• پنج شنبه 29 شهریور 1403
  • الْخَمِيس 15 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 19
چهار شنبه 25 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55969
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/OnOY
+
-

ادغام بانک‌های نظامی در خان آخر


یکشنبه هفته بعد با پایان مراحل ادغام بانک‌های نظامی، بزرگ‌ترین ادغام تاریخ اقتصاد ایران به ثبت خواهد رسید. با این حال برخی خبرها از وجود برخی ناهماهنگی‌ها در میان مدیران بانک‌های ادغام شده حکایت دارد.

به‌گزارش همشهری، از آخر فروردین‌ماه امسال مراحل ادغام 5بانک انصار، قوامین، مؤسسه کوثر، مهراقتصاد و حکمت ایرانیان در بانک سپه آغاز شد.آخرین گام از مراحل ادغام این بانک‌ها خرید سهامداران 5بانک نظامی بود که برای آن یک مهلت 30روزه درنظر گرفته شود و این مهلت یکشنبه هفته آینده (29اردیبهشت) به پایان می‌رسد. اگرچه مشخص نیست بعد از ادغام این 5بانک در بانک سپه ارزش بانک تازه متولد شده چقدر است، اما می‌توان گفت این ادغام بزرگ‌ترین ادغام تاریخ اقتصاد ایران است که تاکنون ثبت شده است. مطابق برخی اطلاعات موجود حجم نقدینگی جذب شده توسط این 5بانک بیش از 150هزار میلیارد تومان است که با منابع در اختیار بانک سپه احتمالا جمع کل نقدینگی که در اختیار بانک تازه متولد شده قرار خواهد گرفت 400هزار میلیارد تومان خواهد بود.

 معنای این عدد آن است که بانک جدید بعد از بانک ملی بیشترین مقدار نقدینگی را دراختیار خواهد داشت و به دومین بانک بزرگ ایران تبدیل خواهد شد. با این حال مقامات مسئول ازجمله بانک مرکزی تاکنون هیچ اطلاعات مالی از بانک تازه متولد شده سپه ارائه نکرده‌اند؛ همچنین مشخص نیست آیا برنامه‌ای برای عرضه سهام بانک جدید در بورس وجود دارد یا خیر.

جلسه با حضور معاون ستاد کل نیروهای مسلح
قرار است بعد از ادغام 5هزار نفر از پرسنل 5بانک نظامی به استخدام بانک سپه در بیایند و مطابق قانون تمام دارایی‌های 5بانک جدید متعلق به بانک سپه خواهد بود با این حال برخی خبرها نشان می‌دهد گویا یکی از مدیران 5بانک نظامی ادغام شده هنوز باور ندارد که بانک قبلی منحل شده و دارایی‌ها به بانک سپه تعلق گرفته؛ به همین دلیل همچنان براساس رویه قبلی بنگاه‌داری خود حرکت می‌کند. بر همین اساس دیروز جلسه‌ای برای هماهنگی در این زمینه با حضور معاون طرح و برنامه ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد تا این نشست، پایانی بر ناهماهنگی‌های موجود باشد.

در این نشست سردار صالح، معاون طرح و برنامه ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اهمیت و بزرگی این پروژه گفت: هماهنگی‌های لازم درخصوص واگذاری سهام باقیمانده واحدهای ادغام‌شونده انجام شده و ستاد کل نیروهای مسلح با همراهی مدیران عامل و هیأت‌مدیره این بانک‌ها به سرعت واگذاری سهام مذکور را پیگیری می‌کند.

در ادامه معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز بر حمایت و پشتیبانی آن وزارتخانه در انجام بموقع و با برنامه ادغام تأکید کرد‌. همچنین عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی با تشکر از ستاد کل نیروهای مسلح گفت: این اقدام در تاریخ نظام بانکی ماندگار خواهد بود. همتی همچنین خواستار تسریع در برگزاری مجامع واحدهای ادغام‌شونده شد و بر رعایت حقوق همه ذینفعان این واحدها اعم از مشتریان، سهامداران و به‌ویژه کارکنان آنها تأکید کرد.

مدیرعامل بانک سپه نیز در این جلسه تأکید کرد: بانک سپه تمهیدات لازم را برای ساماندهی نیروی انسانی واحدهای ادغام‌شونده اندیشیده است. او با اشاره به تعامل ستاد کل نیروهای مسلح و واحدهای ادغام‌شونده با بانک سپه گفت: نمایندگان بانک سپه در واحدهای ادغام‌شونده مستقر شده و همه امور طبق برنامه از پیش تعیین شده در حال انجام است.

این خبر را به اشتراک بگذارید