• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78517
+
-

اسپانیا با ۳۰۰ شیء تاریخی به ایران آمد

موزه
اسپانیا با ۳۰۰ شیء تاریخی به ایران آمد


همزمان با پایان نمایشگاه ایران؛ مهد تمدن در شهر الیکانته اسپانیا و در موزه باستان‌شناسی آن شهر، حالا اسپانیایی‌ها 300شیء تاریخی خود را برای نمایش به ایران آورده‌اند.
جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران با اشاره به انتخاب نمایشگاه «ایران؛ مهد تمدن» به‌عنوان «برترین عنوان نمایشگاهی موزه‌های جهان» گفت: با پایان زمان برگزاری نمایشگاه «ایران؛ مهد تمدن» در موزه باستان‌شناسی «الیکانته» اسپانیا، تمامی ۱۹۶ قلم آثار تاریخی به امانت داده شده، پنجشنبه ۲۱ شهریور از این کشور وارد ایران شد و پس از گذراندن تشریفات گمرکی با همراهی اسکورت پلیس پیشگیری، یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به موزه ملی ایران انتقال یافت.
به‌گزارش موزه ملی ایران، او با بیان اینکه این مجموعه در مرحله اول سفر از ۲۶‌خرداد ۱۳۹۷ در موزه درنتس هلند به نمایش درآمد و پس از 5‌ماه فعالیت چشمگیر، موفق به جذب بیش‌از ۱۱۵‌هزار بازدیدکننده شد و همچنین باکسب مقام اول بهترین عنوان نمایشگاه‌های موزه‌ای سال ۲۰۱۸ در جهان، به‌دنبال درخواست «موزه باستان‌شناسی الیکانته» در اسپانیا، نمایش بعدی خود را از ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ در این موزه آغاز کرد و در آنجا نیز تا دهم شهریور ۱۳۹۸ به آمار بازدید بیش از یکصدهزار نفر دست یافت.
وی با اشاره به اینکه آثار منتخب نمایشگاه متقابل موزه باستان‌شناسی الیکانته در تهران، با نام «میراث باستان‌شناسی اسپانیا» به همراه آثار نمایشگاه «ایران؛ مهد تمدن» وارد تهران شد، اظهار کرد: از ۲۳ شهریور عملیات چیدمان آثار در محل نمایشگاه آغاز و یکشنبه ۳۱ شهریور، این نمایشگاه با حضور مقامات سیاسی و چهره‌های فرهنگی و هنری کشور افتتاح می‌شود.
مدیرکل موزه ملی ایران، درباره آثار منتخب موزه الیکانته توضیح داد: این مجموعه ۳۰۰ اثر مانند پیکره، نقش برجسته، ظروف سفالی و تابلو نقاشی را در برمی‌گیرد که تاریخ سرزمین باستانی اسپانیا در شرق دریای مدیترانه را از دوره‌های مختلف پیش از تاریخ تا سده‌های اخیر بازگو می‌کند.
نوکنده همچنین از بازگشت همه آثار امانی نمایشگاه «باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند» که از ۱۰ مهر سال گذشته تا ۹ مرداد امسال در موزه ملی ایران در معرض نمایش بودند به مبدأ اصلی خود یعنی موزه «درنتس» در شهر آسن، در بامداد پنجشنبه ۲۱‌شهریور خبر داد و افزود: این نمایشگاه موفق شد پیشینه ۵۰ هزارساله سرزمین هلند را برای بازدیدکنندگان طیف‌های مختلف روایت کند. برگزاری برنامه‌های جنبی مانند کارگاه‌های بازدید تخصصی و هنری کودکان و نوجوانان و برپایی نمایشگاه محصول این کارگاه‌ها از دیگر فعالیت‌های همزمان با نمایشگاه بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید