• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 22 دی 1397
کد مطلب : 44234
+
-

پشت پرده انتشار شایعه علیه بانک‌های خصوصی

در پی انتشار شایعه‌ای در برخی شبکه‌های اجتماعی علیه بانک آینده، بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای رسمی این اقدام را تلاش برای ضربه‌زدن به بازار پول دانست و از مردم خواست تا هوشیار باشند. در هفته گذشته در شبکه‌های اجتماعی شایعه شده بود علی انصاری، مؤسس بانک آینده اختلاسی به ارزش ۱۴۰ هزار میلیارد تومان انجام داده و از کشور فرار کرده؛ درحالی‌که نامبرده هفته گذشته در مراسم سومین دوره اهدای نشان کارآفرینی امین‌الضرب حاضر بود.
در اطلاعیه رسمی بانک مرکزی تأکید شده است: در روزهای گذشته انتشار اخبار دروغ و شایعات بی‌اساس در برخی جریان‌های خبری وابسته به دشمن، سبب نگرانی سپرده‌گذاران یکی از بانک‌های خصوصی شده بود اما از آن جایی که بانک‌ها در نظام اقتصادی کشورمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند در زمان هجمه بیگانگان به ساختارهای اقتصادی کشور، بیشتر مورد هدف قرار می‌گیرند؛ چنانچه در روزهای اخیر، شاهد ادعاهای واهی و بی‌اساس از طرف رسانه‌ای معلوم‌الحال و به‌تبع بازنشر آن در شبکه‌های اجتماعی درخصوص عملکرد بانک بوده‌ایم. بانک آینده هم، انتساب هرگونه طرح ادعای واهی به این بانک را که در روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شده مردود دانسته و از مشتریان خود دعوت کرده هرگونه اخبار مربوط به بانک را از رسانه اختصاصی و کانال‌های ارتباطی بانک یا رسانه‌های معتبر داخلی و مراجع رسمی کشور دریافت کنند.

سپرده‌گذاران نگران نباشند

دبیرکل کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی با تأکید بر نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها، گفت: سپرده‌گذاران نگران نباشند. محمدرضا جمشیدی در گفت‌وگو با ایبِنا درباره شایعه ورشکستگی بانک آینده و فرار علی انصاری، مؤسس این بانک، توضیح داد: در پی آرامشی که با اعمال سیاست‌های جدید بانک مرکزی در نظام بانکی ایجاد شده، تعدادی از رسانه‌های بی‌هویت خارجی با نشر شایعه علیه یکی از بانک‌ها و سهامداران آن کوشش کرده‌اند این آرامش را تحت‌الشعاع تهاجماتی علیه نظام بانکی قرار دهند. او افزود: تمام عملکرد بانک‌ها تحت نظارت دقیق بانک مرکزی قرار داشته و در عین حال سپرده تمامی سپرده‌گذاران بانک‌ها تا سقفی مشخص مورد تضمین صندوق تضمین سپرده‌های بانکی قرار دارد.

   سپرده‌های مردم بیمه است

تمامی سپرده‌های زیر ۱۰۰میلیون تومان در نظام بانکی ضمانت‌شده هستند و جای نگرانی برای سپرده‌های خرد وجود ندارد؛ چراکه تمامی بانک‌ها، مکلف به داشتن ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی هستند. خبرگزاری مهر گزارش داد حتی سپرده‌گذارانی که سپرده آنها بالای ۱۰۰ میلیون تومان است، چنانچه سپرده‌های خود را به مضربی از سپرده‌های صد میلیون تومانی تبدیل کنند، حتما این سپرده‌ها هم راهی برای بیمه شدن در نظام بانکی خواهند داشت. براساس ماده 95قانون برنامه پنجم توسعه، صندوق ضمانت سپرده‌ها، مسئولیت تضمین بازپرداخت وجوه متعلق به سپرده‌گذاران بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری درصورت ورشکستگی را بر عهده دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید