصل رمانی است که به چالش ارتباط نوجوانان و والدین آنها می‌پردازد. نویسنده درباره رویکرد کتابش گفته است: «ماجرای اصلی این رمان با یک اشتباه شروع می‌شود. مادر نگول به‌خاطر عجله‌ای که داشته کیسه زباله را به جای ساعت 9شب وسط روز و در یک سطل آشغال اشتباهی انداخته. در نتیجه این اشتباه خانواده نگول از هم می‌پاشد، همسایه‌هایشان مجبور به کوچ می‌شوند و نگول از مادرش دور و دورتر می‌شود. با این اتفاقات نگول اول در کنج تنهایی‌اش می‌خزد و برای خودش دل می‌سوزاند، بعد یاغی می‌شود و پا به فرار می‌گذارد اما با برملاشدن بعضی از رازهایی که در گوشه و کنار شهرک پنهان شده‌اند می‌فهمد نه انزوا و نه پرخاش، راه‌حل مشکلش نیست.» این کتاب، گزینه مناسبی برای آشنایی با دنیای نوجوانان است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید