• پنج شنبه 29 شهریور 1403
  • الْخَمِيس 15 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 19
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51841
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/8y4o
+
-

خطر در کمین روستاها

امدادرسانی به مردم مناطق سیل‌زده لرستان، خوزستان و ایلام همچنان ادامه دارد

گزارش
خطر در کمین روستاها

اوضاع پس از سیل هنوز در استان‌های غربی کشورمان عادی نشده است.
به گزارش همشهری، در لرستان مردم سیل‌زده همچنان در چادرها به سر می‌برند و هنوز به خانه‌های خود بازنگشته‌اند، در ایلام شهرستان دره‌شهر بیشترین آسیب را از سیل دیده است و امدادرسانی به مناطق سیل‌زده و حل مشکلات مربوط به بسته شدن راه‌ها و... ادامه دارد. در خوزستان نیز هشدار سیل دوم موجب شده است که ساکنان چند شهر و 210 روستا تخلیه شوند و به نقاط امن انتقال یابند.


تخلیه روستاهای خوزستان ادامه دارد 

از زمان وقوع سیل خوزستان تاکنون که هشدار سیل دوم هم داده شده است، 210 روستا به صورت کلی و جزئی تخلیه شده‌اند و بسیای از آنها در چادرهای هلال ‌احمر و چادرهای نظامی به سر می‌برند.
در پی بارش شدید باران در بالادست خوزستان در فروردین امسال و رهاسازی آب از سدهای کرخه و دز، بیشتر مناطق حاشیه این 2 رودخانه درگیر سیلاب شده‌اند. تاکنون روستاهای شهرهای سوسنگرد و شیبان و برخی روستاهای حمیدیه زیر آب رفته‌اند و تردد در این روستاها تنها با قایق امکان‌پذیر است.

تا الان 48 اردوگاه برای اسکان اهالی این روستاها در نظر گرفته شده است. این اردوگاه‌ها در شهرهای اهواز، باوی، شوشتر، الهایی، بستان، حمیدیه، شوش، دشت ‌آزادگان، هویزه، شادگان و کارون برپا شده‌اند.

طبق گفته مسئولان خوزستان، احتمال وقوع سیلاب‌های متعدد تا خردادماه امسال وجود دارد و دلیل آن افزایش دبی رودخانه‌های استان و سرریز کردن سدهاست.
از زمان وقوع نخستین سیل خوزستان تاکنون، تعدادی از مقامات کشوری ازجمله رئیس‌جمهوری و وزیر کشور به این استان سفر کرده‌اند تا از نزدیک در جریان اوضاع مردم قرار بگیرند و برای کنترل و ساماندهی وضعیت چاره‌اندیشی کنند. در 2 روز گذشته نیز وزیر کشور (برای بار دوم)، وزیر نیرو و وزیر آموزش و پرورش برای سرکشی به امور مرتبط با حوزه‌های خود به خوزستان آمده‌اند.


100 روستا خسارت دیده‌اند

وزیر کشور که دوشنبه هفته جاری به خوزستان سفر کرده بود، در اهواز گفت: 240 روستای خوزستان دچار آبگرفتگی و خسارت شده‌اند که از این تعداد حدود 100 روستا کاملا در آب غرق شده و خسارت اساسی دیده‌اند. «عبدالرضا رحمانی فضلی» ‌اظهار کرد: استان خوزستان 11 سد دارد که به غیر از سدهای دز و شهید عباسپور، بقیه بعد از انقلاب ساخته شده‌اند. اگر این سدها نبودند، خوزستان پس از وقوع سیل‌های اخیر به دریاچه‌ای بزرگ تبدیل می‌شد.
وی گفت: بیش از 18 میلیارد متر مکعب آب پشت سدهای خوزستان ذخیره شده است و اگر این سدها ساخته نشده بودند، این حجم آب خسارت‌های عظیمی بر جا می‌گذاشت.

وزیر کشور ادامه داد: مقرر شده است که به صورت مقطعی در ۳ روز آینده کاهشی بسیار جدی در خروجی آب کارون، کرخه و دز صورت بگیرد و پس از آن، با بررسی مجدد و متناسب با شرایط اقلیمی، تصمیمات جدید اتخاذ خواهد شد.وی در خصوص تامین امنیت نقاط سیل‌زده هم گفت: پس از سیل و خالی شدن روستاها میزان سرقت بسیار کاهش یافته و تقریبا هیچ سرقتی در مناطق سیل‌زده گزارش نشده است. نیروهای امنیتی و انتظامی مراقب هستند و جای هیچ نگرانی نیست.


پرداخت خسارات سیل‌های 95 و 97

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبتش از پرداخت خسارت معوق همه کشاورزان خوزستان به دلیل وقوع سیل در فروردین 95 و بهمن 97 خبر داد و افزود: پرداخت خسارت‌های کشاورزی به تدریج شروع شده است و همه دستگاه‌ها موظف شده‌اند خسارت‌ها را برآورد کنند. وی با اشاره به این‌که در زمینه جبران خسارت‌ها باید از تسهیلات بانک‌ها استفاده کنیم، ادامه داد: همچنین دستگاه‌های متولی باید با اولویت مناطق سیل‌زده بخشی از بودجه سال 98 را به این منظور اختصاص دهند، ضمن آن‌که صحبت‌هایی نیز با مقام معظم رهبری شده تا اعتبار لازم از محل صندوق توسعه ملی تامین شود.


آغاز فرایند کاهش خروجی سدها

وزیر نیرو نیز در نشست ستاد بحران جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: سیل اخیر خوزستان بی‌سابقه نبود اما می‌توان نام کم‌سابقه را بر آن نهاد.«رضا اردکانیان» با اشاره به این‌که به رغم همه مشکلات در استان خوزستان تنها برق 91 روستا آن هم به دلیل رعایت نشدن نکات ایمنی قطع است، افزود: در سایر مناطق در زمینه برق مشکلی وجود ندارد. وی گفت: سازه‌های بزرگی مثل سد گتوند و سد کرخه برای نخستین بار در دوران بهره‌برداری‌شان به این میزان ارتفاع آب رسیده‌اند بنابراین باید دستورالعمل‌های بهره‌برداری را رعایت کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: آغاز فرایند کاهش خروجی سدها در دست انجام است و به استناد محاسباتی که انجام شده، شرایطی پیش آمده که در یک بازه زمانی کوتاه‌ می‌توانیم مقداری از خروجی‌ها را به نفع کاهش فشار روی مناطق پایین‌دست به‌ ویژه در مقطع اهواز کاهش دهیم. اردکانیان گفت: به منظور کاهش فشار بر سد کرخه، بر اساس تصمیم وزارتخانه، حجم نگهداری آب در مخزن سیمره افرایش می‌یابد تا با کاهش این فشار، امکان کاهش خروجی از سد کرخه را داشته باشیم.


538 مدرسه آسیب دیدند

وزیر آموزش و پرورش نیز در سفری که به خوزستان داشت، در نشست ستاد بحران جمعیت هلال احمر این استان حضور یافت و اظهار کرد: 538 مدرسه در نقاط مختلف خوزستان بر اثر سیلاب اخیر آسیب دیده‌اند. «محمد بطحایی» با بیان این‌که بازسازی مدارس آسیب‌دیده از سیل خوزستان تابستان امسال آغاز می‌شود، گفت: بسته‌های آموزشی و بهداشتی بین دانش‌آموزان سیل‌زده توزیع می‌شود، 
این مقام مسئول افزود: وزارت آموزش و پرورش در تهیه پوشاک و کتاب‌های درسی دانش‌آموزان سیل‌زده همکاری می‌کند.

وی گفت: 2408 خانوار سیل‌زده خوزستان در 207 مدرسه اسکان داده شده‌اند و تا زمانی که نیاز باشد، فضای مدارس همچنان برای اسکان آنها استفاده خواهد شد. وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به این‌که تعدادی از استان‌ها به عنوان استان‌های معین آموزش و پرورش خوزستان انتخاب شده‌اند، گفت: بازسازی مدارس آسیب‌دیده به محض رسیدن به شرایط باثبات، آغاز می‌شود.


دژهای کشور

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز که به خوزستان سفر کرده است، در جمع مردم گفت: بستان، سوسنگرد، حمیدیه، اهواز، خرمشهر و آبادان و امثال آن دژهای اساسی و پادگان‌های این کشور هستند. باید استحکامشان بالا باشد. ان‌شاءالله دولت در این زمینه فکر می‌کند و انجام می‌دهد.

سردار «قاسم سلیمانی» اظهار کرد: باید لایروبی انجام شود، دژها باید استحکام پیدا کند و دژهای احتیاطی را باید ایجاد کرد. کسی چنین سیلی را پیش‌بینی نمی‌کرد و نمی‌شود کسی را مذمت کرد. ان‌شاءالله در فرصت‌های بعدی باید این کارها انجام شود.
سردار سلیمانی گفت: دولت می‌تواند همین کارهای جزئی را که مردم الان انجام می‌دهند به شکل اساسی‌تر بعدا انجام دهد که در درازمدت سیل‌هایی انبوه‌تر از این سیل هم نتواند اثر بگذارد.


سد کرخه سرریز نکرده است

در روزهای اخیر خبرهایی درباره سرریز سد کرخه منتشر شده است اما مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه دیروز تاکید کرد: خبر سرریز شدن سد کرخه صحت ندارد. از لحاظ علمی و با توجه به ساختار سد کرخه، آن‌گونه که خبر سرریز شدن سد منتشر شده است، وقوعش امکان ندارد.«محمد یزدانی» گفت: روند ورود آب به سد کرخه کاهش یافته است ولی با توجه به میزان ذخیره آب در این مجموعه، برای خروج آب به مناطق بالادست توجه داریم.
وی با بیان این‌که هرگونه خروج آب از سد کرخه با هماهنگی بخش‌های اداری و اجرایی استان خوزستان و کشور انجام می‌شود، افزود: برای خروج آب از سد کرخه بر تامین نیازهای شهروندان و کاهش و جلوگیری از خسارت‌های احتمالی تاکید داریم.

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه با اشاره به این‌که سد کرخه و مدیریت آب در آن با جدیت و بدون مشکل ادامه دارد، عنوان کرد: شایعات مطرح ‌شده در فضای مجازی در ارتباط با وضعیت سد کرخه صحت ندارد.یزدانی پایداری سد را مطلوب خواند و گفت: در روزهای گذشته اخباری مبنی بر خسارت دیدن سازه سد منتشر شده است که این هم صحیح نیست و سد کرخه و پایداری آن هیچ مشکلی ندارد.


تلاش برای بازگشایی راه‌های روستایی لرستان

در استان لرستان نیز برق 55 روستای پلدختر به دلیل وقوع سیل فروردین‌ماه همچنان قطع است و تلاش برای ساماندهی اوضاع ادامه دارد. بسیاری از راه‌های ارتباطی استان به خصوص در شهرستان پلدختر به صورت جدی آسیب دیده‌اند و به گفته مسئولان، یکی از دلایل خاموشی روستاها همین مساله است.
«محمدطاها متش‎پور» مدیر توزیع برق پلدختر در این زمینه گفته که مشکل اصلی تاخیر در وصل برق، نبود راه دسترسی و عبور از مسیر رودخانه است که کار را سخت کرده و اگر مشکل فعلی نبود، تا الان تمام روستاها برق‎دار شده بودند.


خطر رانش زمین

«رضا خالقی» مدیرکل راه و شهرسازی لرستان هم گفت: در سیلی که در استان رخ داد ۴٠٠ راه اصلی و ١۶٠٠ راه روستایی و بیش از هزار ابنیه (١٠٠ ابنیه اصلی و ٩٠٠ ابنیه فرعی) در راه‌های روستایی دچار آسیب شدند.
وی عنوان کرد: ٢٣١٨ میلیارد تومان به حوزه حمل ‌و نقل استان آسیب وارد شده که جبران آن از توان وزارت راه و شهرسازی خارج است.
خالقی افزود: در حال بازگشایی راه‌های روستایی هستیم. از مجموع ٨٠٠ راه روستایی فقط ٢٠٠ راه مانده است که در حال بازگشایی آنها هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در ادامه از خطر رانش زمین 86 روستای خبر داد و گفت: 86 روستای استان بر اثر شدت بارش‌های اخیر در معرض خطر رانش زمین قرار دارند که وضعیت این روستاها در کارگروه تخصصی زلزله و لغزش لایه های زمین بررسی شده است. خالقی افزود: در نشستی با حضور متخصصان زمین شناسی و نقشه برداری استان و برخی کارشناسان سازمان های مرکزی تهران، آخرین وضعیت زمین لغزش و رانش در استان بررسی و نتایج به ستاد بحران اعلام شد.
وی اضافه کرد: دستور تخلیه روستاهای گرماوله، رباط نمکی، رباط دولتشاه، کهریز یک و 2، طالقان و بهرامی خرم‌آباد به دلیل خطر رانش زمین پس از بارش‌های اخیر صادر شده است.


سیل تاسیسات 660 روستا را قطع کرد

استاندار لرستان گفت: سیل فروردین‌ماه تاسیسات و زیرساخت‌های 660 روستا و چندین شهر استان را از بین برد که اکنون بخش عمده‌ای از آنها ترمیم شده است. «موسی خادمی» افزود: امیدوارم حضور تیم کمیسیون عمران مجلس در استان کمک کند و بتوانیم برای کاهش خسارات و مقابله با سیل در آینده راهکاری داشته باشیم. 

وی گفت: حجم سیل در لرستان بی‌سابقه بود. فریب‌های زیادی از خشکسالی‌های اخیر خورده بودیم و برخی کارها را در گذشته انجام داده‌ایم که نباید صورت می‌گرفت.
خادمی ادامه داد: ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه و رعایت نکردن مسائل فنی در ساخت و سازها حجم خسارات سیل را افزایش داد.
این مقام مسئول اظهار کرد: برخی از پل‌ها که عمر زیادی نداشتند، در سیل تخریب شدند که نشان می‌دهد اصول فنی و تعهد کاری در برخی از ساخت و سازها رعایت نشده است.


ادامه امدادرسانی

معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی جمعیت هلال ‌احمر لرستان هم در گفت‌وگویی از ادامه امدادرسانی به سیل‌زده‌های این استان خبر داد و گفت: از زمان وقوع سیل تا الان ۶٢٢ سورتی پرواز به روستاها داشته‌ایم و روستایی نیست که از خدمات اولیه هلال ‌احمر برخوردار نشده باشد.

«بهرام غیبی» با بیان این‌که کل زیرساخت‌های لرستان در سیل فروردین دچار مشکل شده است، اظهار کرد: سیل استان با توجه به پراکندگی در نوع حادثه و امدادرسانی حالت استثنایی داشت که دلیل آن پراکندگی روستاها بود.
غیبی از توزیع ۶٢٢۴ چادر در پلدختر خبر داد و گفت: البته برای برپایی چادر باید فضایی وجود داشته باشد تا این مهم انجام شود.

معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی جمعیت هلال ‌احمر لرستان ادامه داد: به لحاظ امکانات و تجهیزات هیچ مشکلی وجود ندارد. بیش از١٣ هزار تخته چادر و ٨٢٠٠ پد بهداشتی در استان توزیع کرده‌ایم.


هشدار به اهالی چم‌شیر ایلام

در استان ایلام نیز توزیع امکانات و امدادرسانی به سیل‌زده‌ها ادامه دارد. بسیاری از راه‌های ارتباطی که مسدود شده بودند، بازگشایی شده‌اند و تلاش برای بازگشایی بقیه راه‌ها ادامه دارد. اما در این میان وضعیت روستای چم‌شیر همچنان بحرانی است و دستور تخلیه آن صادر شده است.

فرماندار سیروان در این زمینه گفت: با توجه به امکان بالا آمدن تراز آب سد سیمره و احتمال آبگرفتگی کامل روستای چم‌شیر، دستور تخلیه این روستا از طرف استاندار ایلام صادر شد.
«جواد رحیمی‌مقدم» اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، به احتمال زیاد منازل این روستا طی روزهای آینده زیر آب خواهند رفت و تمامی ساکنان باید در جای امن اسکان داده شوند.

وی گفت: با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران، منطقه برز خلف در نزدیکی روستای چم‌شیر در سریع‌ترین زمان برای اسکان اضطراری اهالی این روستا تسطیح و آماده‌سازی خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید