19
چهار شنبه 1 آبان 1398
شماره 7791
درنگ2
23023607
02123023901
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
​​​​​​​در ملودرام خانوادگی دهه60، اختلاف میان زوج‌ها معمولا ختم به خیر می‌شد. در سینمای پاستوریزه و به شدت کنترل شده آن دوران پرداختن به خیانت، خط قرمز بود و هیچ فیلمسازی نمی‌توانست به این موضوع بپردازد.
از دهه80 طبقه متوسط شهری به مرور در سینمای ایران حضور پررنگی داشت. طبقه‌ای که از نیمه دوم این دهه، با تغییرات گسترده سیاسی- اجتماعی، آسیب‌هایی جدی دید و جایگاهش تهدید شد.
خیانت موضوعی نیست که سینمای ایران در دودهه به آن پرداخته باشد و این داستان پیشینه و سابقه‌ای طولانی در فیلم‌های ایرانی دارد.
بعد از انسداد نیمه اول دهه70 که محافظه‌کاران عرصه فرهنگ را در اختیار گرفته بودند، نوبت به گشایش نیمه دوم این دهه رسید که اصلاح‌طلبان بر مسند قدرت نشستند و فضا را باز کردند.

شوکران یک رابطه پنهانی

نگاهی به موضوع خیانت در سینمای ایران در گفت‌وگو با سعید معید‌فر و کوروش ساسانی
ماجرای ساخت فیلم‌هایی با موضوع خیانت، پس از انقلاب با «سیما»، پرستار بیمارستانی شروع شد که نقش‌اش را هدیه تهرانی در «شوکران» بازی می‌کرد.